Daniëlle, ik val gewoon met de deur in huis. Wat heeft je het ondernemen je tot nu toe persoonlijk gebracht?
“Vooral de laatste tijd heb ik enorme stappen gezet. Ik ben nog meer voor mijzelf gaan kiezen. Ik heb het idee losgelaten dat ik support van mijn omgeving nodig heb. Die support is er wel, maar komt uit onverwachte hoeken. En ik zeg nog vaker ‘nee’ tegen zaken die momenteel niet in mijn planning passen. Ik weet dat mijn doorzettingsvermogen en mijn optimisme goud waard zijn. Zonder had ik het misschien al opgegeven en mijn leven makkelijker gemaakt met een baan in loondienst. ”
In het kort dus eigenlijk gewoon meer focus en bewuster besluiten nemen?
“Klopt, het ondernemen verplicht me steeds opnieuw eerlijk naar mijzelf en mijn onderneming te kijken. Deels komt dat door mijn coach, die ik na lang twijfelen weer ingeschakeld heb. Dat had ik eerder moeten doen. Een coach geeft je inzicht in je eigen handelen en laat je dingen zien die je zelf niet ziet. Of niet wilt zien misschien, maar als een ander je ermee confronteert kun je het niet meer wegwuiven. Het is een heel goede stok achter de deur om dìe acties uit te voeren die er echt toe doen. Die ontwikkeling had ik niet doorgemaakt als ik nog voor een baas had gewerkt. Dat alleen maakt ondernemen al de moeite waard.”
Nu maak je me nieuwsgierig naar die confronterende inzichten die je kreeg. Vertel!
“Ik dacht te klein, inclusief die saboterende stemmetjes die “ik pas niet bij mijn doelgroep” en “mijn product is te duur” fluisterde. Ik dacht als hobbyist, niet als ondernemer. Ik ben mijn oorspronkelijke doel uit het oog verloren, het waarom ik dit ook alweer doe. Net zoals ik het zicht op mijn ideale klant verloor. Ik richtte me steeds meer op de klant die zich mijn product eigenlijk niet kan veroorloven, die de prijs het belangrijkste vindt. Die klanten zijn heel moeilijk te overtuigen.”
Inzichten krijgen is één, er iets mee doen een heel ander dingetje. Heb jij er iets mee gedaan of bleef het bij die inzichten?
“Ik ben groter gaan denken. Of beter gezegd, groter gaan geloven. Ik twijfel er niet meer aan of er mensen op mij en mijn dienst zitten te wachten. Ik weet dat ik een toegevoegde waarde heb. Dat ik het leven van mijn klanten makkelijker maak. Kortom, ik heb weer scherp wáárom ik dit doe en dat is vele malen belangrijker dan die innerlijke stem die je probeert tegen te houden. Het is een kwestie van die stem tegen te blijven spreken totdat haar voorgoed het zwijgen is opgelegd. En sommige mindsetveranderingen zijn vrijwel meteen verankerd, andere hebben wat meer tijd nodig.”
“Het groter denken maakt het makkelijker om dingen te doen die ik niet leuk of eng vind. Het is geen kwestie meer van willen, maar van moeten! Twee jaar geleden had ik hetzelfde omzetdoel als nu. Maar ik geloofde toen niet dat ik dat voor elkaar zou krijgen. Terwijl ik het nu als een uitdaging zie om dat doel te gaan halen. Ik weet nu ook nog niet altijd hoe, maar wel dát het mogelijk is.”
En wat betekent dat concreet voor jouw ondernemerschap?
“Ten eerste dat ik in mijn bedrijfsnaam duidelijker naar voren laat komen op wie ik mij richt: vanaf mijn bedrijf heet niet meer ‘Couture Personnelle’ maar ‘Business Couture’. Zo is het duidelijk dat mijn doelgroep ambitieuze vrouwen zijn.”
“Daarnaast besef ik dat ik me meer moet focussen op de acties die er écht toe doen. Acties die de juiste klanten opleveren. En dat is een belangrijk keerpunt in mijn marketing. Ik liet me leiden door anderen die zeiden dat online the way to go is. Ondanks de weerstand die ik voelde tegen dat hele gebeuren. Achteraf had ik graag eerder ingezien dat online voor mij niet de juiste weg is. Ik moet het niet hebben van de massa; ik bied een exclusief product waar een bepaald prijskaartje aan hangt. En zeg nou zelf, een Ferrari koop je ook niet online! Met mijn dienst moet ik het van de offline contacten hebben. Aan het eind van deze maand organiseer ik daarom mijn eigen netwerkevent: de Cocktails & Couture Business borrel. Een intieme borrel voor ambitieuze en drukbezette vrouwen die geïnteresseerd zijn in high end fashion en styling.”
“En acquisitie, daar draait het nu om. Het bellen van lauwe contacten vind ik al iets minder eng, al is het nog steeds niet mijn favoriete bezigheid. Nu die stap maken naar koude acquisitie, dus ogen dicht en gaan…Ik hou me voor dat ik het een jaar geleden ook spannend vond om te netwerken en onbekenden uit te nodigen. Nu vind ik netwerken gewoon leuk om te doen en verstuur ik minimaal 10 connectieverzoeken naar onbekenden per week. Wat dat betreft weet ik mijn vaardigheden steeds beter in te zetten en versterk ik ze door te oefenen!”
En wat zijn je plannen voor de komende tijd?
“Omdat mijn toekomstbeeld nu een stuk helderder is, heb ik besloten zelfs een aantal investeringen te doen. Als ik mijn omzetdoel wil halen, moet ik voor zorgen dat er parallet gewerkt kan worden. Ik heb daarom een start gemaakt met het uitbesteden van het naaiwerk, zodat ik me kan concentreren op het werven van nieuwe klanten. Op langere termijn wil ik me alleen nog bezighouden met het werven van klanten, het klantencontact en het ontwerpen. En tegen die tijd wil ik ook het maken van patronen en allerlei randzaken uitbesteden.”
“Ik ga ook op zoek naar investeerders, mensen die mij 1000 euro willen lenen. Ik geef je een terugbetaalgarantie en je krijgt je rente uitbetaald in de vorm van een kledingstuk op maat. Mocht je interesse hebben, mail dan naar couture@daniellesteman.nl of bel me op 06 55 88 03 85 , dan vertel ik je meer.”