Ik ben Suzan Hauwert…
een 33-jarige single uit Arnhem die niet graag stil zit en altijd bezig is. Het liefst ben ik buiten aan het hardlopen of fietsen. Ik hou van lekker eten (wie niet;)) en lang natafelen met vrienden en familie. September is mijn lievelingsmaand met die strakblauwe luchten en het najaar in de lucht.
… de drijvende kracht achter Susy Cyclewear
“Damesfietskleding is ontzettend conservatief en traditioneel. Ik breng daar met Susy Cyclewear verandering in door vernieuwende en exclusieve fietskleding aan te bieden. Want of je nu lange of korte afstanden fietst, je wil er graag goed uitzien op de fiets. En dat kan nu met mijn on trend feminine cyclewear.”
Mijn verwachtingen en ervaringen
“Ik wist dat ondernemen hard werken was, maar dat het zo ontzettend hard werken is, had ik niet verwacht. Ik ben gelukkig een behoorlijke doorzetter want eigenlijk ben ik non-stop bezig: zeven dagen van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Niet gek als je beseft dat ik alles zelf doe: de in- en verkoop, e-commerce, social media en marketing. Het is fijn om te weten dat ik familie heb die af en toe bijspringt wanneer het druk is. Maar het is het waard: ondernemen geeft een enorm voldaan gevoel! Echt een waardevolle ervaring die niemand me meer afneemt. Ik heb het afgelopen jaar meer geleerd dan ooit. Ik mis het sparren met collega’s wel. Daarom spreek ik nu af en toe af met andere vrouwen die een vergelijkbaar bedrijf hebben.”
Mijn praktijklessen
“Marketing was mijn speerpunt het afgelopen jaar: het vergt inspanning om een nieuw merk in de markt te zetten. Terugkijkend heeft de marketing meer tijd en geld gekost dan ik in eerste instantie had berekend. Ik had ook niet verwachting dat marketingacties zo duur zouden zijn: een standje tijdens een fietsevent kost al gauw €500,-! Daarom denk ik nu extra goed na over welke marketingkanalen ik inzet. Ik had me trouwens voorgenomen iedere maand een blog te plaatsen. Maar het schrijven komt op het ogenblik echt op de allerlaatste plaats en schieten er regelmatig bij in.”
“Ik heb gemerkt dat de meeste klanten mijn producten toch een paar keer voorbij moeten zien komen voordat ze kopen. Zelf koop ik iets wanneer ik iets mooi en uniek vind, maar veel Nederlanders doen er een half jaar over om een besluit te nemen. Ik zou graag meer tijd willen stoppen in de verkoop bij de retailers in het buitenland en daar ga ik mijn focus naar verleggen. En ik wil mijn collectie de komende jaren uitbreiden. Mijn doel? Susy Cyclewear over vijf jaar wereldwijd verkrijgbaar via exclusieve verkoopkanalen. Hopelijk werk ik dan in een mooi winkelpand in Arnhem en niet langer vanuit mijn woonkamer. ”
Het financiële plaatje
“Ik heb financieel gezien zeker een stap terug moeten doen en geef minder uit aan kleding en vakanties. Maar ik mis het amper. Vroeger had ik drie paar sneakers die allemaal op elkaar leken. Dat soort aankopen doe ik nu niet meer. Ik doe echt veel langer met mijn spullen en heb er daardoor veel meer plezier van.”
Mijn tip voor de Suzan van een jaar geleden en andere vrouwelijke starters:
“Denk met betrekking tot je uitgaven goed na en werk minder ad hoc. Zo heb ik wel eens snel bidons besteld die ik bij nader in zien niet mooi vond. Dat is weggegooid geld.”