Waarom Ida?
Omdat Ida vrouwelijke twijfelaars helpt bij het krijgen van een antwoord op misschien wel hun grootste levensvraag ooit: wel of geen kinderen?
Paradepaardje:
Baby Dilemma
Typisch Ida:
projectleider en marketeer ICT getrouwd en moeder van Siem en Puk hardlopen wandelen bootcamp kinderwens EX-TWIJFELAAR
Nu of over een paar jaar? Wel of geen kinderen? Vrouwen steken graag hun hoofd in het zand en stellen een mogelijke kinderwens steeds vaker uit. Ze denken zeeën van tijd te hebben, maar dat is niet zo. Het is jammer dat we geen zicht hebben op ons mandje met eicellen. Veel vrouwen zouden dan enorm schrikken van de hoeveelheid en kwaliteit van hun eicellen. Bewustwording creëren en helpen bij het maken van een keuze is het doel van Ida Kersseboom en haar Baby Dilemma.
“Ik ben een ervaringsdeskundige: bij mijn eerste kind heb ik 6 jaar getwijfeld. Ik voelde dat ik niet de enige kon zijn met zo’n enorm dilemma. Baby Dilemma is in eerste instantie ontstaan als hobby. Ik besloot een website en een beslishulp te maken om vrouwen te helpen erachter te laten komen waarom ze twijfelen. Helpen voorkomen dat ze te laat zijn, want uitstel is niet zonder risico’s.”
Twijfels en het leven dat je wil leiden
“Ik vind dat vrouwen het leven moeten kunnen leiden waar ze recht op hebben. In alle rollen, in alle functies, thuis en op de werkvloer. Helaas gebeurt dit niet altijd. Het komt regelmatig voor dat zwangere vrouwen en jonge moeders worden gediscrimineerd. Het begint al bij vrouwen die twijfels hebben over kinderen krijgen: vaak kunnen ze daar niet openlijk over praten.”
“Naast mijn site en de beslishulp wil ik hen helpen met het boek ‘Het Babydilemma, het boek voor vrouwen die twijfelen over het krijgen van kinderen’ en een online keuzeprogramma ‘Ontdek of kinderen in jouw droomleven passen’. In dit programma werk je in 6 lessen naar het beste antwoord op basis van gevoel en gezond verstand. Als coach help ik enkel en alleen vrouwen met een babydilemma en biedt als aanvulling een volledig en discreet te volgende online keuzeprogramma. In dit programma staat het babydilemma centraal maar uiteraard gaat het verder dan dat: het leven van de cursist wordt onder de loep genomen en er wordt gekeken of hier kinderen in passen. Ik ben op dit ogenblik de enige die met een lees- en doeboek en online keuzeprogramma het babydilemma aan alle kanten belicht.”
Kinderen en carrièrekansen
“Uit een onderzoek dat ik heb uitgevoerd blijkt dat 58% van de 12.000 vooral hoogopgeleide respondenten worstelt, omdat ze bang zijn dat een kind de carrière in de weg kan zitten. Het blijkt dat vrouwen zich schuldig voelen wanneer zij vertellen dat ze zwanger zijn. Werkgevers schieten massaal in de stress als ze horen dat een medewerker zwanger is. Het wordt in mijn ogen vanuit een bedrijf nog teveel als een probleem gezien. Niet als een natuurlijk onderdeel van een heterogene samenstelling van organisaties, waar je betrekkelijk eenvoudig oplossingen voor kunt ontwikkelen.”
“Met Baby Dilemma wil ik daarom ook bedrijven beleidsmatig gaan helpen hoe ze iedere vrouw het leven kunnen laten leiden waar ze recht op heeft. Dit begint bij het helpen van professionals in het bos van dilemma’s. Zeker als het om een babydilemma gaat, waarbij de factor tijd cruciaal is. En het levert de werkgever uiteindelijk veel op. Voor het vrouwvriendelijker opereren krijgen zij gelukkigere vrouwelijke medewerkers en een lager ziekteverzuim. Het werven van vrouwelijke talentvolle Young Professionals gaat ook gemakkelijker als het bedrijf een vrouwvriendelijkere bedrijfscultuur heeft met gelijke carrièrekansen. Het levert volgens mij een win-win situatie voor de vrouw en de werkgever!”
Ondernemerservaring
“Oorspronkelijk was Baby Dilemma een ideëel doel met de site en de gratis beslishulp. Pas later kwamen er betaalde producten bij als het boek ‘Het babydilemma’ en het online keuzeprogramma ‘Ontdek of kinderen in jouw droomleven passen’. In die tijd was ik grotendeels achter de schermen bezig. Maar dan komt het moment dat alles staat als een huis en je je spullen online moet lanceren, online zichtbaar moet worden. Ik kom uit een gezin met als motto ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’, en dat zichbaar worden heb ik flink onderschat. Bedenk van tevoren dus goed of je dat echt wilt als je het plan hebt om online te gaan ondernemen. Het draait dan echt allemaal om jou!”
Het is het waard
“Baby Dilemma oprichten zoals het nu staat kostte best veel geld. Gelukkig konden we privé deze stap zetten en heb ik weinig concessies hoeven doen, ondanks dat ik nu parttime als ZZP’er werk. Ik heb mijn kledingbudget gebruikt als investering, want ik bedacht me dat ik eigenlijk wel genoeg in kast had liggen, hahahaha. Ik vind het ontzettend mooi als ik een bericht krijg van gelukkige ex-twijfelaars waarin staat dat ik ze heb geholpen bij het maken van een keuze. Het maakt dat het al mijn inspanningen waard is.”
Gouden tip!
“Volg je hart, maak een plan en focus. Mijn eerste plan was te groot, ik wilde meteen de hele wereld gaan helpen. Ik richtte me op mannen en vrouwen, eerste en volgend kind en op de Nederlandse en Engelse markt. Nu richt ik me alleen nog op vrouwen tussen de 25-45 jaar in Nederland en België. En met mijn nieuwe B-to-B uitbreiding gaat het nog steeds om dezelfde vrouwen.”
Voor jou van Ida!
Voor de lezers van vrouwen-ondernemen.nl die twijfelen over het krijgen van kinderen en die willen ontdekken of kinderen in hun droomleven passen, geeft Ida een actiecode weg voor het Zilverprogramma: Vrouwen33 (geldig tot 31-12-2017). Je betaalt met deze code geen €298, maar slechts €198 inclusief BTW om als twijfelaar het antwoord te krijgen op misschien wel je grootste levensvraag ooit. Meld je aan via https://www.howtodecidewhattodo.com/ontdek-of-kinderen-in-jouw-droomleven-passen/