Wat maakt jou uniek? Lange tijd kon ik niets met deze vraag. Ik vond het vooral een ego-dingetje. Tot het moment dat ik inzag dat ik juist vanuit mijn unieke levensverhaal, mijzelf op zakelijk vlak kon gaan onderscheiden. Dat hetgeen mij uniek maakt als persoon, mij ook uniek maakt als ondernemer. Maar hoe kwam ik er nu achter wat dat was? Ik probeerde van alles, maar kwam nooit tot de kern. Toen ik zelf met een Business coachingstraject startte kreeg ik weer die vraag en kon ik er echt niet meer omheen. Ik moest een manier vinden om het verlossende antwoord te vinden.
Nu naar jou. Wat maakt jou eigenlijk uniek? Wat is jouw levensverhaal dat jouw persoonlijkheid, jou als individu en jou als professional vormt? Wat is jouw unieke verhaal dat ten grondslag ligt aan het succes van jouw bedrijf?
In deze blog beschrijf ik mijn werkwijze waardoor ik inzicht gekregen heb in wat mij uniek maakt. Het is mijn uitwerking van een psychologisch proces dat onder begeleiding van mijn businesscoach, Ichel Heerschop van ‘Ondernemende Mama*’ in een veilige setting voorbereid en geëvalueerd is. Houd er rekening mee dat het een heftig proces kan zijn en dat het daarom in sommige gevallen verstandig kan zijn om dit stappenplan onder begeleiding te doen.De betekenis van ‘uniek’ en jouw ‘ware ik’
‘Uniek’ staat voor ‘enig in zijn soort’. Maar ook voor ‘zeldzaam’ en voor ‘dat wat je bijzonder maakt’. En die laatste, dáár gaat het om. Wat maakt jou bijzonder? Als mens én als ondernemer. Daarvoor moet je je ‘ware ik’ vinden.
Het is een zoektocht waarbij je onderscheid maakt tussen twee onderdelen van jouw persoonlijkheid. Aan de ene kant heb je de delen die ‘naturel’ zijn, die van nature bij jou horen, waarmee je geboren bent. En je hebt de delen die ‘aangeleerd’ zijn, als reactie op negatieve ervaringen of ontstaan onder invloeden van buitenaf. Het zoeken naar mijn ‘ware ik’ heeft mij veel tijd en energie gekost. Tijd en energie die ik jou wil besparen door mijn werkwijze met jou te delen.
Jouw levensverhaal
In mijn vorige column beschreef ik ‘persoonlijkheid’ als een geheel van karakter, houding en de manier waarop je met nieuwe situaties omgaat. Om inzicht te krijgen in wat jou uniek maakt, benaderen we ‘persoonlijkheid’ nu vanuit een ander perspectief: jouw levensverhaal.
Jouw levensverhaal heeft je gemaakt tot wie je bent. De positieve en negatieve ervaringen in jouw leven hebben geleid tot jouw overtuigingen. Tot die ‘stemmetjes’ in jouw hoofd die jou vertellen hoe iets zit, wat je van iets of van jezelf moet vinden of hoe je moet reageren. Zij bepalen jouw kijk op het leven en geven de input waarmee jij jezelf en je omgeving beoordeelt.
Dit alles neem je ook mee in je ondernemerschap. En dat kan een positieve, maar ook een negatieve impact hebben op je bedrijf. Een positieve overtuiging en houding helpt je in de ontwikkeling van het ondernemerschap. Negativiteit belemmert je. Het is dus zaak om negatieve ervaringen en negatieve overtuigingen over jezelf om te buigen in positieve inzichten.
Vertel jouw levensverhaal!
Je levensverhaal opschrijven om jouw unieke en ware ik te ontdekken is niet iets wat je ‘even’ doet. Daar heb je tijd en rust voor nodig, in je hoofd en in de ruimte waar je gaat werken. Het is de bedoeling dat je de hoeveelheid informatie steeds kleiner en inzichtelijker maakt totdat de kern overblijft. In die kern ligt de link met jouw ondernemerschap: het waarom je doet wat je doet en waar je kracht ligt.
