Makkelijk is het niet: goed personeel vinden dat bij jou past. Personeel moet niet alleen genoeg kennis, creativiteit en ervaring hebben, maar ook nog eens aansluiten bij jouw bedrijf. Om als werkgever het juiste personeel te werven, moet je een aantal dingen ondernemen. Je moet duidelijk aangeven waar je als bedrijf voor staat, dit goed communiceren en ook nog eens jezelf onderscheiden van je concurrenten. Maar hoe pak je dit het beste aan? Een aantal tips om je op weg te helpen.
Golden Circle
Het eerste wat je jezelf moet afvragen, is: heeft jouw bedrijf een golden circle opgesteld? De golden circle is een denkmodel dat ontwikkeld is door Simon Sinek. Het model brengt in kaart wat, hoe en waarom een organisatie iets doet, waarbij die laatstevraag het belangrijkste is. De ‘waarom’-vraag gaat om de doelstelling van het bedrijf: ‘waarom biedt jouw bedrijf een bepaald product of dienst aan?’
Wanneer je als bedrijf deze achterliggende waarde hebt ontdekt, weet je waar je als bedrijf voor staat en wat je bedrijfsvisie is. Op die manier kom je er snel achter wat voor type werknemers je nodig hebt. Bedenk voor jezelf: wat voor type bedrijf zijn wij, en welk type mens past hierbij of heeft toegevoegde waarde voor de toekomst? Als je alles op een rijtje hebt, is het tijd voor de volgende stap: de bedrijfsvisie communiceren naar buiten.
Stijg boven je concurrenten uit
Een van de belangrijkste manieren om het juiste personeel aan te trekken, is door je te onderscheiden van je concurrenten. Een krachtig werkgeversmerk, je Employer Brand, is hierbij van belang. Maar het is ook een goed idee om je huidige medewerkers in te schakelen bij dit proces.
Vraag hen hoe zij de sfeer op het werk ervaren, wat zij van de manier van werken vinden en hoe zij het bedrijf over het algemeen zien. Controleer vervolgens of dit overeenkomt met jouw werkgeversmerk: komt dat waar je voor wil staan, ook daadwerkelijk over? Check! Dan ben je goed op weg en moet je er alleen nog voor zorgen dat dit op de juiste manier naar buiten wordt gebracht.
Denk hierbij aan verhalen over de ervaringen van jouw medewerkers of bepaalde mijlpalen die jouw onderneming heeft bereikt. Hiermee breng je jouw bedrijf tot leven, waardoor het sterk en aantrekkelijk overkomt.
Website en social media
Een van de eerste dingen die een kandidaat doet om meer over een bedrijf te weten te komen, is het bekijken van de website en social media kanalen. Het is dus van belang dat je deze op orde hebt, maar hoe zorg je hiervoor?
Ten eerste moet je een goede ‘werken bij’-website aanmaken. Vertel hier precies waar je als bedrijf voor staat en wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Zorg ervoor dat je werkgeversmerk goed naar voren komt en vertel over je visie, de waardes van je bedrijf en je USPs. Maak ook gebruik van een aantrekkelijke huisstijl en overzichtelijke lay-out. Zo is het niet alleen makkelijk voor de kandidaat om jouw kanalen te bezoeken, maar zorg je ook voor de herkenbaarheid van jouw bedrijf.
Pakkende vacaturetekst
En last but not least: schrijf een pakkende vacaturetekst met een titel als Winkelpersoneel gezocht of personeel gezocht Den Bosch die meteen duidelijk maakt waar het om gaat. De kandidaat moet als het ware ‘overgehaald’ worden om bij jouw bedrijf te solliciteren. Zorg dus dat de tekst uniek en persoonlijk is en leg ook opnieuw weer duidelijk uit wat de bedrijfscultuur, de werksfeer en de kernwaardes van het bedrijf zijn.
Zorg wel dat je deze waardes ook allemaal via de website en social media kanalen hebt gecommuniceerd én dat huidige werknemers deze punten ook herkennen. Wanneer dit namelijk niet zo is, ontstaat er niet alleen verwarring, maar komt hetgeen wat je zegt ook nog eens ongeloofwaardig over. Wees dus open en eerlijk in je vacature en houd geen belangrijke dingen achter. Hierdoor krijgt de kandidaat een goed beeld van het bedrijf waarop hij of zij wil solliciteren, en kan zo beslissen of deze baan bij hem of haar past.
Het juiste personeel werven: het is echt niet altijd makkelijk. Hopelijk helpen deze tips je een stap verder. Wie weet staat jouw droomkandidaat binnen no time bij je op de werkvloer!
1 reactie