Waarom Hoda?
Omdat Hoda sinds een jaar met groeiend succes haar ‘HODA’, een glossy fashion & lifestyle magazine voor en over de Marokkaans-Nederlandse vrouw, uitbrengt!
Paradepaardje:
HODA
Typisch HOda:
Gids harde werker GLOSSY lekker eten reizen en fotograferen Marokkaans-Nederlandse DOORZETTER talentvol maatschappij Positief geluid Bladenmaker
HODA’s begin
‘ ’t Is altijd mijn droom geweest een boek uit te geven, zonder duidelijk idee waarover, hoe en wanneer. Het was zo’n droom die op de achtergrond sluimerde. Na mijn studie Culturele en Maatschappelijke Vorming deed ik welzijnswerk, studeerde twee jaar Toegepaste Communicatiewetenschap en werkte vervolgens bij een milieuorgansatie en een debatcentrum, was werkzaam in de culturele sector en freelancete daarnaast als styliste & evenementcoordinator. Heel anders dan het uitgeven van een boek dus.’
‘Een paar jaar terug kwam ik in contact met een journalist en ontstond het idee om een stylinggids te maken voor Moslimmeiden. Door persoonlijke omstandigheden kwam dat plan stil te liggen en toen ik een aantal maanden daarna plotseling zonder werk zat, heb ik het idee opgepakt en is er in plaats van een stylinggids een tijdschrift uitgerold. Met heel toepasselijk wel de naam ‘gids’, want ‘HODA’ betekent gids en goede weg. En daarmee is alles op zijn plek gevallen: mijn droom komt uit, zij het in een andere vorm, en de combinatie mijn studies en werkervaringen blijken een goede basis voor dit vak. Fantastisch gewoon, want ik kon toch al moeilijk kiezen en nu kan ik al mijn passies en talenten inzetten om iets moois te creëeren.’
Fashion & lifestyle magazine
‘HODA is een fashion & lifestyle magazine over de Marokkaans-Nederlandse vrouw. Als je HODA openslaat zie je veel fashion & beauty, afgewisseld met human interest verhalen, aandacht voor het interieur, reizen, muziek, cultuur en lekkere gerechten. De basis is gelijk aan die van andere Nederlandse glossies, maar de touch is Marokkaans. Er is meer kleur, Arabische invloed en hier en daar een Marokkaanse woord. En het was een schot in de roos: waar Marokkaanse lezers zich niet compleet kunnen vinden in andere glossies, herkennen zij zich in zowel HODA’s beeld als tekst. Bovendien is het zo geschreven dat het magazine je ook als niet-Marokkaan veel te bieden heeft: HODA is interessant en fijn om te lezen of door te bladeren. Vooral als je naast het negatieve nieuws over Marokkanen juist wilt lezen over de vele positieve dingen die er zijn, maar die veel minder aandacht krijgen.’
Succesvol
‘We zijn nog geen jaar bezig en ik ben trots op wat we tot nu toe bereikt hebben. Er is ‘uit het niets’ een mooi blad is ontstaan dat in 34 winkels in Nederland en Belgie en via internet te verkrijgen is, het team blijft groeien en werkt met heel veel plezier kosteloos mee. Elk nummer is weer beter dan het vorige, we doen niet onder voor de andere, al gevestigde bladen en we brengen meer kleur in het ‘witte’ medialand. Alles wat ik had verwacht klopt gewoon. Ik wist waaraan ik begon, ik wist dat ik mijn ‘leven’ even opzij moest zetten en twee jaar keihard moest werken om een stevige basis te creeren. Het enige dat ik mij niet goed gerealiseerd heb is dat je ‘lonely at the top’ bent. Ik heb geen ‘gelijkwaardige’ collega’s maar collega’s die voor mij werken en dat is net iets anders.’
Still growing stronger
‘Op 1 augustus bestaan we precies één jaar en ik ben momenteel druk bezig met het 1-jarig jubileum: een speciaal nummer en een feest. Daarnaast voer ik regelmatig gesprekken met potentiele werknemers en blijf ik ondertussen onze formule finetunen. Afgelopen jaar was een belangrijk jaar om HODA op de markt te zetten. Komend jaar wordt nog belangrijker want nu moet HODA op eigen benen leren staan. Over 5 jaar wil ik tweemaandelijks uitkomen, in alle tijdschriftenschappen van Nederland en België liggen en een erkende naam zijn in medialand. En terugblikkend hoop ik dan een team te zien dat nog steeds vol overgave aan HODA werkt, stapels goede nummers heeft gemaakt en de positieve erkenning van Marokkaanse-Nederlanders die zij verdienen!’
Hoda’s gouden tip
‘Mijn moeder gebruikt vaak een Marokkaans spreekwoord dat inmiddels mijn lijfspreuk is geworden: In elke struikel zit iets goeds. Zelfstandig ondernemerschap vergt veel doorzettingsvermogen en feeling met wat je mogelijkheden zijn. Zit er een keer iets tegen (een struikel) dan zal daar wel een reden, iets goeds, voor zijn. Sta op, ga verder en behaal je doel!'”