“Je moet energie steken in het leggen van contacten: dat gebeurt niet meer automatisch zoals binnen een bedrijf.”
Marijke, welke eigenschappen maken jou tot absolute VIP van je onderneming? En welke liggen je dwars op je weg naar de top?
“Mijn communicatieve vaardigheden zijn me goed van pas gekomen; zonder was ik niet zo ver gekomen! Ik maak gemakkelijk contact met mensen en het lukt mij om ze te interesseren voor de Mailcoach. Mijn doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen zijn trouwens ook goud waard en ik heb beiden hard nodig gehad. Zelfs op de momenten dat mijn inspanningen niet tot concrete resultaten leidden, bleef ik geloven in mijn product en vond ik steeds weer de kracht om door te gaan.”
“Iets waar ik nog mee in gevecht ben is mijn ongeduld. Je kunt er werkelijkheidsgetrouw beter vanuit gaan dat het opbouwen van het bedrijf dat ik voor ogen heb, een paar jaar in beslag neemt, maar ik wil graag snel resultaat zien. Het achterlaten van de financiële veiligheid en zekerheid van het ambtenarenbestaan is verbonden met dat ongeduld: het kost me best moeite om uit die comfort-zone te stappen en ik had in de tweede helft van het jaar daarom graag meer concrete resultaten gezien.”
En wat zijn de verschillen tussen de Marijke van vòòr en nà de Mailcoach?
“In vergelijking met voorheen, ben ik door de Mailcoach minder afwachtend geworden, besluitvaardiger ook. En ik ga er bewust op uit om contacten te leggen, zowel met klanten als met andere ondernemers. Ik onderneem in mijn eentje en merk dat ik de automatische sociale contacten met collega’s het meeste mis. Je komt elkaar niet meer tegen in de wandelgangen om snel wat te overleggen of bij te praten. Die contacten moet je echt zelf organiseren, daar moet je steeds weer energie in steken. Het zoeken naar contacten is trouwens één ding, het onderhouden ervan een ander. Ik moet nog werken aan het goedhouden van de relatie met bijvoorbeeld de klant zonder er te veel op te zitten. Dat doseren is soms best lastig. Je kunt dat volgens mij het beste oefenen door je ervan bewust te zijn en er dan ‘mee te spelen.”
Dat is inderdaad ‘fingerspitze-gefühl’, dat je niet zomaar uit een boek kunt leren. Wat heeft de ‘harde’ praktijk je nog meer geleerd?
“Creatiever om te gaan met de kennis en de vaardigheden die ik al heb. Mijn coach van het IkStartSmart-project heeft me daarbij geholpen. Maar ik heb de afgelopen tijd niet alleen maar geleerd door te doen. In tegendeel, ik heb allerlei leermogelijkheden met elkaar gecombineerd om mijn kennis bij te spijkeren. Er zijn voor ondernemers zoveel mogelijkheden om kennis te vergaren en ervaringen op te doen en het is zo leuk om daarmee je eigen mix te maken! Ik heb de manieren gekozen die het beste bij mij pasten, zodat ik ze ook vol zou houden: trainingen, workshops, vakliteratuur en netwerkbijeenkomsten waar ik kon sparren met anderen.”
“Verder heb ik gemerkt dat er heel veel informatie gratis of voor weinig geld te halen is op internet zoals webinars en kennismakingsgesprekken met deskundigen. Zeker als je budget beperkt is, kan even zoeken je dus heel veel besparen. En ik maak gebruik van mijn netwerk: zo heb ik ook barter-deals gesloten, dus diensten geruild met anderen! Wees creatief, dat is belangrijk! Je moet per slot van rekening niet vergeten dat je als ondernemer de markt op moet, dus alleen maar met je neus in de boeken zitten is niet zinvol.”
En op welk vlak moet je nog hard werken als ondernemer?
“De acquisitie. Door de economische crisis is de markt echt op slot. En ik kreeg daardoor te maken met de eerste echte tegenvallers: ondanks de grote tevredenheid over mijn werk, werd een aantal geplande trainingen afgezegd omdat de geldkraan bij de betreffende bedrijven werd dichtgedraaid. Ik wil daarom langzaamaan mijn dienstenpakket gaan verbreden, maar wel op zo’n manier dat het voor de klant overzichtelijk blijft wat ik te bieden heb.”
Ben je wel tevreden over wat je nu toe bereikt hebt? Wat zijn je prioriteiten de komende tijd?
“Door droevige persoonlijke omstandigheden heb ik het laatste kwartaal van 2011 nagenoeg geen activiteiten kunnen ontplooien voor de Mailcoach. Dat wat ik bereikt heb, was het hoogst haalbare. Op dit moment heb ik andere, persoonlijke prioriteiten: mijn dochter volledig steunen zodat zij straks weer gezond is en de rust in ons gezin terugkeert. Tegen die tijd kan ik wel weer beginnen met het opstarten van wat contacten en mogelijke leads. Ik heb al veel gezaaid en vertrouw erop daar op langere termijn de vruchten van te plukken. Maar op dit ogenblik zijn andere dingen gewoon belangrijker”
“De crisis laat zich voelen: de markt is op slot, geldkranen worden dichtgedraaid. Acquisitie is zo niet makkelijk.”