Waarom Susan?
Omdat zij als een van de eerste het toen nog vrij onbekende product Stevia in Nederland op de markt zette. En hoe!
Paradepaardje:
Greensweet Stevia
Typisch Susan:
Robert en dochters Beau en Amber Caramel stevia DEN BOSCH locatie onafhankelijk ondernemen wandelen labradorpup Jax van 5 maanden reizen LEZEN ooit salesfuncties én een eigen webshop in woonaccessoires
Ondernemerskansen kom je tegen op het moment dat je het het minste verwacht. Aan een echte ondernemer de taak om die kans te herkennen en er op het juiste moment mee aan de slag te gaan. Susan Jansen van Greensweet Stevia is zo’n ondernemer. In nog geen 10 jaar tijd groeide haar ondernemersidee uit tot het bedrijf dat het nu is.
Susan: “In 2012 was ik met mijn gezin op vakantie in het zonnige Californië. In een klein reformwinkeltje zag ik voor het eerst caramel stevia staan. De verkoopster legde mij uit dat het geen calorieën en koolhydraten bevatte, maar wel lekker zoet was. Toentertijd was ik zelf nog echt een suikeraddict, terwijl ik juist moest oppassen omdat in mijn familie diabetes voorkomt. Ik nam enkele flesjes mee naar huis voor in mijn koffie. Het was alsof ik een Starbucks koffie dronk, maar dan zonder die 390 calorieën!”
“Ik was verkocht en ik ben op onderzoek uitgegaan. Zoiets was hier nog niet te koop en het idee was geboren. Ik wilde Nederlanders ook kennis laten maken met Stevia. Mijn missie? Mensen een gezond en lekker alternatief voor suiker bieden, zodat welvaartsziekten zoals diabetes en obesitas de wereld uit geholpen worden.”
Stevia van Greensweet: niet meer onbekend, maar toch anders!
“Zo gauw de EU de zoetstof in 2012 goedkeurde, was ik één van de eerste die stevia als zoetstof op de markt bracht. Toen moest ik nog uitleggen wat stevia was. Tegenwoordig kent iedereen het, maar moet ik uitleggen dat de stevia van Greensweet niet te vergelijken is met die uit de supermarkt. Die bevat vaak namelijk bevat maar 2% Stevia. De rest is maltodextrine, een koolhydraat dat je als je diabetes hebt of een dieet volgt juist niet wil hebben.”
“Via Greensweet verkoop ik de 100% pure Stevia variant, zonder calorieën of koolhydraten die je suikerspiegel beïnvloeden. Het is daardoor zeer geschikt voor mensen met diabetes. Ik hoopte met Greensweet snel een alternatief te kunnen bieden voor kunstmatige zoetstoffen en suiker en dat is zeker gelukt. We hebben zelfs een geleikristal ontwikkeld zonder suiker. De markt is de afgelopen jaren enorm gegroeid en vooral nu met Covid 19 zijn mensen nog bewuster gaan leven en minder suiker gaan gebruiken.”
500 verkooppunten en productontwikkeling
“Ik heb contact gezocht met grote spelers als Holland&Barrett, G&W Gezondheidswinkels en de Notenshop om samenwerkingen op te zetten. Naast de webshop heb ik inmiddels meer dan 500 verkooppunten in Nederland en België. We bieden grotere bedrijven verder de mogelijkheid van een private label. Ons assortiment is flink gegroeid en we zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van een koolhydraatarm, vegan en suikervrij koekjesassortiment. Veel processen zijn nu geautomatiseerd en al het inpak- en verzendwerk heb ik aan een fulfillmentbedrijf overgedragen. De tijd dat we aan de keukentafel een paar honderd flesjes stevia zelf voorzagen van een Greensweet Stevia-label is echt voorbij. Ze gaan nu met pallets tegelijk weg naar de klanten!”
Zo groot zijn als je zelf wil
“Ik heb er bewust voor gekozen Greensweet niet uit te laten groeien tot een enorm groot bedrijf. Ik werk vanuit huis en kan overal ter wereld mijn laptop open slaan om te werken en orders te verwerken. Dat is fijn, want ik ging tot Corona regelmatig met mijn man mee op zakenreis. Mijn zaken liepen dan gewoon door. Ik werk samen met een aantal zzp’ers voor onder andere mijn social media, de PR en de ontwerpen. Dat maakt het op deze manier runnen van Greensweet extra makkelijk.”
De Covid-uitdagingen
“Je weet als ondernemer dat je te maken krijgt met onverwachte situaties. Een van de grotere uitdagingen waar ik mee te maken kreeg, was vorig jaar de fabriekssluiting in China in verband met Covid. De fabriek sloot voor 3 weken en daarna was het regelen van het transport van de fabriek naar de haven een behoorlijke uitdaging. De wegen waren nog dicht en bij de haven waren lange wachttijden. Het op peil houden van mijn voorraad was vervolgens een andere uitdaging, zeker vanwege de houdbaarheidsdatum van de stevia. De fabriek is net opnieuw voor 10 dagen gesloten geweest en nu volgt de vakantiesluiting vanwege het Chinees Nieuwjaar. Het is dus nooit saai.”
Trots
“Maar het is het allemaal waard. Ik verwezenlijk mijn missie en zie de resultaten: ik help mensen indirect met gezonder leven en afvallen en mensen met diabetes kunnen toch genieten van iets zoets. Ik ben er best trots op dat ik met mijn producten mensen blij maak met een goed en lekker alternatief voor suiker. Het is toch ontzettend leuk om het in veel winkels te zien staan!”
Gouden tip!
“Gewoon doen! Maak een plan en begin, stap voor stap. En ‘Be Active’! Ik heb altijd geleerd dat een vliegende kraai altijd wel iets vangt. Ik was erg actief en benaderde grote inkooporganisaties die me direct uitnodigden voor een gesprek op het hoofdkantoor. Binnen enkele jaren had ik zo meer dan 500 verkooppunten in Nederland en België.”
Van Susan voor jou!
Ben je nieuwsgierig geworden naar de steviaproducten van Susan of ben je al een fan? Dan heeft Susan een fantastisch aanbod voor je! Als lezer van vrouwen.ondernemen.nl krijg je bij een bestelling op haar website www.greensweet-stevia.nl maar liefst 20% korting op alle producten wanneer je de kortingscode ‘Vrouwen’ gebruikt. Zo wordt het gewoon nog makkelijker!