Voel jij je wel eens onzeker over het laten groeien van je business? Je wilt je bedrijf graag naar het volgende niveau tillen, maar je vraagt je af hoe je dat moet doen. Of je vindt het spannend om je kop boven het maaiveld uit te steken.
Experstatus
Je weet dat een expertstatus je een heel eind op weg kan helpen bij het realiseren van dat plan, maar voor je gevoel ben je daar lang nog niet. Je weet nog lang niet alles, anderen zijn veel beter, straks val je door de mand, of je bent bang dat je het antwoord op een mogelijke vraag niet weet. Je moet er niet aan denken!
Denk jij ook wel eens dat je nog niet genoeg weet? Dat je nog ontzettend veel bij moet leren, dat anderen beter zijn? Hoe kun je jezelf dan toch als een expert neer zetten? Een expert is toch iemand die heel veel van iets weet? Een hoogleraar bijvoorbeeld, dat is een expert! Maar dan vergeet je iets: lang niet alle experts zijn hoogleraar! Huh? Wat ik wil zeggen is dat er diverse gradaties van de expertstatus zijn.
Wie is de expert?
Als je in het woordenboek kijkt bij het woord expert, kom je de volgende definitie tegen:
ex·pert (de; m,v; meervoud: experts) 1. Deskundige
En als je kijkt naar welke synoniemen er zijn voor het woord expert, kom je op het volgende uit:
deskundige : connaisseur, deskundoloog, expert, kenner, referent, specialist,vakman
specialist: connaisseur, deskundige, deskundoloog, expert, kenner
kenner: deskundige, expert, specialist
autoriteit: deskundige, expert
(Bron: synoniemen.net)
Niet alleen hoogleraar dus. Alternatieve woorden voor expert zijn deskundige, specialist en kenner. Dat kun jij toch ook zijn?
Benoem joùw expertstatus!
In een markt die te lijden heeft onder de crisis en waarin je met veel concurrentie te maken hebt het van essentieel belang om jezelf te onderscheiden en je expert-status te benoemen. Niet op een schreeuwerige manier, maar door rechtop te gaan, je rug te rechten, je schouders rustig te laten hangen en met je hoofd rechtop te zeggen: ik ben een expert. Volwaardig en bovenal uniek!
Hoe kun je jezelf dan neerzetten als een deskundige?
Ik zal je hiervoor 3 oefeningen met vragen geven zodat jij je eigen expertstatus kunt ontdekken:
1. Een expert is iemand die veel weet over een klein gebiedje. Hoe kleiner je je gebied maakt, hoe sneller je een expert wordt. Hierbij een kleine oefening. Op een schaal van 1-10 (1: je weet niets, 10: je bent de absolute expert), waar sta jij dan qua kennis? Weet jij helemaal niets of ben je al een eindje op weg? Kijk eens naar al jouw kennis en jouw ervaring (niet te onderschatten!), welk cijfer zou jij jezelf dan geven?
Stel: je geeft jezelf het cijfer 7. Dat betekent dat jij klanten kunt helpen die qua kennis tussen de 1 en de 6 à 6 ½ zit. Bedenk eens hoeveel klanten je al WEL kunt helpen?!
2. Zorg voor een onderscheidende visie. Waar erger jij je aan in jouw business? Waar laat jouw sector problemen liggen? Juist door op dit soort welbekende niches oftewel gaten in de markt in te springen, kun jij jezelf snel onderscheiden als expert.
3. Vraag testimonials van je klanten. Met welke klachten kwamen zij binnen? Wat is het resultaat van jouw kennis en hulp geweest? Hierdoor hoef je niet jezelf op de borst te kloppen, maar laat je anderen vertellen hoe fijn het is dat ze van jouw diensten gebruik hebben gemaakt. Zet deze testimonials op je website en neem ze mee in je overige communicatie zoals je nieuwsbrief. Welke 3 (oud-)klanten kun je een testimonial vragen?
Stop met lezen en ga nú aan de slag. Doe de 3 oefeningen en begin jezelf als een deskundige te zien. Daar begint de verandering per slot van rekening. Want als jij jezelf niet serieus neemt, waarom zou een ander dat dan wel doen? Wat je uitstraalt, krijg je terug…
Zet ‘m op, je kunt het!