Het kan best confronterend zijn om je levensverhaal op te schrijven. Ik weet uit eigen ervaring dat je misschien ook dingen op moet schrijven waar je liever niet meer aan terugdenkt. Bedenk dan dat het heel bevrijdend kan zijn om zaken van je af te schrijven. Werk in het tempo wat voor jou goed voelt.
Het stappenplan met vragen voor jouw verhaal
1. Beschrijf je leven chronologisch en zo gedetailleerd mogelijk. Vanaf je eerste bewuste herinneringen als kind tot aan nu. Schrijf alles op wat je te binnen schiet. Niet alleen de gebeurtenis, maar vooral ook wat het met je deed, hoe je je op dat moment voelde en hoe jij omging met de situatie en bijkomende emotie(s).
2. Als je klaar bent, lees je je verhaal door en probeer je om de cruciale momenten eruit te halen. Wat waren de gebeurtenissen en de ‘omslagpunten die jouw leven, talent en zelfbeeld bepaald hebben? Welke gebeurtenissen hebben, positief of negatief, een belangrijke invloed gehad op jouw functioneren en prestaties in je leef- en werkomgeving? Welke fase(s) in jouw leven heeft/hebben een cruciale, positieve of negatieve, impact op jouw leven gehad? Schrijf deze momenten of gebeurtenissen op.
3. Deze keerpunten of cruciale gebeurtenissen splits je op in een lijst met positieve en negatieve ervaringen.
4. Schrijf erbij wat maakte dat deze ervaring voor jou zo belangrijk was. Eerder heb je opgeschreven welke gebeurtenissen impact hadden. Nu ga je opschrijven hóe die cruciale momenten in jouw leven jou gevormd hebben. Welke emoties waren erbij betrokken en waar hebben deze emoties toe geleid? Wat is de uitwerking die je nu nog ervaart?
5. Nu kijk je tot welke behoeften en overtuigingen deze positieve en negatieve emoties bij jou geleid hebben. Maak een lijst met behoeften (ik wil graag…). Het is niet ondenkbaar dat je wel goed weet wat je níet meer wilt (negatief) en niet zo goed weet wat je wel wilt (positief). Begin dan om de lijst met wat je niet meer wilt, om te buigen tot een positieve formulering. Stel dat je in je leven het gevoel had dat je een speelbal was van anderen en dat je de grip kwijt was. De behoefte in de positieve formulering kan dan zijn dat je onafhankelijk wil zijn en de regie over je leven wilt. Daarnaast maak je een lijst met overtuigingen (ik geloof dat……)
6. Lees vooral je negatieve overtuigingen nog eens door en stel je zelf de vraag of deze overtuigingen op dit moment functioneel en reëel zijn. Helpen deze overtuigingen je nu (nog) als mens en als professional? Of belemmeren ze jouw ontwikkeling als ondernemer? Hoe kun je deze ombuigen in ondersteunende overtuigingen? Kijk ook naar je negatieve overtuigingen. Zijn ze waar en echt? Of zijn ze ergens in je leven ontstaan en kloppen ze eigenlijk helemaal niet met wie je werkelijk bent.
7. Probeer de link te leggen tussen de cruciale, bepalende ervaringen in je leven en datgene wat je nu als mens en als professional nastreeft. Negatieve ervaringen in het verleden kunnen aanleiding zijn dat je nu juist het tegenovergestelde wilt bereiken. Of jouw ervaring kan jouw drive zijn mensen te willen helpen die dezelfde ervaring hebben (gehad).
Ik wens je heel veel succes met het vinden van je eigen verhaal dat je niet alleen uniek maakt als mens, maar ook als ondernemer.
*www.ondernemendemama.nl
Geweldig Ingrid.
Ik ben trots op de manier hoe je jouw proces heb omschreven en ook de enorme sprongen die je mee heb gemaakt op persoonlijk en zakelijk gebied.
Als jouw Business Lifecoach sta ik achter jouw om meer successen te beleven en dat ripple effect te kunnen teweegbrengen.
Super.
Ichel Heerschop
Ondernemende Mama.nl