Laatst had ik een VIP-dag met een klant. Op zo’n dag nemen we samen het bedrijf van de klant goed onder de loep. Kijkend naar de missie van de klant, talenten, passie en doelgroepen, bepalen we hoe je het bedrijf succesvol(ler) kunt maken door meer gebruik te maken van je onderscheidend vermogen.
Haar vraag was hoe ze haar plezier in ondernemen weer terug kon krijgen. En als we dan toch bezig waren: hoe ze haar producten en diensten kon verkopen, zonder ‘pushy’ over te komen. Er zat ergens iets niet lekker in dit geheel merkte ik….
Bekentenis
We waren net begonnen, toen het hoge woord er onverwachts uitkwam: als ze het allemaal over kon doen, was ze liever ‘tuinontwerpster’ geworden. Ze schrok zichtbaar toen ze het uitsprak. Het opzetten van haar bedrijf als Professional Organizer was eerder een vlucht uit loondienst dan dat het haar passie was. Ik zag het ook aan haar ogen en aan haar energie: zodra ze begon over haar werk als Professional Organizer, werden haar ogen dof en leek haar energie uit haar weg te stromen. Zodra ze het echter had over tuinen en tuinieren gingen haar ogen weer stralen.
Deze bekentenis betekende dus nogal wat voor haar bedrijf…
Probleem
Maar hoe moest ze dit nieuwe ondernemersidee in vredesnaam aanpakken? Een opleiding volgen? Ervaring opdoen? Zich gewoon in het avontuur storten? En er kwam nog een probleem bij: ’tuinontwerper’ is een containerbegrip, net als coach en adviseur. Er zijn heel wat tuinontwerpers met daarbij ook heel wat hoveniers die zeggen dat ze zonder problemen zo’n ‘ontwerpje’ kunnen maken. Voor jou zijn er dus echt tien anderen op de markt.
En in de situatie ‘voor jou 10 anderen’ is vaak nog het enige onderscheidende vermogen je tarief. Vaak mag de goedkoopste het doen, want ja, iedereen kan toch een ontwerp maken, toch? In zo’n situatie wordt je eerder afgerekend op je uurtarief dan op je kwaliteiten.
Onderscheidende ‘smoel’ krijgen
Wat in zo’n situatie van essentieel belang is, is om ‘smoel’ te krijgen. Het moet voor de klant kristalhelder zijn wat jij te bieden hebt en wat jou nou zo bijzonder maakt ten opzichte van alle anderen. Dit kan dan liggen in je kwaliteiten, maar ‘goed luisteren’, een hands-on mentaliteit hebben en voortvarend problemen oplossen zijn daarbij niet onderscheidend.
Visie
Het geheim voor meer smoel in een drukbezette markt, is het hebben van een onderscheidende visie. Jij vindt iets over jouw vakgebied wat anderen niet zien of zeggen. En jouw visie hoeft echt niet wereldverbeterend te zijn of tegen de stroom in te gaan. Het maakt echter wel duidelijk dat je hebt nagedacht over het onderwerp en een heldere mening hebt over welke kant je op wil. Het geeft antwoord op de vraag wat jij wilt dat jouw impact is op jouw wereld en jouw vakgebied.
Voorbeeld
Dat is leuk, die theoretische uitleg, maar wat betekent dat concreet? Laten we terug gaan naar die klant, die stiekem liever tuinontwerpster werd. Tuinontwerper is dus een containerbegrip en hoe kan haar visie bijdragen aan het creëren van onderscheidend vermogen?
Gedurende de dag werd duidelijk waarom ze zoveel energie kreeg van tuinontwerpen: ze wilde met haar tuinontwerpen een rustpunt creëren voor drukbezette, hoogopgeleide woningbezitters die gestresst werden van hun tuin. Hiermee ontsteeg zij de status van doorsnee tuinontwerper! Ze was niet zomaar een tuinontwerper, ze was een heel bijzondere: zij kon drukbezette woningbezitters helpen een rustgevende tuin te creëren om in bij te komen van alle stress en hectiek. De tuin als ontspanningsplek dus. Niet alleen een mooie tuin, maar rust creëren door middel van een tuin! En het creëren van rust, zou ze later kunnen uitbreiden naar andere gebieden. En daar zou haar ervaring als Professional Organizer goed van pas kunnen komen: rust creëren in huis.
Jouw visie
Ook jij kunt je eigen onderscheidend vermogen creëren op jouw vakgebied. Vraag jezelf eens af wat jouw boodschap is aan jouw doelgroep. Wat wil jij bereiken? Wat is jouw statement, jouw visie? En wat is jouw unieke bijdrage?