Waarom Hilde?
Omdat Hilde niet alleen Nederlandse en Europese tours voor bands en muzikanten uit de hele wereld boekt, maar deze beroepsgroep ook ondersteunt bij hun (persoonlijke) ontwikkeling!
Paradepaardjes
Paperclip Agency & Compass for Creatives
Typisch Adrienne
Agent Compass for Creatives detectives lezen CONCERTEN (personal) managment Cultuur Psychologie muziekscene partner/no kids koken met verse biologische groenten
En zo rol je opeens het ondernemerschap in!
“Ik ben via mijn partner de muziekbusiness ingerold. Hij richtte in 1981 Paperclip Agency op en kreeg kort daarna versterking van zijn broer. Ik wilde na mijn studie Cultuur Psychologie de wetenschap in en was bezig met mijn onderzoeksvoorstel om financiering te krijgen van het NVO. Enkele maanden voordat ik dat voorstel kon indienen, kreeg ik echter te horen dat er voortaan geen individuele voorstellen meer geaccepteerd zouden worden. In plaats van thuis te zitten, startte ik met hand- en spandiensten voor Paperclip Agency. Na vier maanden was ik daar bijna fulltime mee bezig en ben ik in dienst getreden, Sinds 2001 ben ik partner in het bedrijf.”
Paperclip Agency
“Ik boek Nederlandse en Europese tours voor bands/muzikanten uit de hele wereld. Zo werk ik voor Chloe Charles, John Watts, Balkan Beat Box, I Muvrini en Goran Bregovic. We bemiddelen bij Paperclip Agency tussen de artiest die op wil treden en de organisator van concerten. In Nederland kunnen dit zalen zijn zoals Paradiso in Amsterdam, 013 in Tilburg en Doornroosje in Nijmegen of festivals zoals Lowlands, Paaspop en Into The Great Wide Open. Voor de concertreeksen buiten Nederland werken we samen met collega’s ter plekke. Zij kennen de muziale scene, de pers en de ontwikkelingen in hun land beter kennen dan wij als buitenstaander en het zou onverstandig zijn geen gebruik te maken van hun kennis.”
Betrokkenheid en langdurige samenwerkingen
“Bij Paperclip Agency zijn we betrokken bij onze artiesten en streven we naar langdurige samenwerkingen. We zijn bemiddelaars tussen artiesten en concertorganisatoren. Naar beiden kanten is de relatie belangrijk voor ons. Bij het onderhandelen over de gage voor de artiest werken we natuurlijk in eerste instantie voor de artiest en proberen een zo hoog mogelijke gage te krijgen. Aan de andere kant wil je ook niet te veel vragen, want dan zou de concertorganisator geld verliezen op het concert. Voor de langere termin kan dat betekenen, dat de artiest niet terug kan komen naar deze locatie.”
Compass for Creatives
“In het verlengde van die betrokkenheid van Paperclip Agency heb ik vorig jaar mijn eerste stappen gezet in een heel andere markt. Er zijn allerlei praktische cursussen en workshops voor artiesten en muzikanten gericht op het beter leren bespelen van je instrument, het opzetten van je marketing of hoe je shows moet boeken. Mijn ‘Compass for Creatives’ is echter gericht op de artiest of muzikant als persoon en gaat over hun psychologische basishouding. Het is een project waarin mijn persoonlijke kennis, ervaring en interesses samen komen: ik combineer mijn 20 jaar ervaring in de internationale live muziek business met de kennis van mijn studie in Cultuur Psychologie en mijn interesse in (personal) management boeken.”
Workshops en trainingen
“Ik heb als eerste onderdeel van dit project de online workshop “5 empowerment tools for musicians – learn in 6 weeks to move from insecurity to an upward spiral towards success” ontwikkeld. In mijn workshop leert een muzikant wat zijn of haar sterke kanten zijn en hoe ze die kunnen gebruiken. Die nadruk op je sterke kanten is zo belangrijk, het helpt je bij het volhouden. Dat is één van de basis voorwaarden voor success, als muzikant én als ondernemer! De workshop is een succes en in mei begin ik al de derde editie.”
“Behalve deze online begeleiding, ontwikkel ik momenteel ook andere workshops en trainingen.
Ik werk aan een speciale één-op-één training over hoe om te gaan met faam en alle problemen die daarmee gepaard gaan. Een ander idee dat ik heb gaat om het stimuleren van je creativiteit. Veel auteurs maken gebruik van “The Artist’s Way” van Julia Cameron. Ik ben bezig deze methode naar muzikanten te vertalen.”
Ondernemen: vertrouwen, veranderingen en vrijheid
“Veranderingen horen bij ondernemen. Je hebt vertrouwen nodig in je eigen vermogen om met veranderingen om te gaan. Vertrouwen dat je om kunt gaan met veranderingen in de markt, met veranderingen in het werk dat je doet en met wie je samen werkt. Ik heb me bijvoorbeeld lange tijd te veel vastgeklampt aan relaties die niet meer werkten. Nu valt het me makkelijker om die te laten gaan en om voor mijn eigen belang op te komen. De omgeving waarin je werkt zal altijd blijven veranderen. Het is je taak als ondernemer in te spelen op die veranderingen en als het kan, er gebruik van te maken. ”
“Ik ben echt in het ondernemerschap gegroeid. Voor ik als partner in het bedrijf stapte had ik grote twijfels of ondernemer zijn wel iets voor mij zou zijn. Ik ben niet echt commercieel en heb eerder de neiging om van alles weg te geven. Maar wat me aantrok en nog steeds aantrekt is de vrijheid. De vrijheid om te kiezen met wie je samen werkt, wanneer je werkt en wat je doet. Zonder die vrijheid was Compass for Creatives er nu misschien niet. Ik ben trots op het idee dat ik kreeg en het lef dat ik had om het te ontwikkelen en er mee naar buiten te stappen. Maar ik ben ook trots op de successen die we boeken met Paperclip Agency. Zoals de tour van de Canadese zangeres Sass Jordan die eind januari vijf shows verzorgde in Nederland en veel belangstelling wekte. Ik ben nu bezig om haar in mei terug te laten komen voor een festival en een paar extra shows!”
Toekomstplannen
“Ook dromen en plannen maken helpen je als ondernemer vooruit! Ik droom ervan over 5 jaar minimaal drie verschillende online workshops/cursussen aan te bieden aan muzikanten, maar misschien ook breder voor andere artiesten. En een training te hebben ontwikkeld voor muziekmanagers. Ik heb tegen die tijd ook mijn eerste boek geschreven, ben als spreker gevraagd voor diverse muziekseminars, heb er als keynote-spreker gestaan en verzorg af en toe gastcolleges voor studenten in muziekmanagement. Maar natuurlijk blijf ik ook bezig met het boeken van concerten voor een select aantal muzikanten!”
Gouden tip
“Weet waar je het voor doet, wat je innerlijke drijfveer is. Dat is ook één van de vijf empowerment tools waar ik het met muzikanten over heb.”
Speciaal aanbieding voor lezers van vrouwen-ondernemen
Paperclip Agency presenteert de Nederlandse tour van 10cc in Maart. Hoeveel Nederlandse concerten zullen ze geven? Speur op de site van Paperclip Agency en stuur het antwoord uiterlijk 29 februari naar contact@vrouwen-ondernemen.nl. Zo maak je kans op één van de drie cd’s “Break the Balance” van Chloe Chlarles die er te winnen zijn!