Op internet kun je veel informatie, tips en goede raad vinden over het starten van je eigen bedrijf en wat daarbij komt kijken. Misschien zelfs wel veel te veel. En hoe meer je zoekt, hoe meer nieuwe onderwerpen je tegenkomt. Grote kans dat je het gevoel krijgt het overzicht kwijt te raken. Tijd dus voor een plan om in 9 stappen je ondernemersidee in een stevig bedrijf om te zetten.
Laat je dus niet ontmoedigen door die lawine aan informatie. Lang niet alles heb je nodig. Sterker nog: je kunt een heel succesvol bedrijf opbouwen zonder alle details te kennen die er over het ondernemerschap te weten zijn. Niet alles wat je vindt is namelijk belangrijk voor jouw bedrijf-in-wording of voor de fase waarin je je nu bevindt. Het allerbelangrijkste is dat je weet wat jij nù nodig hebt voor jouw bedrijf.
Stap voor stap van ondernemersidee naar bedrijf
Je verliest veel tijd met in het wilde weg zoeken naar antwoorden op alle vragen die je hebt. We hebben daarom een handig stappenplan voor je samengesteld. Als je dit overzicht stap voor stap doorloopt, kun je straks vanuit een goede basis aan de slag.
Stap 1) De basis: jouw ondernemersidee: de basis
Breng je ondernemersidee goed onder woorden. Wat is je doel, jouw stip op de horizon? Wat wil je doen? Wat voor een bedrijf wil je starten? Een winkel? Een adviesbureau? Online? Offline? Wat ga je verkopen of welke diensten wil je gaan leveren? Welke problemen los jij straks op met jouw bedrijf?
Stap 2) Jouw ondernemingsplan
Het opstellen van een ondernemingsplan helpt! Je ontdekt hoe je markt eruit ziet en met welke ontwikkelingen en risico’s je rekening moet houden. Je leert de bedrijven kennen die producten of diensten aanbieden die op de jouwe lijken. Maar je weet ook op welke vlakken jij anders of zelfs beter bent dan zij. Je plan geeft je een duidelijk beeld van de kosten waar je mee te maken krijgt in de opstartfase en wat de opbrengsten zullen zijn. Kortom: het ondernemingsplan zorgt ervoor dat je uiteindelijk weet of je ondernemersidee haalbaar is én heb je de basis voor al je acties in handen.
Stap 3) Jouw rechtsvorm
Je moet een rechtsvorm kiezen voor je bedrijf: wordt het een eenmanszaak, een VOF, een CV of een maatschap? Of start je als BV, NV, coöperatie, vereniging of stichting? Onderzoek welke rechtsvorm het beste bij je plannen past. De rechtsvorm bepaalt onder andere je aansprakelijkheid, welke belastingen je moet betalen en van welke fiscale voordelen je gebruik kunt maken.
Stap 4) Jouw geldzaken en belastingen
Het hoort bij het ondernemen: geldzaken. Soms heb je startkapitaal nodig om je bedrijf op te bouwen. Je kunt daar spaargeld voor gebruiken, maar ook op zoek gaan naar financiering en investeerders. Een goed onderbouwd financieel plan is daarbij wel een must.
Als ondernemer ben je verder wettelijk verplicht een administratie bij te houden en te bewaren. Deze administratie moet voldoen aan bepaalde eisen: zo moet bijvoorbeeld duidelijk blijken hoeveel belasting je moet betalen en wat je inkomsten en uitgaven zijn. Maak eens een afspraak met een boekhouder die je hier meer over kan vertellen.
Stap 5) Jouw algemene voorwaarden en verzekeringen
Je bent als ondernemer niet verplicht om algemene voorwaarden te hanteren. Maar het is wel aan te raden: je maakt zo in een keer duidelijk welke rechten en plichten jij en je klanten over en weer hebben. Breng ook de risico’s die je als ondernemer loopt in kaart en probeer ze zo goed mogelijk af te dekken met zakelijke verzekeringen voor bijvoorbeeld aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, pensioen, inboedel en rechtsbijstand.
Stap 6) Jouw marketing
Marketing is straks een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Belangrijk dus om aandacht te besteden aan je branding en hoe je je wil presenteren met je bedrijf. Waar sta je voor? Wat wil je uitstralen? Wat maakt jou bijzonder in vergelijking met de anderen in jouw markt? Wat is jouw unieke talent of wat is het unieke aan jouw product of dienst? En met welk gevoel wil je bij jouw doelgroep aanspreken.
Je branding is bepalend voor de rest van je presentatie: de manier waarop je je huisstijl en logo vormgeeft, de visitekaartjes die je laat drukken en je website en de tone of voice die je gebruikt in je teksten. Alles bij elkaar vormt de identiteit van je bedrijf
Stap 7) Jouw huisvesting en vergunningen
Of je nu thuis werkt of een bedrijfspand huurt of zelfs koopt, je moet rekening houden met een aantal zaken wat betreft je huisvesting. Mag je volgens het bestemmingsplan een bedrijf aan huis hebben? Kun je je bedrijf overal vestigen? Heb je de mogelijkheid om eventueel uit te breiden? Val je onder winkel- of horecaruimte of onder kantoorruimte? Welke regels gelden voor jouw bedrijfsruimte? Zijn er vergunningen die je moet aanvragen? En voldoe je aan eventuele milieueisen?
Stap 8) Kamer van Koophandel en Belastingdienst
Je onderneming wordt pas ‘echt’ als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Dat hoeft officieel pas op het moment dat je ‘goederen of diensten levert waar je meer dan een symbolische vergoeding voor vraagt’ en je ‘deelneemt aan het economisch verkeer’. Je hoeft je bedrijf niet apart aan te melden bij de Belastingdienst; daar zorgt de KVK voor. Als de Belastingdienst je als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt je vanzelf je omzetbelastingnummer en je btw-identificatienummer (btw-id) opgestuurd. Dit BTW-id gebruik je op je offertes, facturen en website.
Stap 9) Klanten en opdrachtgevers vinden
Last but not least: waar ga je je klanten ontmoeten en warm maken voor jouw aanbod? Natuurlijk kun je je eerste klanten vast vinden in je eigen persoonlijke netwerk, maar dat is niet altijd voldoende om het balletje aan het rollen te krijgen. Welke offline evenementen en bijeenkomsten zijn er waar je naar toe kan? Waar kun je je potentiële klanten online tegenkomen? Gebruik social media om in gesprek te raken en naamsbekendheid te krijgen. Netwerken loont echt: een actieve houding zorgt voor nieuwe contacten én klanten.
P.S: Wij zijn er voor jou!
Toch wat moeite om die stappen te nemen en je ondernemersidee uit te werken naar een stevig bedrijf? Wij zijn er voor jou! Met zowel onze sparsessies als onze Big 5-programma’s: GoOrNoGo en ReadyToGrow helpen we je, als jouw persoonlijke stok achter de deur, om die stappen te zetten!