Hoera, je bent ondernemer
Eindelijk heb je dan de knoop doorgehakt! Je hebt je ingeschreven bij de KvK en je loopt, met je spiksplinternieuwe KvK nummer in de hand, stuiterend van de energie weer naar buiten. Of je zit stuiterend van de energie achter je laptop want volgens mij kan het tegenwoordig ook online. Hoe dan ook, je bent hartstikke trots en blij want je bent nu officieel ondernemer! Belastingtechnisch gezien is dat ook zo. Maar ben je dat ook praktisch gezien? Want welke concrete stappen ga je zetten om je bedrijf op te bouwen als de eerste euforie gezakt is?
In een bedrijf moet alles kloppen
Want maakt het feit dat je binnen 15 minuten een bedrijf op je naam hebt staan, je ook gelijk ondernemer? Nou, voor mij ging dat in ieder geval niet op en daar ben ik zeker niet de enige in. Om jullie een beeld te schetsen van waarom, wat en hoe ik doe wat ik doe, ontkom ik er niet aan om iets over mijzelf te vertellen. Misschien herkennen jullie er dingen in. Dus daar gaat ie.
Toen ik me inschreef bij de KvK wist ik dat ik goed was in organiseren en wat ik daarmee wilde. Maar toen ik daarna heel enthousiast aan de slag ging met netwerken en social media, bleef de respons een beetje uit. Dus ging ik alles wat los en vast zat over de verschillende facetten van het ondernemerschap lezen. Daarnaast volgde ik webinars, challenges en workshops. Het leverde me kennis op maar ook inzicht in de problemen en uitdagingen waar andere ondernemers mee stoeiden.
Dezelfde opbouw en structuur
Daardoor realiseerde ik me dat alle ZZP- en MKB-bedrijven in feite uit eenzelfde opbouw en eenzelfde structuur bestaan. Iedere onderneming steunt op dezelfde cruciale pijlers die samen het framework van het bedrijf vormen. Ik realiseerde me ook dat bedrijven alleen maar een middel (zouden moeten) zijn waarmee ondernemers hun ambities waar kunnen maken. In de praktijk zie ik echter dat bedrijven zo druk met zichzelf zijn dat ze doel op zich zijn geworden. Dat kost veel tijd en energie en levert de ondernemer niets op.
Deze serie columns gaat jou helpen om de potentie uit jezelf en uit je bedrijf te halen door jouw bedrijf voor jou te laten werken, in plaats van andersom.
Het framework onder jouw bedrijf: focus op zaken die jouw bedrijf daadwerkelijk verder helpen
Eén van die cruciale pijlers is: ‘het bestaansrecht van je bedrijf’. Daarmee bedoel ik dat je tot in detail weet wat je doet, waarom je het doet, voor wie je het doet en hoe je doet. En wat jou anders of beter maakt dan jouw concullega’s. En weet je waarom dat zo belangrijk is? Als je niet precies weet wat je kunt, wie je klanten zijn en wat je met jouw bedrijf wilt bereiken, hoe kun je dan gericht werken aan jouw succes als ondernemer?
En precies die fout heb ik in het begin gemaakt. Want ondanks dat ik hartstikke druk was, sorteerde ik weinig resultaat. Met name omdat die pijler van mijn bedrijf te zwak was. Je zult je misschien denken: “Allemaal leuk en aardig maar hoe doe ik dat dan”? “Hoe krijg ik inzicht in het bestaansrecht van mijn bedrijf”? Daarvoor kun je jezelf een aantal concrete vragen stellen. (Je vindt die vragen in dit artikel onder het kopje ’tips’). De antwoorden op die vragen helpen je focussen. Zodat jij de juiste dingen doet voor je bedrijf. Zodat jij jouw bedrijf vanaf dag 1 doelgericht en effectief kunt neerzetten en uitbouwen.
Volgende column: jij, ondernemer!
In de komende columnserie ga ik dieper in op deze vragen. Mijn volgende column gaat over hoe jouw persoonlijkheid, werkervaring en drijfveren van invloed zijn op jouw ondernemerschap. De vragen 1, 2 en 4 staan dan centraal. Je krijgt veel voorbeeldvragen die je jezelf kunt stellen en wat je nog meer kunt doen om het inzicht in jouw ondernemerschap te vergroten. Tot snel!
Wat een goed stuk heb je geschreven. De mens achter het bedrijf, valkuilen, uitdagingen, leermomenten, ups en downs… Precies zo ik het zelf heb ervaren. Compliment!
Dank je wel, Roel! Mijn tweede column is inmiddels ook gepubliceerd en gaat dieper in op het bestaansrecht van je bedrijf en wat ondernemerschap nu eigenlijk is.