“Met een tweetalige website voor nog meer ondernemersperspectief. Die VIP-status komt dan vanzelf!”
Vertel Hermien, al helemaal gegroeid in je rol van ondernemer? Kunnen we je al een een echte VIP noemen?
“Grappig dat je het vraagt, het is iets waar ik aan werk en waarvan ik merk dat het de groei van mijn bedrijf nog wat in de weg zit. Ik ben ontzettend ambitieus, een enorme creatieve denker. Dat helpt me om steeds weer door te zetten en nieuwe plannen, ideeen te maken, maar wat me hindert, is het goed verkopen van mijzelf en mijn business. Maar daar wordt aan gewerkt, de kentering heb ik gehad.”
“Sinds december begint het ondernemerschap mij namelijk wel beter te passen. De eye-opener kwam tijdens een ondernemersborrel. Ik had van tevoren besloten de zaken eens anders aan te pakken. Tot dat moment had ik altijd moeite om mijzelf aan anderen voor te stellen als ‘ondernemer’. Mijn NB4K voelde als iets ‘naast’ mijn werk. Maar je gaat als ‘ondernemer’ naar zo’n borrel toe en dus was ik eigenlijk verplicht mijzelf zo ook voor te stellen. Ik kwam per slot van rekening als bedenkster en oprichtster van NB4K. Tijdens de borrel kwam het besef en ben ik gestart met groeien! Iedere keer als ik vertelde over wat ik deed, reageerden mijn gesprekspartners heel enthousiast: ‘Wow, niet alleen je eigen business, maar ook een heel eigen merk!’. En zo had ik het zelf nog nooit bekeken. Inderdaad: eigenlijk best iets om heel trots op te zijn…ik verkoop niet zo maar wat online, nee: ik heb ook een heel eigen label! Helemaal zelf bedacht, ontworpen en laten uitwerken.”
De meeste ondernemers voelen zich al ondernemer voordat ze goed en wel begonnen zijn, bij jou kwam het besef dus toen je al een eind op weg was.
“Absoluut. Ik denk dat het mijn grootste persoonlijke ondernemerstap vooruit is geweest de afgelopen maanden. Deed ik vooraf mijn webshop af als een winkeltje, ‘leuk voor erbij’, ‘het stelt niet veel voor’ en ‘ik wil het liever niet noemen’, nu noem ik het met trots. Het is heel veel werk en er komt heel veel bij kijken. Maar ik leer er ontzettend veel van en het mooiste is dat ik het helemaal zelf heb gedaan!”
Heb je behalve op persoonlijk vlak, ook eye-openers gehad wat betreft je manier van ondernemen?
“Niet in die mate, maar vakinhoudelijk ben ik de afgelopen maanden ook op allerlei vlakken wijzer geworden. Ik heb me allereerst verdiept in de adminstratieve rompslomp en de belastingen. Voorheen liet ik dat uitsluitend aan anderen over, maar nu kijk ik zelf ook mee om zo een vinger aan de pols te houden. Helaas brak ik mijn schouder tijdens de kerstvakantie waardoor ik noodgedwongen alles op een laag pitje moest zetten. Een voordeel was dat ik daardoor veel heb kunnen lezen. Ik heb me verdiept in de strategieën die ik kan toepassen op de social media twitter, facebook en pinterest die ik gebruik. Verder heb ik een webinar gevolgd over webschrijven. En ik heb een ochtend georganiseerd met vier andere ambitieuze dames met een eigen webwinkel om tijdens een bak koffie met elkaar te brainstormen en ervaringen uit te wisselen.”
Leuk om al lezend nieuwe dingen te ontdekken en je tijd te vullen. Maar het is pas echt nuttig als je het ook in praktijk kan brengen. Werpt het geleerde zijn vruchten al af?
“’De twitter- en facebookstrategieën heb ik deels al uitgewerkt en dat heeft qua verkoop ook al wat opgeleverd. Tijdens de brainstormsessie heb ik diverse ideeën opgedaan waar ik nu langzaamaan mee aan de slag ga. De website ga ik deels herschrijven: ik wil mijn tags verbeteren om hoger te scoren in Google. Verder heb ik de domeinnaam laten wijzigen in een ‘.com’. En op dit moment leggen we verder de laatste hand aan de Engelse vertaling, zodat ik straks een tweetalige site heb.”
Zijn er zaken die je graag al had willen weten voordat je startte met je ondernemersavontuur?
“Toen ik begon met mijn eigen onderneming, had ik niet kunnen bedenken wat er allemaal bij zou komen kijken. En misschien moet je dat ook niet willen weten. Ik ben blij dat ik min of meer naïef gestart ben en alles al doende leer. Ik leer zo veel, ik ontmoet zo veel leuke inspirerende mensen. Als ik dat allemaal van tevoren al had geweten, was het lang zo leuk niet geweest. En behalve geïnspireerd worden, merk ik dat ik het ook leuk vind om anderen te inspireren en te helpen met hun onderneming. Andere starters adviseren, websites beoordelen als ze daar om vragen en SEO tips geven. Waarom zou ik mijn verworven kennis niet delen met anderen?”
Dus het was goed om min of meer ‘blanco’ te starten?
“Misschien miste ik een heel pragmatisch detail: wat ik wel graag van tevoren had geweten, is dat er vrijwel voor iedere vorm van publiciteit flink betaald moet worden. Dat is me tegengevallen. De advertentietarieven zijn waanzinnig hoog en ook de kosten van het deelnemen aan de diverse fairs en beurzen zijn aanzienlijk. Ik ga mijn Social Media strategieën dus strak invullen en uitvoeren zodat ik meer kan netwerken en contacten kan leggen voor free publicity. Ik ga mezelf en mijn business flink promoten. Met een tweetalige website voor nog meer ondernemersperspectief. Die VIP-status komt dan vanzelf.”
“’Wow, niet alleen je eigen business, maar ook een heel eigen merk!’. En zo had ik het zelf nog nooit bekeken. Inderdaad: eigenlijk best iets om heel trots op te zijn…ik heb ook een heel eigen label!”