Niks zo belangrijk voor een onderneming als de Very Import Person die het doet: de ondernemer zelf. En de persoonlijkheid van die ondernemer. Sandra, welke eigenschappen hebben jouw Vertelschool Rotterdam absoluut vooruit geholpen sinds de start?
“Mijn positieve instelling in de allereerste plaats en natuurlijk mijn ambitie om te groeien. Dat helpt ontzettend, ook op momenten dat het even wat minder gaat. Daarnaast maak ik makkelijk contact met anderen en kan ik goed naar hen luisteren. Bij mijn Vertelschool is vooral dat laatste van essentieel belang. Wat verder heel handige eigenschappen zijn gebleken is dat ik gewoon durf te beginnen en mezelf durf uit te spreken. En door mijn werkervaringen sta ik makkelijk voor groepen. Het zijn eigenlijk allemaal kwaliteiten en ervaringen die me onwijs geholpen hebben om te starten en te groeien als ondernemer.”
Nu draait het bij ondernemen natuurlijk ook, en misschien wel vooral, om die befaamde stappen buiten je ‘comfort zone’. Hoe ervaar je dat?
“Daar heb ik best last van, van de emoties die loskomen in de achtbaan die ondernemerschap heet. Ik voel me hyper als ik een nieuwe stap zet en onzeker als het even niet gaat zoals ik had verwacht of gehoopt. Het afgelopen jaar heb ik grote ontwikkelingen doorgemaakt met de Vertelschool. En die ontwikkelingen gingen gepaard met minder nachtrust, minder concentratie en minder aandacht voor de dingen buiten mijn bedrijf. Dat is niet wat je wil natuurlijk. Het is voor mij heel duidelijk geworden dat ik balans moet zoeken in ontspanning, Het huis uit, weg van mijn werkplek die ik daar momenteel ook heb. Dus neem ik nu bewust elke week een dag vakantie om die lekkere balans te houden. Heerlijk! Waar ik nog aan wil werken is makkelijker kunnen ontspannen op werkdagen. Als ik me rustiger voel, ben ik minder opgejaagd. Mijn werk word daar beter van.”
“Mijn positieve instelling en mijn ambitie om te groeien helpen ontzettend, ook op momenten dat het even wat minder gaat.”
Met de Vertelschool heb je al heel wat mensen vooruit geholpen. Maar als je zo terugkijkt, wat heeft de Vertelschool jou persoonlijk gebracht?
“Mijn vertrouwen in mijzelf en in mijn kunnen is gegroeid. Ik heb spannende momenten beleefd, maar ben daar ook weer heel goed uitgekomen. Dat heeft me sterker gemaakt als mens. Ik wist dat ik gedisciplineerd ben. Ambitieus. Ik ben ook assertief in de goede zin van het woord; ik ben niet op mijn mondje gevallen. Mijn ervaringen met de Vertelschool Rotterdam bevestigen die zelfkennis. Ik ben heel trots op mezelf!”
En wat waren ‘echte’ leermomenten voor jezelf?
“In de afgelopen periode heb ik geleerd dat hogere prijzen vragen heel erg eng is, maar je wel een heleboel brengt. Klanten nemen jou én zichzelf serieuzer als je hogere prijzen vraagt. Ik ben de afgelopen maanden een paar keer een grote drempel over gegaan en mijn klanten zijn er alleen maar nóg leuker op geworden. Bizar hoe dat werkt, maar een hele fijne les was dat.”
“Verder blijf ik mezelf heel bewust ontwikkelen. Ik heb een online traject gevolgd bij Ninke van der Leck vorig jaar en mocht daarom ook nog eens gebruik maken van haar nieuwe online aanbod. Heerlijk, zo’n nieuwe boost. Ik heb een accountability partner, die mij de goede vragen stelt en me daardoor de volgende stap laat zien om te groeien. En ik probeer zeker elke maand een goed spargesprek te hebben met iemand die mij inhoudelijk of zakelijk uitdaagt. Ik raad het echt iedere ondernemer aan, of je nu net start of al een tijdje bezig bent: zoek regelmatig mensen op die jou uitdagen een stap verder te gaan met je bedrijf. Dat kunnen spargesprekken zijn of trainingen, maar blijf het doen. Als je de mensen opzoekt die je uitdagen om een volgende stap te nemen, kom je verder!”
In de afgelopen periode heb ik geleerd dat hogere prijzen vragen heel erg eng is, maar je wel een heleboel brengt.
En wat ga je als VIP de komende tijd oppakken om jezelf verder te ontwikkelen en de Vertelschool naar een nog hoger plan te tillen?
“Mezelf verdiepen in marketing en online aanbod. Ik wil niet alles zelf weten en kunnen en besteed zaken waar anderen veel beter in zijn dan ik vooral uit. Maar ik moet me de komende tijd meer toeleggen op deze vaardigheden. Ik wilde graag beginnen emt LinkedIn-marketing, maar dat is mij helaas nog niet goed gelukt. En ik ben er gewoon niet gemaakt om dat uit te zoeken. De content maak ik zelf, maar doe ik dat dan in een goedlopende advertentie moet gieten. En die ‘hoe en wat’ kennis over marketing is wel belangrijk, omdat ik wat nieuws in de markt heb gezet.”
Een nieuw aanbod? Vertel?
Ja, wat ik eerst voor individuele ondernemers deed, ga ik nu met hele afdelingen doen: waarom doe je wat je doet. Het persoonlijke verhaal komt daarin samen met het gemeenschappelijke verhaal van een bedrijf. Welk stukje uit de persoonlijke ‘why’ van een medewerker linkt naar de gezamenlijke missie van een bedrijf? En hoe maak je vervolgens die gezamenlijke missie persoonlijk? Ik heb er een launching partner voor gevonden: de Rabobank Rotterdam start binnenkort om hun onweerstaanbaar persoonlijke en onderscheidende verhalen te ontdekken en te vertellen. Op dit moment ben ik ook met andere partijen in gesprek, dus wie weet wie er straks allemaal in mijn klasjes zitten. De komende maanden staat het uitrollen van mijn nieuwe programma dus bovenaan op mijn prioriteitenlijst. Ik heb er heel erg veel zin en ik kijk er echt naar uit om te beginnen!”