Alle ZZP- en MKB-bedrijven bestaan in feite uit eenzelfde opbouw en eenzelfde structuur. Iedere onderneming steunt op dezelfde pijlers. En als in één van die pijlers iets niet duidelijk is, kan dat gevolgen hebben voor het functioneren en voor het succes van je bedrijf.
Zoals ik in mijn vorige column al beschreef is één van die cruciale pijlers van je onderneming ‘het bestaansrecht van je bedrijf’. Misschien vraag je je af hoe je erachter komt wat het bestaansrecht van jouw bedrijf is. Onthoud goed dat jij zelf het startpunt van jouw bedrijf bent. Jij en jouw bedrijf zijn één. Het bestaansrecht van jouw bedrijf begint bij jou als persoon, als individu. Jouw drijfveren, werk/levenservaring en persoonlijkheid hebben een grote invloed op waarom je doet wat je doet en hoe je het doet.
Deze column is het vervolg op een eerder artikel over mijn ondernemersvragen met 10 cruciale ondernemersvragen. In deze blog ga ik verder in op vraag 1, 2 en 4 die ik daarin noemde.
- Drijfveren:
‘Waarom ben ik ondernemer geworden?’ of ‘Waarom wil ik ondernemer worden’?
Deze vraag gaat over jouw persoonlijke motivatie om ondernemer te worden en heeft niets te maken met jouw klant, product of dienstverlening. Drijfveren liggen dicht bij jezelf, maar kunnen ook heel praktisch zijn. Geen werk (meer) kunnen vinden, frustratie over de gang van zaken in je huidige of ex-baan of werk dat je (beter) kunt combineren met kinderen, zijn ook drijfveren.
Als dat jouw antwoord is kun je je echter wel afvragen of dit de soort motivatie is die bij gaat dragen aan jouw succes. Veel belangrijker is het om verder te kijken naar wat voor jou, diep van binnen, belangrijke waarden zijn in het leven. Aan welke gewoontes, gedrag of omgevingen hecht jij waarde? Waar word je blij van? Als iets voor jou belangrijk is, is de kans groot dat het terugkomt in jouw bedrijf. Of het is een onderdeel van wát je doet met je bedrijf of het is bepalend voor hóe je het doet.
- Werkervaring:
Wat is je werkachtergrond, wat heb je daarin ervaren? Wat is je, negatief of positief, opgevallen? Waar wil jij met jouw bedrijf invloed op hebben?
Je werkhistorie kan je helpen om meer inzicht te krijgen in waar jij als ondernemer het verschil kunt maken. Daarvoor is het belangrijk om je arbeidsverleden in kaart te brengen. Waar heb je gewerkt, voor wie en in welke functies? Wat waren je werkzaamheden precies? Als je die lijst hebt opgesteld ga je per baan/functie opschrijven hoe je die baan ervaren hebt. Wat vond je leuk aan de werkzaamheden, de afdeling waar je zat of de organisatie. Wat vond je minder leuk? Waren er misschien zaken die niets met jou als persoon te maken hadden, maar die je wel opgevallen zijn? Bijzonderheden of eigenaardigheden in je werk, in het bedrijf of met je collega’s?
Je maakt eerst een lijst met de feiten en gaat dan beschrijven wat die met je gevoel deden. Wat mij erg geholpen heeft is om mijzelf de vraag te stellen: “Waarom ging ik in bedrijf X met veel meer plezier naar mijn werk dan bij bedrijf Y”. Als je dat gedaan hebt, kun je kijken of je een overeenkomst kunt herleiden. Mijn bedrijf is mede ontstaan door mijn conclusie dat ik bij diverse werkgevers altijd dezelfde zaken mis zag gaan. En het triggerde mij omdat ik vooral zag dat ze onnodig mis gingen. Ik wist dat die zaken wel goed zouden gaan als er meer aandacht voor was en ze beter georganiseerd, aangestuurd en gecommuniceerd werden. Deze conclusie was het resultaat van de evaluatie van mijn werkverleden waarin ik voor verschillende werkgevers in diverse ondersteunende en leidinggevende functies gewerkt heb.
- Persoonlijkheid en karakter:
Hoe zit je als persoon in elkaar? Wat zijn je goede en minder goede eigenschappen?
Hierbij gaat het niet om jouw kwaliteiten. Het gaat hier om gedrag. Hoe sta je in het leven? Als kleine ondernemer bén je je bedrijf. De wijze waarop jij als persoon in elkaar steekt moet passen bij wat je op zakelijk gebied doet. Anders wordt het een kunstje en daar prikken mensen snel doorheen. Het is belangrijk om inzicht te hebben in hoe jij dingen aanpakt. Hoe je als persoon in het leven staat. Op welke manier ga je om met dagelijkse dingen? Hoe ga jij om met tegenslagen? Hoe reageer jij op nieuwe dingen? Wat zijn belangrijke gebeurtenissen in je leven geweest? Welke invloed hebben ze op jou gehad?
Er is nog een reden waarom het belangrijk is om hier inzicht in te hebben. In je ondernemerschap wordt je geheid geconfronteerd met zaken die eng en nieuw voor je zijn of die je nog moet leren. Daarnaast zul je ook vast tegenkomen dat dingen niet zo lekker lopen. Als je weet wat jouw aanpak is, kun je je ondernemerschap effectiever vormgeven en voorkom je dat je te veel tijd en energie kwijt bent aan zaken die jou niet verder brengen.
Je antwoorden zorgen voor een goede basis en waarde toevoegen
Ik wens jou veel succes met het beantwoorden van deze eerste set vragen. Hiermee zet je een belangrijke stap in de basis die jou gaat helpen succesvol te worden als ondernemer. Mijn volgende column zal gaan over hoe jij je vanuit jouw kwaliteiten kunt onderscheiden van anderen en waarde toevoegen aan je klant. Waarschijnlijk ken je de term USP (Unique Selling Points). Ik spreek liever van UVP (Unique Value Points). Want ondernemen anno nu gaat over waarde toevoegen. Mochten jullie vragen op opmerkingen hebben, stel ze dan vooral via de comments onder deze column. Zo kunnen we van elkaar leren. Ik spreek jullie snel!
1 reactie