“Ik ben absoluut niet bang om fouten te maken of om te erkennen dat iets anders gaat dan ik had verwacht. Een fout vergeet je snel, maar je leert er wel van. En, niet onbelangrijk, je hebt iets tenminste uitgeprobeerd.”
De VIP-aflevering, met alle aandacht voor jou als persoon en als ondernemer. Dus vertel, welke eigenschap van Federica helpt Milledoni vooruit?
“Mijn ongeduld, absoluut. Ik zie gauw zaken die aangepakt kunnen worden, heb veel ideeën en wil deze als het even kan zo snel mogelijk realiseren. Dat is samen met mijn passie om passende cadeautjes te geven, een stuwende kracht voor Milledoni. Wat scheelt is dat ik niet per se gauw en veel wil verdienen met de site. Dat lijkt misschien haaks te staan op mijn ongeduld, maar ik wil de tijd nemen om te kijken hoe we de site kunnen laten groeien op een duurzame, organische manier.”
De tijd nemen om de juiste beslissingen te nemen. Dat klinkt alsof je bang bent om fouten te maken.
“Integendeel, ik ben absoluut niet bang om fouten te maken of om te erkennen dat iets anders gaat dan ik had verwacht. Een fout vergeet je snel, maar je leert er wel van. En, niet onbelangrijk, je hebt iets tenminste uitgeprobeerd. Ik heb bewust best risicovolle beslissingen genomen, zoals bijvoorbeeld het bouwen van een site met een eigen programmeertaal, maar ondanks dat zijn er niet extreem veel missers geweest. En zelfs al had ik van tevoren geweten wat ik nu weet, geloof ik niet dat ik het anders zou hebben gedaan.”
“Ik heb in de afgelopen periode wel gemerkt dat we niet allemaal op dezelfde manier over het ‘maken van fouten’ denken. De mensen met wie ik samenwerk, stappen lang niet altijd zo makkelijk over het maken van fouten heen als ik. Zij hebben het vaak onterechte gevoel dat zij persoonlijk gefaald hebben. En dat gevoel onderschat ik weleens, gewoon omdat ik anders tegen ‘fouten maken’ aankijk. Het zou best fijn zijn als ik iemand naast me had die ook zo snel schakelt wat betreft misstappen. Iemand die iets wat niet lukt als verwacht, net zo makkelijk naast zich neerlegt als ik en gewoon verder gaat met de volgende stap.”
Een eye-opener dus, dat niet iedereen het maken van fouten op een zelfde manier beleeft. Nog meer momenten waarop je opeens een nieuw inzicht kreeg als ondernemer?
“In de afgelopen periode heb ik gemerkt dat jij als ondernemer echt het verschil maakt voor je onderneming. Van tijd tot tijd neem ik werk aan projecten als consulent, waardoor ik me, door tijdgebrek, te klein maak binnen Milledoni. En ik merk dat het niet geld is wat anderen motiveert om mee te werken aan de site. Het is de onvoorwaardelijke liefde die ik voor dit project voel die wordt opgepikt. De motivatie en het enthousisamse van anderen komt voort uit jouw enthousiasme, uit jouw tijd die je in je idee stopt. Samen bouwen aan iets, waardering krijgen daarvoor, dat is wat het verschil maakt. Het is cruciaal om met mensen samen te werken die dezelfde passie delen. Werken met mensen die dezelfde visie als ik hebben, maar mij tegelijkertijd aanvullen wat betreft capaciteiten, dat is waar ik nu naar streef..”
Het lijkt erop dat je jezelf behoorlijk goed hebt leren kennen sinds je ondernemersavontuur begon. Heb je ook nog wat ontdekt wat betreft onvermoede ondernemerskwaliteiten?
“Ik heb geleerd dat je veel meer kan dan je denkt. Als je werkt, moet je in een aantal uren vooraf bepaalde werkzaamheden verrichten. Dat is in het ondernemerschap niet zo. Je moet alles zelf doen, zelf beslissingen nemen. Ik heb geen cursus gevolgd om meer over bepaalde zaken te weten te komen. Ik vind gesprekken met anderen veel handiger, zeker als het gaat om zaken op juridische of financieel gebied die verder van mij af staan. Je kijgt op die manier heel gerichte informatie, gedoseerd naar het moment waarop je het nodig hebt. Die praktijkervaring is goud waard: je leert iets en past het meteen toe.”
Wat zou je iedere starter vanuit jouw ervaring aanraden?
“Het toverwoord is ‘focus’. Je kunt maar één ding tegelijk doen. Wij hebben projecten van drie maanden: drie maanden voorbereiden van de lancering van Milledoni, drie maanden bouwen aan ons productenbestand. Vervolgens drie maanden om cadeaulijstjes te implementeren en de afgelopen drie maanden lag de focus op content. Onze bezoekers lezen nauwelijks de column of de blog. De groei van de site komt vanuit de inspiratie die de cadeau’s bieden en dus ligt onze aandacht nu helemaal daar. En de komende drie maanden staat de Milledoni-app op het programma, zodat mensen die in december kunnen gebruiken bij het zoeken van goede cadeautjes. Focussen wil niet zeggen dat je je afsluit voor andere dingen, ook op andere vlakken blijf je werken, maar het helpt wel bij het verder ontwikkelen van je idee.”
Je had het eerder over de groei van Milledoni: hoe staat het daar mee?
“Dat gaat ondanks onze nul-marketing buiten verwachting goed! Wat heel leuk is, is dat we steeds meer betalende klanten krijgen die hun produkten via ons willen aanbieden. Ze zien de positieve resultaten van het aandacht vragen voor hun product via Milledoni.nl, zeker als het om producten gaat die via internet moeilijk gevonden worden. En dat maakt het vragen van geld voor onze aanbied-dienst een stuk makkelijker. Een win-win situatie die steeds sterker wordt in vergelijking met voorheen. Over het geheel gezien is er overal een stijgende lijn te zien: het gaat gewoon erg goed met Milledoni!”
“Het toverwoord is ‘focus’. Je kunt maar één ding tegelijk doen.”