Sharon, je bent nu ruim een half jaar bezig met Toffel Interieuradvies. Hoe heeft het je leven van alledag veranderd?
“Tot mijn grote verbazing sta ik élke dag om 08:00 uur op en ga ik daarna aan de slag. Niet altijd voor opdrachten, maar wel altijd voor mijn bedrijf. En dat is een hele verandering: ik ben absoluut geen ochtendmens, kon voorheen mijn bed niet uit komen als ik moest gaan werken en functioneerde niet zonder koffie. Nu lukt het me wel, omdat ik echt blij ben met de dingen die ik doe voor Toffel Interieuradvies. Al plan ik nooit een afspraak vóór 10:00 uur. Natuurlijk zit er nog weleens een dag tussen dat ik me lekker omdraai en wat langer slaap. Maar dat is vaak pas tegen het einde van de week en dan mag dat van mezelf.”
Een heel ander levensritme dus. En welke invloed heeft Toffel Interieuradvies op jou als persoon?
“Ik ben minder impulsief geworden. Je moet veel afwegingen maken als je voor jezelf begint, het is meer dan op je zolderkamer een beetje computeren. Ik ben altijd een doorzetter geweest en dat komt me nu goed van pas: als ik eenmaal iets in m’n hoofd heb, zorg ik er voor dat het gebeurt. Er zijn wel eens dagen dat ik twijfel, maar ik weet dat als ik achter mijn ideeën blijf staan, mijn bedrijf de komende tijd gaat groeien.”
“Mijn perfectionisme zit me wel nog regelmatig in de weg. Ik heb de neiging om ergens in te blijven hangen als het niet helemaal goed gaat. Als ondernemer is het handig om dingen te laten liggen, te accepteren dat het even niet lukt en door te gaan naar het volgende. Ik vind het daarnaast moeilijk om dingen uit handen te geven. Deels omdat ik heel veel dingen leuk vind om te doen, hoewel ik weet dat ik te veel tijd kwijt ben aan het maken van bijvoorbeeld de plaatjes voor mijn Facebookpagina. En deels omdat aan het uitbesteden een prijskaartje hangt en ik zeker wil weten dat ik mijn geld goed besteed. Het lukt me wel steeds beter om die afweging te maken. Je kan niet alles zelf doen.”
“Daarom heb ik Brigitte Wijnbergen van Pica2 gevraagd mijn marketingplan vorm te geven en mijn advertentie voor de woningwijzer te finetunen. Dit jaar moet ik ook mijn uren bijhouden, daarom betaal ik nu een klein bedrag per per maand aan Nanda. Dat werkt beter dan alles intikken in Excel en het laat me meteen zien waar mijn valkuilen zitten wat betreft tijdsbesteding.”
Wat waren onverwachte eyeopeners over jezelf de afgelopen periode?
“Ik word niet blij van grote groepen, dus ik had niet gedacht dat ik het zó leuk zou vinden om te netwerken. Het is wel nog een drempel waar ik iedere keer overheen moet stappen, maar ik doe het. De kennis en ervaringen van de ondernemers die ik ontmoet komen me goed van pas. Het heeft me ook geleerd om mijn grenzen te bewaken. Een snelle tip geven kan best, maar zo gauw een advies uitgebreider wordt, komt daar wel een bepaald tarief tegenover te staan. Daar moet ik vooral naar mezelf toe heel duidelijk in zijn. Mijn bedrijf is een onderneming, geen hobby.”
En eyeopeners wat betreft je eigen bedrijf? Wat zou je anders anpakken als je opnieuw zou kunnen beginnen?
“Terugkijkend zou het me minder tijd en geld hebben gekost als ik ook meteen verhuisadvies in mijn diensten had opgenomen. Dan had mijn website er vanaf het allereerste begin anders uitgezien en had ik hem niet alsnog hoeven verbouwen. Maar dat hoort bij het leerproces als ondernemer: je past je koers aan als je denkt dat dat nodig is.”
“Ik heb verder ontdekt hoe belangrijk het is om focus te houden op de dingen die je wilt doen. Een plan maken om houvast te hebben, voorkomt dat je 100 dingen tegelijkertijd doet en je je focus verliest. Zo staan er heel veel leuke dingen in mijn “ideeën & to do-schriftje” dat ik overal mee naar toe sleep, maar die staan bewust ‘on hold’. Je komt sneller vooruit als je je concentreert op de korte termijn taken en keuzes maakt. Ik wil daarom de komende tijd meer doelen stellen, zodat ik iets heb om naar toe te werken. Ik heb nog niet “tegen de klok” hoeven werken, maar dat is wel iets wat ik nodig heb. Als ik een deadline heb, kan ik me veel beter focussen.”
Tevreden over wat je tot nu toe bereikt hebt?
“Op zich ben ik best tevreden over wat ik bereikt heb. In mei heb ik de opleiding Binnenhuisarchitectuur afgerond Tot eind augustus was ik volop bezig met ons nieuwe huis, dus eigenlijk ben ik pas sinds september écht bezig met mijn bedrijf. De afgelopen drie maanden ben ik vooral achter de schermen actief geweest. Mijn marketingplan staat nu en de kans is groot dat ik binnenkort een interessante samenwerking start met vier andere ondernemers. Mijn cursus voor Love Your Interior loopt. En natuurlijk is het heel belangrijk om zichtbaar te zijn, dus naast alle advertenties die ik de wereld in stuur, heb ik sinds kort ook een nieuwe auto. Een paarse Peugeot 108. Uiteraard heb ik mijn logo en websites erop laten zetten, zodat ik herkenbaar ben als ik hier in de regio rond rijd. Als ik zie wat ik tot nu toe heb gedaan en waar ik momenteel mee bezig ben, doe ik het niet zo slecht. Dat hoor ik ook terug van anderen, heel fijn.”
En met welke zaken uit je “ideeën & to do-schriftje” ga je je de komende maanden bezighouden?
“Ik ga me richten op het maken van 3D ontwerpen. Ik heb eindelijk de voor mij meest noodzakelijke investering kunnen doen: een nieuwe computer én een licentie van Sketchup PRO. Eigenlijk moet er ook nog een cursus achteraan, maar met Youtube kun je ook veel leren. Als ik er zelf echt niet uitkom, kan dat altijd nog. Verder wil ik de groep voor mijn live cursus in Deventer vol krijgen. We starten op zaterdag 10 maart en er is plaats voor 8 cursisten. We mogen gebruik maken van de showroom van Groen Woning- en Projectinrichting en van de deskundigheid van de medewerkers, dus dat is gewoon super. Genoeg plannen dus!”
Goed bezig en veel succes Sharon!
Dank je wel Jolanda! 🙂