Als iemand vraagt wat jij doet, wat zeg je dan? Noem jij dan je beroep zoals ‘Ik ben coach’ of ‘Ik ben adviseur’ of kom je vooral met voorbeelden van wat je doet? Of ben je blij dat het je gelukt is je zonder al te veel gestotter voor te stellen en zorg je ervoor dat de aandacht meteen weer naar de ander uitgaat? Kort vertellen wat je doet, kan nog best lastig zijn.
Wellicht herken je de volgende situatie…
Ik raakte ooit in gesprek met iemand op een netwerkbijeenkomst en al snel stelde ik de vraag: ‘En.., wat doe jij?’ Mijn gesprekspartner vertelde dat hij organisatie-adviseur in de non-profit sector was. Zijn antwoord maakte mij zeker nieuwsgierig en ik vroeg hem: ‘Wát doe je precies?’ In het gesprek dat daar op volgde probeerde ik er op alle mogelijke manieren achter te komen. Ik deed hard mijn best om een beeld te vormen van wat de beste man nu deed, maar het is mij niet gelukt.
Valkuilen bij je korte presentatie
Ik zie drie veel voorkomende valkuilen waar we vaak massaal instappen als we iemand moeten vertellen wat we precies doen. Het zijn de volgende:
- Bijna iedereen vertelt wat zijn of haar functie of rol is en/of vertelt over de middelen en technieken die ze gebruiken. Zo vertellen we dat we organisatieadvies geven, coach zijn, aan NLP doen, trainingen verzorgen of advies geven. Leuk, maar er gaat vaak geen belletje rinkelen bij de ander.
- Een tweede veel voorkomende valkuil is dat we er voor iedereen willen zijn. We kunnen iedereen helpen, zijn bang dat we klanten mislopen als we ineens moeten gaan kiezen en beperken onze doelgroep niet. Maar bedenk: als je jaagt op twee vissen tegelijkertijd, heb je uiteindelijk geen enkele vis in handen.
- Een derde veelvoorkomende valkuil is dat we vaak niet helder durven te zijn. Want helder zijn betekent keuzes maken en hierdoor ga je met je kop boven het maaiveld uitsteken! En dat kan best spannend zijn. Velen kiezen er dan maar voor veilig onder het maaiveld te blijven. Met alle consequenties van dien…
Want het gevolg is dat je hierdoor ook niet doorverwezen kunt worden mocht je gesprekspartner een potentiele klant voor jou spreken. Kortom, niet goed kunnen vertellen wat je doet, kost je klanten! En dat is zonde terwijl het absoluut niet zohoeft te zijn.
Tips voor een krachtigere presentatie
Ik geef je graag de drie waardevolle tips om jezelf krachtiger voor te stellen:
- Tip 1: Vertel voor welk problemen klanten bij jou moeten zijn
In plaats van te vertellen wat (of hoe) je het doet, vertel je welk probleem je oplost. Help jij klanten die te weinig klanten hebben? Help jij partners die niet naar elkaar luisteren en vooral ruzie maken? Je hoeft daarbij niet uit te wijden over de methodes en technieken die je gebruikt: klanten willen hun probleem opgelost zien en hoe dat gebeurt, maakt vaak niet uit. - Tip 2: Benoem je resultaat
In het verlengde van het probleem: noem ook de resultaten die je bereikt. Als we even naar bovenstaand voorbeeld kijken en je helpt klanten die te weinig klanten hebben, is het resultaat misschien wel een goedlopend bedrijf of een website die klanten aantrekt. De partners die vooral ruzie maken, zijn in staat om naar elkaar te luisteren waardoor de sfeer in huis een stuk beter is.
En nu de laatste tip… - Tip 3: Benoem de doelgroep waarvan je het probleem oplost
Voor welke doelgroep los jij problemen op of behaal je resultaat? Hoe meer doelgroepen jij kunt benoemen, hoe lastiger het voor een klant wordt zich in jouw producten en diensten te herkennen. Want misschien is het probleem wel hetzelfde, maar hoe dat er in hun dagelijkse leven uitziet kan totaal verschillend zijn. Ruzie met je baas is toch echt anders dan ruzie met je partner.
Kies en zorg voor een duidelijk beeld van jou
Kortom, word helder richting de ander en probeer niet volledig te zijn. Door te kiezen wordt het beeld dat een ander van jou krijgt ineens een stuk helderder. Je wordt sneller als expert gezien. En een klant wil juist een expert inhuren om zijn probleem op te lossen omdat hij of zij daar het minste risico mee loopt! Benoem dus zo scherp mogelijk de problemen die je oplost, de resultaten die je behaalt en je doelgroep.
Hoe presenteer jij jezelf nu?
Als ik de antwoorden op die drie vragen samenvoeg (het benoemen van je doelgroep, het probleem en het resultaat), krijg ik het volgende:
‘Hallo, ik ben Jikkie Has en ik help vrouwelijke ondernemers zoals coaches, trainers en adviseurs die te weinig klanten hebben een goedlopend bedrijf op te bouwen met datgene wat ze het liefste doen. En…, wat doe jij?’
Ik ben benieuwd: stel jezelf hieronder krachtig voor!