Ik ben Nicole Hoefsmit…
46 jaar en moeder van drie leuke kids. Na mijn opleiding op de Kunstacademie heb ik altijd in de mode gezeten: van stagiaire in Parijs tot de drijvende kracht achter een internationaal merk. En sinds een jaar werk ik voor mijzelf.
…de drijvende kracht achter BREIZH WORLD, the iconic stripe
“BREIZH WORLD is een dameskledingmerk, geïnspireerd op de iconische Bretonse streep. Je kunt gerust stellen dat die Bretonse streep zijn sporen in de modegeschiedenis verdiend heeft. Van de matrozenkleding die het oorspronkelijk was in de tijd van Napoleon tot fashion vanaf de jaren ’50. Een klassieker dus, maar ook tijdloos, luxueus en fantastisch in zijn eenvoud, bewezen populair onder de celebs van nu en weleer.”
“We verkopen een mooie collectie in onze eigen webshop en via heel mooie retailers. Ik geloof niet meer in de ‘fast fashion’: elk kwartaal een nieuwe collectie leveren om die binnen 2 maanden te verkopen omdat de nieuwe collectie er alweer aan komt. Hebben we nu echt elk kwartaal een nieuwe collectie nodig? Er is een verzadiging gaande, we hebben alles al. We zijn bewuster gaan leven en kopen daardoor ook minder. En als we dan iets kopen, willen we iets moois van een goede kwaliteit wat het jaar erop ook nog in de mode is. Met dit in mijn achterhoofd heb ik mijn label gelanceerd. En het werkt. Er komen wel elk jaar nieuwe artikelen bij, maar er zijn ook artikelen in de collectie die ik al drie keer heb nabesteld. Geen uitverkoop, gewoon mooie spullen.”
Mijn verwachtingen en ervaringen
“Ondernemen is fantastisch en moeilijk tegelijkertijd. Ik had verwacht dat het makkelijker zou zijn. Het kost best veel tijd en inzet om artikelen online te verkopen. Maar die uitdaging om het voor elkaar te krijgen, maakt het ook weer leuk. En als het dan lukt, al is het iets kleins, geeft dat een enorme kick. Ik heb in het begin wel een onverwachte morele steun in mijn rug gehad. Een aantal mooie winkels benaderden mij toen om daar met mijn spullen te liggen. Dat is wel goed voor mijn zelfvertrouwen geweest.”
“Ik wilde mijn onderneming zo inrichten dat het mogelijk zou zijn overal te werken. Laptop mee en aan de slag. En dat is gelukt. Tijden veranderen en met z’n allen op kantoor hoeft niet meer. Daar ben ik ook niet goed in trouwens. Het is wel leuk om die inspiratie om je heen te hebben, dus ik zit ook een paar dagen per week op een gedeeld kantoor. Maar ik kan dus ook thuiswerken of waar het maar uitkomt.”
Mijn praktijklessen
“Voordat ik van start ging, heb ik best veel nagedacht over zaken zoals administratie, logistiek en verkoop. Financiering is natuurlijk altijd iets waar je vooraf bij stilstaat, maar pas als het echt draait en blijkt dat banken helemaal niets meer doen, wordt het een issue. Crowdfunding bleek op een gegeven moment de beste oplossing voor mijn onderneming. Dat ik in eigen beheer een crowdfunding campagne zou gaan opzetten en uitvoeren had ik van tevoren niet gedacht.”
“De drive die ondernemen met zich meebrengt bevalt me erg goed. Dat radartje in mijn hoofd staat niet stil. Of het nu gaat om een andere verpakking of om de liquiditeit van BREIZH, overal zie ik mogelijkheden, oplossingen en nieuwe ideeën. Ondernemen houdt je van de straat. Daarin schuilt ook meteen het gevaar. Soms moet je jezelf echt even uitzetten en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik word nu ‘s nachts vaker wakker dan vroeger en dan schiet er meteen van alles door mijn hoofd. Je werkt 24/7, maar overdrijven is ook een vak. Ik dacht dat ik het druk had voordat ik met BREIZH startte, maar het blijkt dat er dus nog best een schep bovenop kon!”
Het financiële plaatje
“Als ondernemer krijg ik geen salaris. Alles blijft in het bedrijf om door te groeien. Ik verwacht dat dat de eerste drie jaar wel zo blijft. Ik doe gewoon heel zuinig aan nu. We gaan in Nederland op vakantie in plaats van naar het buitenland. We gaan even niet skiën of naar de Efteling. Vind ik het erg? Nee, we doen juist andere leuke dingen. Het maakt me inventiever, waardoor ik op andere ideeën kom omdat we afwijken van wat we altijd al deden.”
Mijn toekomstdromen
“Over 5 jaar heb ik heel veel geleerd en heb ik er helemaal zelf voor gezorgd dat mijn idee van Bretonse strepen als een mooie basics in de slow fashion goed is aangeslagen. BREIZH WORLD is dan een merk, waar klanten op kunnen vertrouwen als het om kwaliteit en service gaat. Een life style merk waar je terecht kan voor je mooie long-lasting-never-out-of-fashion items. Ik introduceer dat nu al langzaam: niet alleen kleding maar ook sjaals en een paraplu om maar iets geks te noemen. Ik zit vol nieuwe ideeën in die richting – die ook heel vaak bij klanten vandaan komen – en die ga ik zeker uitwerken.”
Mijn tip voor de Nicole van een jaar geleden en andere vrouwelijke starters
“Eigenlijk heb ik geen specifieke tip. Ik heb leergeld betaald zoals het opnieuw moeten opzetten van de webshop en in een enkele geval een lastige discussie met een klant. Dat heb je natuurlijk liever niet, maar je groeit er ook door. Juist die tegenslagen maken je sterker.”