meWaarom Helmi?
Omdat Helmi met Juridiqua ondernemers helpt orde aan te brengen in de chaos van regelgeving en bedrijfsvoering.
Paradepaardje:
Juridiqua
Typisch Helmi:
getrouwd BEDRIJFSADVIES lezen en hardlopen Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap juridisch advies moeder van een op zichzelf wonende zoon en een dochter die bijna het huis uit gaat
Helmi van Beergen werkte al bijna 25 jaar als juridisch organisatie adviseur in het bedrijfsleven en in de non-profitsector toen zij door een reorganisatie thuis kwam te zitten. Net in de tijd dat het economisch niet goed ging. Dat was voor haar de trigger om voor zichzelf te beginnen.
“Het idee om organisaties mijn kennis, kunde en ervaring aan te bieden werd al vrij snel geboren. Voordat ik echter de eerste stappen op het ondernemerspad zette, heb ik me georiënteerd bij het Starterscentrum Limburg en medio 2015 ben ik gestart.”
Hetzelfde maar dan voor jezelf
Met haar Juridiqua adviseert Helmi tegenwoordig zelfstandige professionals en ondernemingen uit de MKB-sector op juridisch vlak en helpt hen met advies over hun bedrijfsvoering en de administratieve organisatie.
Helmi: “Zelfstandigen die hun Algemene Voorwaarden willen laten opstellen of contracten willen opmaken kunnen bij mij terecht. Ik help ook bij het uitzoeken van Privacyzaken. De afgelopen periode was dan ook redelijk booming, omdat er veel vragen en opdrachten binnen kwamen over de nieuwe privacy-wetgeving.”
Orde in de chaos
“Ik ondersteun ondernemers uit het MKB verder bij het scheppen van die befaamde orde in de chaos op het gebied van regelgeving en bedrijfsvoering. Ik verdiep me daarvoor echt in de organisatie, zodat ik maatwerk kan leveren. Het is ontzettend leuk om ondernemers te helpen met zaken waar ze eigenlijk helemaal niet mee bezig willen zijn.”
Handvatten voor inzicht in je bedrijfsprocessen
“Om ondernemers zelf al een eindje op weg te helpen met deze materie, heb ik het boek ‘Orde in de chaos van regelgeving en bedrijfsvoering‘ geschreven. Als ondernemer ben je, heel kort door de bocht, altijd bezig met het proces dat loopt van de klantvraag tot het leveren van het eindproduct.”
“Daar komen heel wat zaken bij om de hoek kijken: inkoop, verkoop, productie, logistiek, administratie, productontwikkeling en -innovatie en personeelsbeheer. En dan moet je ook niet vergeten dat al die factoren ook nog eens onderling op elkaar afgestemd zijn.”
“Het is belangrijk om inzicht te hebben in die afzonderlijke processen, maar ook in de totale bedrijfsvoering. Het helpt je bij het verbeteren van je onderneming. In mijn boek geef ik handvatten voor het beschrijven van de bedrijfsvoering en de administratieve organisatie, zodat je zelf orde in de chaos van regelgeving en bedrijfsvoering kan aanbrengen.”
Plan van acquisitie
“Verder heeft de afgelopen periode me doen beseffen dat ik me bewuster moet blijven van mijn doelen en op een andere manier met acquisitie moet omgaan. Niet ad hoc en ad random, maar beter gepland. Acquisitie blijf ik lastig vinden, al is mijn ervaring dat zichtbaar zijn en netwerken heel veel helpt. De komende tijd ga ik daarom benutten om een goed plan te maken, dat ik al dan niet met hulp van anderen kan uitvoeren.”
Gouden tip!
“Bedenk niet alleen wat je wilt doen tegen welk tarief. Sta ook stil bij de omzet die je wil genereren, zowel voor je inkomen als voor de zakelijke uitgaven en investeringen. Bepaal vervolgens hoeveel producten of uren je moet wegzetten om dat streefgedrag te bereiken. En stel aan de hand daarvan je plan op!”