Waarom Anna en Hannah?
Omdat zij een mooie betaalbare laptoptas misten in hun garderobe en daarom besloten een eigen label voor laptoptassen op de Nederlandse markt te brengen!
Paradepaardje:
Annahanna Work Bags
Typisch Anna :
Samenwonend moeder van een pasgeboren kindje NIEUWE UITDAGINGEN grafische vormgeving hardlopen creatief tijdschriftenbranche WINTERSPORT
Typisch Hannah:
online marketeer Samenwonend in Warmond gitaar spelen ondernemend creatief internationaal bedrijf AVONTUURLIJK
“Tijdens een vriendinnenweekend in Spanje kochten we tassen, die terug in Nederland veel enthousiaste reacties opriepen. Ons plan om deze tassen in Nederland te verkopen mislukte, omdat de leverancier er niks voor voelde. Toch konden we het idee niet meer loslaten. We besloten onze eigen tassen te produceren. Wat we zelf in onze garderobe miste, was een mooie laptoptas die ook nog eens betaalbaar zou zijn. En zo onstond vijf jaar geleden ons tassenlabel Annahanna Work Bags.”
“Annahanna Work Bags staat voor klasse, comfort en kwaliteit. Onze tassen ogen klassiek en stoer tegelijkertijd. Waar je van buiten een stijlvolle handtas ziet, zie je van binnen dat het om een laptoptas gaat. In elke tas streven we naar de perfecte balans tussen design en comfort. Voor het beste resultaat luisteren we naar de wensen van de moderne (zaken-)vrouw.”
“Niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant van onze tassen is met veel zorg afgewerkt. Zo bestaat de voering uit stevig kwalitatief hoogwaardig katoen en zijn de laptopvakken uitgerust met voldoende ‘padding’ voor een goede bescherming van je laptop. Verder is in de tassen gedacht aan slimme vakken voor de smartphone, sleutels en/of bijvoorbeeld een tablet. En dat voor een betaalbaar prijs!”
Starten naast een vaste baan
“Wij hebben ervoor gekozen ons laptoptassenlabel op te zetten naast onze huidige baan. We werken allebei gemiddeld 36 uur per week in vaste dienst. Deze manier van werken heeft voor- en nadelen. We blijven zo een vast inkomen houden, we hebben veel contacten en kunnen makkelijker connecties maken. Het nadeel is dat we minder tijd hebben en dat veel zaken daardoor langzamer gaan dan we zouden willen. We hebben moeten leren dat de meeste (zo niet alle) werkzaamheden veel meer tijd kosten dan je in eerste instantie denkt. Zelf hebben we weinig tijd en tegelijkertijd zijn we afhankelijk van veel externe factoren, zoals leveranciers en hun doorloop en -levertijden.”
“De les die we leerden zijn goede tips voor alle ondernemers: neem voldoende tijd voor je plannen en ‘giet zoveel mogelijk werkzaamheden in een project met een doelstelling, plan, budget, begin en einddatum’. Zo ga je steeds efficiënter werken en valt uiteindelijk de inspanning erg mee.”
Kwaliteit en bouwen aan goede relaties
“Wellicht een dooddoener, maar de kwaliteit van ons product zetten wij op de eerste plaats. Men zegt wel eens “je bent zo goed als je laatste prestatie.” Dat geldt voor ons natuurlijk ook. Wij investeren altijd veel tijd in het onwikkelen van een nieuw model. Dat betaalt zich uiteindelijk terug met blije klanten.”
“Aangezien we zelf niet achter de naaimachine zitten, moeten we vervolgens zorgen dat onze producent goed begrijpt wat wij willen. Het kost allereerst tijd om de juiste mensen te vinden. Vervolgens is het hard werken een sterke relatie met hen op te bouwen. Dat is namelijk essentieel. Cultuurverschillen zijn een mooi voorbeeld, die zijn bepalender dan we in het begin dachten. In Polen is het bijvoorbeeld gewoon dat je regelmatig samen dineert met je leverancier. Dat schept echt een band en het zorgt ervoor dat je elkaar oprecht verder wilt helpen.”
Vruchten afwerpen
“Ons geduld en inspanningen beginnen hun vruchten af te werpen. We zijn supertrots dat we ons merk Annahanna Work Bags helemaal zelf from scratch hebben opgebouwd, van ontwerp tot productie tot verkoop. Het zijn echt onze tassen.”
“Elke week maken we nieuwe klanten blij met een stijlvolle luxe laptoptas. In meerdere landen in Europa. Het geeft een boost als mensen een Annahanna Work Bag kopen en nog meer als klanten op social media hun blijdschap laten blijken. Hier doen we het voor! Geweldig is dat.”
Verkooppunten werven
“We verkopen via onze eigen webwinkel en zijn inmiddels ook te koop in fysieke winkels in Nederland en in Europa. Sinds september 2017 zijn onze tassen online te koop bij een grote Deense webwinkel www.neye.dk. We willen het aantal verkooppunten graag uitbreiden. Naast fysieke winkels zouden we ook graag te koop zijn in verschillende webwinkels. Dat is waar onze focus op het moment ligt: het werven van verkooppunten. We geloven in de kracht van online, maar verliezen fysieke retail zeker niet uit het oog.”
Gouden tips
“Speciaal voor startende ondernemers die net als wij een product willen laten produceren: ga op pad! Bezoek de producent en de groothandels. Kijk hoe dingen worden gemaakt en waar de spullen vandaan komen. Bereid je reis goed voor en zoek manieren om te communiceren. Wij Nederlanders spreken over het algemeen wel goed Engels, maar je zult in het buitenland toch vaak je handen en voeten moeten gebruiken om te kunnen communiceren. Wij hebben gemerkt dat het goed werkt om sms en whatsapp te gebruiken bij onze leverancier. En investeer in je relatie met de producent! Leer ze kennen, ga met ze eten. Vraag of ze mee willen naar groothandels of inkoop. Zo betrek je ze bij jouw productieproces en heb je meteen een goede adviseur en tolk.”