Wij zijn Lucia en Hester Spaans…
tweelingzussen uit een groot en creatief ‘meisjesgezin’ met een moeder die kunstenares was en een vader die ooit klassiek gitarist was en nu schrijft. Wij gingen echter voor een rechtenstudie en hebben allebei verschillende juridische masters afgerond. Een keuze die gezien onze achtergrond en de vooroordelen in de ‘creatieve scene’ over de juridische wereld niet erg logisch was. We stuiten ook nu nog op veel vooroordelen. Maar mensen verwachten ook niet dat wij juristen gitaar spelen. Wij houden ervan dit soort ideeën te doorbreken. Dat creatieve van onze ouders maakt wel gewoon deel van ons uit en komt ons goed van pas als ondernemers. De weinige vrije tijd die we hebben, spendeert Hester het liefst zoveel mogelijk in musea, terwijl Lucia veel aan yoga doet. En als het even kan, gaan we op reis.
…de drijvende krachten achter Spaans&Spaans
een juridisch adviesbureau gespecialiseerd in privacy, auteursrecht, ict-recht en contracten. Dat laatste betekent dat je als ondernemer bij ons terecht kan voor het opstellen van jouw Algemene Voorwaarden, een licentieovereenkomst, ‘samenwerkingsovereenkomst’ enzovoorts. Onze samenwerking met een fantastisch team van software developers maakt ons echt uniek: we hebben niet alleen kennis van ict-recht, maar begrijpen ook daadwerkelijk de wisselwerking tussen het recht en technologie.
Wij richten ons specifiek op ondernemers. Onze missie is om toegankelijk te zijn voor elke ondernemer, het ‘enge’ weg te halen van de juridische wereld en praktische oplossingen te bieden. Het zinnetje ‘dat hangt ervan af’ proberen we dan ook zoveel mogelijk te vermijden! Ons streven is dat ondernemers ons zien als een partner met wie je samen, op een informele wijze, goede oplossingen kan vinden voor jouw onderneming.
Onze verwachtingen en ervaringen
We hebben er altijd van gedroomd om samen een onderneming te starten. Waarom in saaie advocatenkantoren werken, als je daar veel te eigenzinnig voor bent? Dromen zijn er om na te jagen en niet om over na te denken achter het bureau van je baas terwijl je zijn droom verwezenlijkt! We zijn 24/7 bezig met ons bedrijf, ondanks onze aanvankelijke angst dat we vanwege alle vrijheid niet uit bed zouden komen of niet productief zouden zijn. We zijn juist elke dag weer extra gemotiveerd en maken lange dagen, omdat dit ons eigen bedrijf is, onze droom.
Het ondernemerschap bevalt ons heel goed. Van tevoren waren we stiekem bang dat we veel ‘zussenirritaties’ zouden hebben, maar daar hebben we gelukkig geen last van. We zijn echt een mega-gestroomlijnd team: we weten allebei precies wat onze eigen taken zijn, wat we aan elkaar hebben en vertrouwen 100% op elkaar.
Het leukste is het contact met potentiële klanten: iedereen heeft zijn eigen verhaal, zit vol passie om zijn onderneming te laten groeien. Elke onderneming is weer anders en verdient zijn eigen juridische blik. Dit maakt ons werk erg afwisselend en nooit saai. We hadden een jaar geleden niet verwacht dat we het contact met al die fantastische ondernemers zo leuk zouden vinden.
Onze praktijklessen
We hebben heel erg onderschat hoeveel tijd er gaat zitten in marketing. Je moet jezelf als beginnende onderneming echt actief naar buiten brengen. Mensen weten niet zomaar van jouw bestaan af, daar moet je echt aan werken! Dat betekent wekelijks naar netwerk-events, meet-ups en borrels gaan. We bloggen veel; dat is niet alleen goed voor onze SEO, maar we worden door het weggeven van ‘gratis’ kennis ook zichtbaarder. Het bijhouden van de social media profielen is misschien het minst leuke van alles. Natuurlijk is het belangrijk om overal zichtbaar te zijn, maar eerlijk gezegd houden we ons liever bezig met het ‘echte werk’ en minder met Instagram.
Het afgelopen jaar pasten we eigenlijk onbewust onze bedrijfskoers aan, maar we komen daar nu weer van terug. We kregen steeds meer startende vrouwelijke ondernemers en richtten onze marketing specifiek op hen. Na ongeveer een half jaar ondernemen hebben we een meeting ingepland om te kijken welke richting ons bedrijf opging. We kwamen tot de conclusie dat we ons niet alleen op startende vrouwelijke ondernemers willen richten. Niet dat we het niet hartstikke leuk vinden om startende vrouwen te helpen bij hun onderneming, in tegendeel! Maar we willen ons alleen niet puur op deze groep richten. Wij raden het dan ook iedereen aan om zo nu en dan even stil te staan bij de richting die jouw bedrijf opgaat: is dit wel wat je voor ogen had?
Het financiële plaatje
Wij hebben een flink bedrag gespaard om te beginnen met ondernemen. Dat bedrag stond ongeveer gelijk aan een karig jaarsalaris voor ons beiden. Gelukkig hoefden we voor ons bedrijf geen grote investeringskosten te maken en was de drempel om te starten daardoor laag.
Toch is een spaarpotje hoe dan ook een goed idee voor elke starter: zo raak je niet meteen in paniek als je je afvraagt of je de huur wel kan betalen. Wanneer je alleen maar bezig bent met genoeg omzet draaien om de kosten deze maand te dekken, blokkeer je je creativiteit als ondernemer en ben je minder vrij om spannende beslissingen te nemen.
Onze tip voor de Hester en Lucia van een jaar geleden en andere vrouwelijke starters
Focus je vanaf dag 1 op je marketing. Misschien was het naïef, maar wij waren ervan overtuigd dat kwalitatieve dienstverlening genoeg zou zijn om klanten te krijgen. We hebben gemerkt dat je echt actief klanten moet werven, al heb je nog zo’n goed product of dienst. Niemand kent je immers. En natuurlijk kunnen social media helpen, maar ga naar buiten en heb een echt gesprek met mensen. Met Instagrampromoties krijgen we soms 500 likes op een foto, maar vervolgens helemaal geen nieuwe klanten. Praten met mensen, of het nou is in de supermarkt, in de trein of tijdens een meet-up is belangrijk: dat persoonlijke contact werkt voor ons toch echt het beste.
En misschien nog wel het meest belangrijke advies: wees jezelf. Probeer niet jouw concurrent na te apen, maar geloof in wat jij doet en waarom mensen voor jou moeten kiezen en niet de voor de concurrent. Mensen hebben het meteen door als je niet jezelf bent.