Wist je dat er ruim 60.000 coaches zijn? En dat er 100.000 adviseurs zijn in Nederland? En dan hebben we het niet over coaches of adviseurs in loondienst, maar over degenen die werken als zelfstandige. Dat is tenminste wat uit de cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt.
Ongeacht de exacte aantallen is het duidelijk dat er heel wat mensen zijn die ‘precies hetzelfde doen’ als jij… Nou ja, hetzelfde, natuurlijk heb jij jouw eigen ding, maar hoe maak je dit duidelijk aan je klanten? Waarom zouden zij naar jou toe komen en niet voor één van die andere 99.999 kiezen?
Hoe presenteer jij jezelf?
Hoe maak je duidelijk wat je precies doet? Een vraag die knap lastig is om te beantwoorden. Maar wees gerust, je bent zeker niet de enige die er mee worstelt; bijna iedere ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken. In eerste instantie begin je vaak in veel woorden te beschrijven wat je doet. Of ga je je functie benoemen: je bent trainer, coach, adviseur, webbouwer, noem maar op. Dat is wel zo gemakkelijk, kun je daarna altijd nog meer vertellen over wat je nou precies doet.
Maar door op deze manier uit te leggen wat je bent en doet, reduceer jij jezelf tot één van die 60 of 100.000. En door jezelf op deze manier te presenteren, moet je ineens wél gaan concurreren met al die anderen en word je, voor je het weet, vergeleken met hen: “Oh, die doet dat ook”. Heel vervelend voor jou, want het kost tijd en energie om uit te leggen dat je toch anders bent. En vervelend voor jouw omgeving, netwerk of potentiele klant, die niet meteen duidelijk heeft wat je precies doet.
Het nadelige gevolg hiervan is dat het enige heldere dat is wat er onder de streep staat: de prijs. Als een klant niet snapt wat jij te bieden hebt, gaat hij of zij uiteindelijk naar de prijs kijken. Dat is namelijk iets wat wel in één klap duidelijk is. Ze zien door de bomen het bos niet meer en het prijskaartje is in ieder geval voor maar één uitleg vatbaar.
Benoem het resultaat van jouw dienst
Hoe kun je er voor zorgen dat het in één keer duidelijk is wie je bent en wat je doet? Hoe zorg je er voor dat je je onderscheidt van anderen, dat je los komt van die 100.000 die zogenaamd hetzelfde doen?
Wat al flink helpt is het benoemen van je resultaat. Welke resultaten behalen jouw klanten als ze met je aan de slag gaan? Krijgen ze meer winst, meer tijd, meer vul zelf maar in.
Concretiseer in beelden en/of cijfers!
Het geheim zit er in dat je deze resultaten zo concreet mogelijk moet maken. Meer plezier in je werk of meer geluk of meer in je kracht is een leuk begin, maar is echt nog te vaag. Concretiseer: wat levert meer plezier in je werk op? Wat levert meer geluk op? Hoe ziet het er uit? Waar gaat een klant dat aan merken? Creëer een concreet plaatje in het hoofd van je klanten van de resultaten die ze kunnen bereiken als ze met jou werken. Mensen denken graag in beelden, zorg dan dat ze het beeld krijgen dat jij voor ogen hebt.
Maak, naast beelden, ook gebruik van getallen. Getallen werken ongelofelijk diep door in ons brein. Wil je gemakkelijk onthouden worden, denk dan eens aan het resultaat in cijfers, bijvoorbeeld ‘20% tijd overhouden/besparen’ of ‘in 10 sessies naar een nieuwe baan’.
Onderscheid je van al die anderen
Door het benoemen van zo concreet mogelijke resultaten stijg je boven de grijze massa uit. Je verhaal wordt helderder en zorgt er voor dat je je kunt onderscheiden van die andere 100.000. En fantastische bijkomstigheid is dat je een stuk krachtiger overkomt: je doet niet zomaar iets, je hebt er over nagedacht en je weet wat jouw klanten bereiken als ze met jou aan de slag gaan. En weet je wat nog het allermooiste is? Je klant is ineens bereid om meer te gaan betalen! Hij weet namelijk welke resultaten hij gaat behalen als hij met jou in zee gaat!
Te commercieel? Ik zou het eerder klantgericht noemen…