Of je nu een eenpitter bent of een onderneming runt met 300 medewerkers: je huisstijl is een belangrijk onderdeel van jouw marketing en dus voor je bedrijf. Het logo dat je laat ontwerpen, de vorm en kleuren die je daarbij gebruikt en de typografie waar je voor kiest zeggen veel over je ‘persoonlijkheid’. Maar dat is niet de enige reden waarom je huisstijl zo van belang is.
Huisstijl zorgt voor herkenning
Het consequent gebruiken van je logo, de kleuren en het lettertype zorgt ervoor dat mensen je onderneming herkennen. Eén blik is op den duur genoeg om te weten wie de afzender van een boodschap is!
Professioneel, geloofwaardig en betrouwbaar
Maar er is meer. Met je huisstijl onderscheid je je van de concurrenten in jouw vakgebied. Een goed ontworpen huisstijl straalt professionaliteit uit. Het draagt bij aan je geloofwaardigheid als ondernemer en het versterkt het gevoel van betrouwbaarheid dat mensen bij je bedrijf krijgen. Alledrie belangrijke aspecten om met succes een onderneming op te bouwen.
Je huisstijl: bedrukte enveloppen en meer
Wanneer gebruik je je huisstijl nu in de praktijk van alledag? Het eerste waar je waarschijnlijk aan denkt zijn je visitekaartjes. Net zoals het bijna vanzelfsprekend is dat je je logo gebruikt op je bedrukte enveloppen en het bijbehorend briefpapier. Maar er zijn nog tal van andere manieren en situaties waar je je huisstijl kan toepassen:
- Je kantoorartikelen
Laat je huisstijl terugkomen op de kantoorartikelen die je zelf gebruikt. Tegenwoordig is het geen grote investering meer om pennen, muismatten of USB-sticks met je logo te laten bedrukken. En wat dacht je van notitieblokken met je logo? Zij komen altijd van pas. Mooie bijkomstigheid is dat je eigen notitieblok in stijl je een extra professionele uitstraling geeft bij gesprekken met klanten of samenwerkingspartners. En mocht je per ongeluk je bedrukte pen laten liggen, dan denken ze ook aan je als je niet in de buurt bent. - Je verpakkingsmateriaal
Het is een gemiste kans om je producten in een anoniem draagtasje of kartonnen doos te verpakken. Gebruik je huisstijlkleuren en je logo om het verpakkingsmateriaal bij de stijl van je onderneming te laten passen. Je kan er zelfs voor kiezen om linten of tape te laten bedrukken met je logo en eventueel een leuke oneliner of slogan. - Alles voor een beurs, een event of een andere bijeenkomst
Nergens kun je je bedrijf zo goed onder de aandacht brengen als tijdens een beurs of een evenement waar je aan deelneemt. Of je nu displays gebruikt, een rollup banner ophangt, presentatiewanden neerzet of gewoon folders en brochures laat ontwerpen, zorg ervoor dat ze binnen jouw huisstijl passen. Juist bij dit soort evenementen is het consequent gebruiken van je huisstijl van belang voor je bedrijf. - Geschenkjes die je weggeeft
Ook als ondernemer is er niks is zo leuk als mensen te verrassen met een cadeautje. Er zijn genoeg momenten waarop dat kan. Verras je vaste klanten met waterflesjes met logo op warme dagen of met een bedrukte geurkaars of fleece plaid als de tijd van donkere winteravonden voor de deur staat. Stuur een kleinigheidje mee dat gelinkt is aan de productbestelling die je verstuurt. Deel ballonnen uit bij een feest dat je organiseert. Want zeg nu zelf, krijg je zelf ook niet een positief gevoel bij mensen die je onverwachts verrassen?
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met enveloppenland.nl en igopromo.nl