Op een feestje kreeg ik de vraag wat mijn pitch was en ik hoorde mezelf iets vertellen dat wel een column waard is. Ik heb al tijden een enorme aversie tegen de term ‘elevator pitch’. Ik gebruik het dus zelf ook nooit, laat staan dat ik een vaste pitch heb. Ik heb elke keer een andere pitch, een basis van ankers waaromheen ik mijn straalverhaal hou. Afhankelijk van de persoon waar ik mee praat, begin ik op een ander punt. Op deze manier word ik geen repeterende langspeelplaat en stem ik mezelf af op die ander, waardoor ik meer aansluit bij zijn of haar beleving.
In dit straalverhaal zitten 3 ingrediënten:
Waarom
De gein is dat als je jezelf opent en iets van jezelf laat zien, je gesprekspartner zich ook vaak openstelt. Dit is gewoon een automatisme van de mens, dus laten we dat benutten! Dit is de reden dat mijn boodschap is: ‘laat jezelf zien’ als ondernemer.
“Maar wat moet ik dan vertellen, wat moet ik dan laten zien” is een vraag die ik vaak krijg. Mijn antwoord: laat in elk geval je hartsmotief zien, waarom je doet wat je doet. Net kwam ik daar een geweldig voorbeeld van tegen. Ik sprak Josje Feller, een gedreven onderneemster die met het platform Vrouw & Passie een plek wil creëren waar vrouwen zichzelf kunnen zijn en zichzelf kunnen laten zien. Zij vertelde ook meteen waarom ze dit zo belangrijk vindt. Josje is 22 jaar en sinds kort moeder. Ze ontdekte al snel dat veel mensen om ons heen erg veel meningen hebben over de combinatie moederschap & werken. Werkende moeders doen het per definitie niet goed, niet werkende moeders ook niet en moeders die een (saai) parttime baantje erbij hebben eigenlijk ook niet. Hier wil ze graag verandering in brengen met een plek waar al deze meningen wegvallen en iedereen zichzelf mag zijn. Mooi toch?
Haar verhaal raakte me. En dat is dus precies wat ik beoog met ‘openen’, dat je anderen weet te raken en dus te boeien. Vertel waarom je doet wat je doet en als je dat nog niet weet, ontdek het zo snel mogelijk!
Jouw oplossing
1) Als ondernemer ben je een kei in je vak, dat is een basisaanname die ik altijd doe. Het ‘wat’ moet dan ook altijd in je verhaal zitten, maar ultrakort.
2) Kies voor ‘wie’ je wil werken, voor wat voor type mensen wel te verstaan. Dus niet meteen een doelgroep kiezen, dat komt later wel (je hebt tenslotte een netwerk nietwaar?).
Wat voor kenmerken hebben mensen om je heen waar jij energie van krijgt? Hou je van mensen die geduldig zijn of vind je juist enorme snelheid fijn? Voor iedereen is dit anders en daar ligt dan ook net ieders onderscheidende vermogen. Je wil helemaal niet allemaal voor dezelfde klanten werken. En je hoeft niet eens deze klant bij naam en toenaam te noemen in je verhaal, je filtert ze vanzelf door je woordkeuze.
3) Wat is je werkwijze, wat is jouw ‘visie’? Zo ken ik bijvoorbeeld een aantal webdesigners, die allemaal heel verschillend zijn. Hun oplossing is inhoudelijk allemaal hetzelfde: het creëren van een website. Maar wat betreft werkwijze en visie verschillen ze onderling enorm! Zie daar nog meer je onderscheidend vermogen.
Jouw voorbeelden
Om te zorgen dat je straalt terwijl je dit vertelt, en stralen dat wil je, ga je op zoek naar ‘voorbeelden’ die aansluiten bij je verhaal. Voorbeelden laat ik altijd aansluiten bij wat er op dat moment in mij opkomt.
Alles samen levert een mooi verhaal op:
“Ik geef 1-op-1 advies (=wat) aan zeer zelfstandig professionals (=wie) over hoe je jezelf moeiteloos kunt ‘verkopen'(= visie). Laten we ophouden met showtjes opvoeren en puur onszelf zijn, ook in ons ondernemerschap. Dat is mijn missie (=hartsmotief). Ik heb namelijk zelf vroeger heel vaak showtjes opgevoerd en dat hield mij enorm tegen om mijn dromen te realiseren, ik had niet eens dromen, dacht ik zelfs wel eens. Ik hou van een losse sfeer (café-termen als Happy Hour, Rondje van de zaak) en van waarde bieden. Ik ben niet zo van de uitgebreide voorbereiding. Zo begin ik ook elk gesprek: ik weet expres nog niets van die ander en nodig hem of haar dus uit iets te vertellen (=werkwijze).”
Ik heb mijn ankertjes vet gemaakt, dat zijn de dingen die ik in elk geval wil vertellen. En je kunt -als je de korte versie hebt- altijd uitbreiden.
Op deze manier hou je je verhaal luchtig en leuk om te vertellen. Heb jij je straalverhaal al op orde?