Okay, LinkedIn is misschien visueel gezien niet het meest aantrekkelijke medium…maar het werkt! Voor het vinden van opdrachtgevers, werkgevers en als marketingtool. En is dat niet de basis waar elke professional wel degelijk lyrisch van zou moeten worden?
Zelf ben ik groot geworden met LinkedIn. Ik heb er jarenlang, keer op keer, gebruik van gemaakt om mij met anderen te verbinden en mijzelf aan het werk te houden. In eerste instantie zocht ik via LinkedIn naar werk in loondienst, maar later (en nog steeds) gebruikte ik Linkedin als marketingtool voor mijn bedrijf.
Want wist je dat de kans groot is dat jouw klant ook op LinkedIn zit? LinkedIn is namelijk één van de belangrijkste social media platforms voor B2B. 57% van het beslissingsproces om met iemand zaken te gaan doen is al doorlopen voordat iemand contact opneemt met jou, aanbieder van diensten of producten! En wat als jij er niet vindbaar bent? Dan zit jij zeker niet bij de keuze van jouw opdrachtgever…
7 redenen om LinkedIn in te zetten
Ik kan daarom zo 7 redenen bedenken waarom je LinkedIn zou moeten inzetten voor je bedrijf. Het is namelijk hét platform voor:
- het vergroten van jouw vindbaarheid. En niet alleen op LinkedIn maar ook op Google: door het verwerken van de juiste zoekwoorden op de juiste plekken in jouw profielen zul je beter gevonden worden
- het achterlaten van een professionele eerste indruk van jou als persoon en van jouw bedrijf. Zorg daarom voor een compleet ingevuld profiel met duidelijke informatie, waardoor bezoekers van jouw profiel een goed beeld krijgt van wat jij te bieden hebt. Download hiervoor mijn gratis LinkedIn checklist
- het opbouwen van jouw know-like-trust-factor. Toekomstige klanten willen je eerst leren kennen, je daarna leuk vinden en je vervolgens vertrouwen voordat ze bij je kopen. Dit kun je realiseren door bijv. het delen van eigen berichten
- het vergroten van jouw zichtbaarheid en naamsbekendheid op LinkedIn en Google. Door berichten te delen, te reageren op andere berichten en de connectie aan te gaan met jouw doelgroep zul je uiteindelijk gezien worden als expert in jouw vakgebied
- het delen van jouw kennis, ideeën en oplossingen voor het probleem van jouw doelgroep. Geef voorbeelden van jouw manier van werken waarbij jouw doelgroep zich herkent in het probleem en ze zich aangesproken voelt door de manier waarop jij oplossingen biedt
- het uitbreiden van waardevolle contacten. Ga de connectie aan met collega’s, vrienden, familie, mede-studenten en mensen die je ontmoet tijdens netwerkbijeenkomsten, trainingen etc. Maar ook met die personen die op jouw profiel kijken en misschien zelfs reageren op jouw berichten; kennelijk spreekt iets hen aan of zijn ze naar iemand op zoek
- het realiseren van meer business: ga het 1-op-1 gesprek of persoonlijke gesprek aan en probeer jouw doelgroep te interesseren voor jouw product of dienst
Daarom is LinkedIn zo zakelijk en strak. Je komt er om te zoeken. Te delen. Aan te bieden.
De manier waarop je dat doet, is niet ‘zomaar’ 1x per week even wat doen. Het vraagt je twee keer per dag een half uur van je tijd. Als je bedenkt dat je zo een aantal uur kwijt bent als je naar een netwerkbijeenkomst gaat, valt dat best mee. En heb je dan de juiste personen gesproken? En in plaats van naar die ene beller te rijden, netwerk je gewoon even online, met je eigen beker koffie voor je neus. Op jouw eigen, authenthieke manier. Dan bereik je precies dezelfde drukke professionals die aan het werk zijn, maar ondertussen wel van alles zoeken, nodig hebben, willen leren kennen. De manier waarop is alleen veel efficiënter. Zoek dus eens een paar uur op LinkedIn naar mensen uit jouw doelgroep. Moet je eens kijken wat een resultaat je dan behaalt!
Meetbaar resultaat
Sinds ik mensen daarmee help, ben ik LinkedIn pas echt gaan waarderen. Omdat ik zie dat het niet alleen mij zoveel brengt, maar ook mijn klanten. Ze hebben er écht wat aan.
Dat hele social media-gebeuren vind je nu misschien nog niet zo leuk, maar als je er eenmaal resultaat uit haalt, wél! Zo zit ik dus zelf ook in elkaar: ik wil best hard werken, maar ik wil ook meetbaar resultaat. En LinkedIn kan je daarbij helpen.
…
Judith den Dunnen