Veel Zelfstandig Professionals zijn voor zichzelf begonnen omdat ze graag hun eigen tijd indelen en omdat ze datgene willen doen wat ze het allerliefste zouden willen doen. Eindelijk in die onderwerpen duiken die zij belangrijk vinden, in plaats van wat volgens de baas prioriteit heeft! Heerlijk, toch…?
Run op klanten…
Maar zoals je wellicht als Zelfstandig Professional de afgelopen tijd hebt gemerkt, ben je niet de enige… Nederland telt ruim 900.000 ZZP’ers. Daarvan zijn er 60.000 coaches en 100.000 adviseurs volgens de KvK. En maandelijks neemt het aantal zelfstandigen met 10.000 toe.
Meer mensen die voor zichzelf gaan beginnen terwijl er minder werk is! Dat veroorzaakt een run op de klanten, waarbij velen in dezelfde valkuil stappen.
…met mogelijk valkuilen!
Hoe die valkuil er uitziet? Het is een kuil vol mensen die hard willen werken. Mensen die iedereen kunnen helpen. Lianne zit in deze valkuil, maar ook Pieter kom je in deze valkuil tegen. En heb je Karin ook al gezien, zij is er ook. Ze zijn coach, adviseur, therapeut, interimmer, zelfstandige, webdesigner, noem maar op.
Hoe herken je deze valkuil?
Definitie van een kuil is ‘een gat in de grond’. En als je in een gat in de grond zit, steek je met je hoofd niet zover boven de grond uit, zeker niet als je het zou vergelijken met wanneer je met beide benen op de grond zou staan. In de valkuil sta je lager en dat zie je dan ook vaak terug in de situatie van de zelfstandige:
- Weinig klanten
- Vooral gekozen op prijs
- Geen heldere boodschap: klanten weten niet wat ze aan je hebben
- Niet (h)erkend door potentiele klanten als dé oplosser voor hun probleem
- Vaak financiële zorgen; om de hypotheek, geen vakantie kunnen veroorloven, al een tijdje geen nieuwe kleding meer gekocht.
Zit jij in de val?
Hoe weet je of je ook vastzit? Je herkent de valkuil aan de volgende punten:
- Je kunt (bijna) iedereen helpen
- Je vindt het moeilijk om te kiezen
- Je hebt te weinig klanten of je bent daar bang voor. Jij werkt onder het motto: iedere klant is er weer één.
- Je verkoopt vooral je vaardigheden: je kunt goed luisteren, observeren, analyseren, strategisch denken, je bent creatief, noem maar op.
Klim er uit!
Hoe voorkom je dat je vast blijft zitten in de valkuil? Hoe zorg je ervoor dat je hoofd een heel stuk boven de grond uitsteekt? Door gebruik te maken van je onderscheidend vermogen!
De oplossing is namelijk om expert te worden. ‘Expert, expert, ik ben nog maar een starter… of, ik ben lang nog geen expert!’, ik hoor het je zeggen. Bij expert denken wij altijd meteen aan de beste met de meeste kennis. Maar besef dat de beste en slimste professor niet automatisch de beste docent is. Een klant heeft meer aan iemand die hem goed kan helpen dan aan iemand die alles wel weet, maar niet kan helpen bij het praktisch toepassen van die kennis.
Kennis vs pragmatisme
Tegenwoordig leven we in een kenniseconomie, dus het is kennis wat verkoopt. Het is fijn dat je goed kunt luisteren (is dat niet een randvoorwaarde voor iedere ondernemer?), maar een klant wil uiteindelijk dat je zijn probleem oplost!
Vier redenen waarom je die expert moet gaan worden:
- Mensen vertrouwen experts: als je hartklachten hebt, wil jij toch ook naar een cardioloog in plaats van naar de huisarts?
- Klanten willen met jou werken: klanten willen zo weinig mogelijk risico nemen bij het oplossen van hun probleem.
- Als expert verdien je meer: omdat klanten zo weinig mogelijk risico willen lopen, zijn ze bereid daar meer voor te betalen
- Het boeit niemand wat jij denkt als je geen expert bent
En zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken waarom je expert zou moeten worden in deze kenniseconomie.
Vergroot je expert-status
Hoe word je dan een expert, zonder hiervoor te hoeven promoveren of direct een dure vakopleiding te gaan volgen? Ik geef je 5 manieren om je expert-status snel te vergroten:
1. Kies een vakgebied waarin jij expert wilt worden. Waar zou je meer over willen leren? Waar zou je expert in willen worden? Je kunt altijd opnieuw kiezen, maar als je op 2 konijntjes jaagt, heb je ’s avonds niet te eten. Verdiep je verder in deze materie
2. Ga schrijven over jouw kennis. Schrijf over situaties die je bij klanten hebt opgelost. Hoe was de situatie voordat jij kwam en hoe is situatie nu, na jouw hulp?
3. Nog beter: vraag om testimonials van klanten en houd deze niet voor je zelf. Voeg ze toe op LinkedIn, zet ze op jouw website
4. Ga spreken. Je hoeft niet direct voor een miljoenenpubliek te spreken, voor een groep van 6 personen kun je ook vertellen over jouw specialisme en wat je doet
5. Promoot jezelf als iemand die resultaten biedt zonder jezelf steeds voor te stellen als adviseur, coach, psycholoog etc. hoe je dit precies doet, kun je hier lezen.
Zorg dus dat je een expert wordt! Want wist je dat 40% van de ZZP-ers weer binnen 5 jaar stopt?
Wat zijn jouw manieren om (nog meer) als expert gezien te worden