Waarom Janneke?
Omdat Janneke zich hard maakt voor de zichtbaarheid van vrouwelijke professionals!
Paradepaardje:
Buro Wullenhoven | Vrouwenindemedia.nl
Typisch Janneke:
Media fulltime PUBLIC RELATIONS Mamma getrouwd kostwinner ONDERNEMEN investering Focus Vrijheid
Focus
“Ik begon eind 2007 met het eerste PR bureau voor vrouwelijke ondernemers. Yara Beerling en Harriët Noltes (nu genomineerd voor FZ Award, vrouwelijke ondernemer van het jaar) inspireerden mij zo enorm dat ik besloot enkel voor vrouwelijke ondernemers te gaan werken. Ik geloof dat je ook een focus moet kiezen om herkenbaar te zijn in de markt. In mijn geval moet je ook herkenbaar zijn voor de redacties en journalisten. Begin 2008 was er een onderzoek van dagblad DAG. Daaruit bleek dat mannen 5 x vaker dan vrouwen in de media aan het woord komen. Ik wist al wel dat de verhoudingen niet goed waren. Maar dat het zo scheef was …. “
Te weinig vrouwen in de media
“Ik ben gaan spitten op dit onderwerp en kwam erachter dat deze verhouding al jaren nauwelijks ongewijzigd is. Vrouwen worden minder vaak aan het woord gelaten en dat is geen realistische afspiegeling van de maatschappij. Inmiddels hebben redacties in één van mijn onderzoeken ook aangegeven dat ze door tijdsdruk vaak grijpen naar het standaard bronnenlijstje waar van oudsher vooral mannen op staan.”
“Ik besloot een online bronnenlijst op te gaan zetten met vrouwelijke alternatieven. Eind 2008 ging vrouwenindemedia.nl online. Inmiddels geven 500 vrouwen aan dat ze beschikbaar zijn voor vragen van redacties en journalisten. Maar er zijn natuurlijk veel meer vrouwen met een bepaalde expertise.”
Publiciteit
“Het succes van vrouwenindemedia.nl komt doordat redacties echt de behoefte hebben om die vrouwelijke deskundige te vinden. Ik ga de interactiviteit tussen de media en de leden van vrouwenindemedia.nl in de toekomst nog verder vergroten door enkele functionaliteiten toe te voegen.”
“Publiciteit is goed voor je onderneming en/of je carrière. De vrouwen die dit begrijpen melden zich aan op vrouwenindemedia.nl. Daarnaast steunen ook veel leden mijn poging om ervoor te zorgen dat in 2020 de verhoudingen in de media een goede afspiegeling van de maatschappij zijn.”
Toekomst
“Ik leef nooit zo met verwachtingen, ik vind ze nogal belemmerend werken. Het geeft natuurlijk wel een kick dat het harde werken ervoor zorgt dat ik budget heb om verder te ondernemen. Ik zou wel terug kunnen naar een baan in loondienst. Maar ik kom veel beter tot mijn recht in het ondernemerschap. Zorgen dat je winst maakt en dat weer investeren in verdere groei. Zelf hard werken om vrijheid in ondernemen te creëren. Je creativiteit en ideeën kunnen uitwerken.”
“Het ondernemerschap is natuurlijk niet altijd alleen maar leuk. Maar je leert drie keer zoveel van problemen of hobbels op de weg.”
Grote overwinning
“Mijn grootste overwinning is het spreken voor een zaal van ruim 60 personen. Dat lijkt weinig, maar voor mij was dat een echt een flinke hobbel. Spreken voor publiek was één van mijn grootste angsten. Maar juist omdat ik vind dat vrouwen meer zichtbaar moeten worden heb ik mijzelf een trap onder mijn kont gegeven en heb toen uiteindelijk zelfs met veel plezier een avond gesproken. Het delen van je kennis en anderen daarmee verder kunnen helpen is iets heel dankbaars.”
Succes
“Mijn definitie van succes is als je kan werken alsof je het geld niet nodig hebt. Daarmee bedoel ik niet dat je in een hangmat op de Bahama’s kunt hangen en je slapend rijk kunt worden. Het gaat me er om dat je voor 100% achter je dagelijkse werkzaamheden kunt staan en ook van die werkzaamheden kunt genieten. Je kunt geen leukere manier bedenken om je geld te verdienen dan op de huidige manier.”
“Ik vind zelf dat ik succesvol ben doordat ik de vrijheid heb om mijn ideeën voor vrouwenindemedia.nl verder te gaan realiseren. Succes hangt dus voor mij samen met vrijheid om te ondernemen. Ook de successen die ik voor mijn klanten boek dragen zeer bij aan het ultieme ‘Yes’-gevoel.”
Doel
“Voor de toekomst wil ik dat de bronnenverhouding in de media in het jaar 2020 een realistische man/vrouw afspiegeling van de maatschappij laat zien. Mijn doel is om hier met vrouwenindemedia.nl een belangrijke rol in te spelen. Ik heb dan wel meer vrouwen nodig die hun bescheidenheid overboord durven te gooien en zich aanmelden op de site.”
Twee ondernemers op één kussen
“Mijn man is ook zelfstandig ondernemer. Hij is als goudsmid echt intensief met zijn handen aan het werk. Twee ondernemers op één kussen zorgt voor interessante gesprekken, maar af en toe ook voor onrust. Daarom heeft Dirk een stap terug gedaan in werkuren, hij werkt drie dagen en ik vier. Zodra de kinderen in bed liggen gaan we weer verder met werken.”
“Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen leren dat werken leuk is. Doordat hun ouders zijn gaan doen waar hun hart ligt geven we het goede voorbeeld. Ik geniet extra van mijn vrije dagen met mijn kinderen en extra van mijn werk. Het vinden van de ideale werk/privé-balans blijft echter altijd een uitdaging.”
Janneke’s gouden tip
“Zorg dat je goed voor ogen hebt wie je doelgroep is. Zorg voor een focus. Waarin kan jij je onderscheiden waardoor je beter zichtbaar wordt? Probeer in je communicatie niet meerdere doelgroepen aan te spreken. Dat maakt de boodschap verwarrend. Beantwoord de vraag ‘what’s in it for me’ voor de potentiële klant en doe dit bijvoorbeeld op je website zo snel mogelijk. Dus bijvoorbeeld in de eerste alinea.”
“En de allerbelangrijkste tip: blijf dicht bij jezelf. Het is belangrijk dat je boodschap geloofwaardig is. Dat kan alleen als je 100% achter de boodschap en je bedrijf staat.”