Ik ben Ingrid Bennink…
en kom uit Warnsveld bij de prachtige historische stad Zutphen. Ik ben getrouwd en heb 2 geweldige zonen. Ik was ooit jazz-dansdocente en houd nog steeds erg van dans. Daarnaast zing ik met veel plezier in een popkoor. Ik ben maatschappelijk betrokken en houd van verdiepende gesprekken. Ik haal graag het beste uit mijzelf en anderen en ben erg goed in analyseren, communiceren en organiseren.
… de drijvende kracht achter Ingrid Bennink, bedrijfsanalyse en -advies
“Mijn jarenlange praktijkervaring leerde dat het binnen bedrijven vaak dezelfde zaken zijn die op dezelfde niveau’s onnodig misgaan. Met een hoop ergernis, onbegrip en/of stress bij medewerkers en managers tot gevolg. Terwijl dat in de meeste gevallen te voorkomen is als je zaken anders definieert, organiseert, communiceert en aanstuurt. Ik help ZZP- en MKB-ondernemers daarom (van Stressvol naar) Succesvol ondernemen door samen voorwaarden te creëren waarmee zij hun ambities realiseren en het beste uit zichzelf, hun medewerkers en uit hun organisatie halen.”
Mijn verwachtingen en ervaringen
“Het ondernemerschap was voor mij ‘one big black box’. Ik ging van start zonder een bepaald idee van het ondernemerschap, deed ervaringen op, maakte fouten, evalueerde, reflecteerde en stuurde bij. Ik had me van tevoren niet gerealiseerd hoe veelomvattend ondernemen eigenlijk is. Want het was wel leuk dat ik organsiatietalent had, maar ik moest opeens ook activiteiten ontplooien die buiten mijn comfortzone lagen of die ik gewoon echt moest leren. En je kunt jezelf daarin gigantisch tegenkomen. Met periodes vol frustraties tot gevolg waarin ik de neiging had de handdoek in de ring te gooien.”
“Ik weet nu dat het op dit soort momenten extra belangrijk is dat je jezelf goed kent. Dat je weet hoe je als persoon in elkaar steekt, wat je coping strategieën zijn, wat je kwaliteiten, maar ook wat je tekortkomingen zijn. Ik kreeg steeds meer inzicht in mijzelf door te participeren in projecten, start-ups en interim opdrachten. Ik weet nu wat mijn toegevoegde waarde is, wat mijn (belemmerende) overtuigingen en valkuilen zijn en welke thema’s voor mij belangrijk zijn.”
Mijn praktijklessen
“Ik sta al langere tijd ingeschreven bij de KvK, maar heb het gevoel dat ik pas in 2017 echt gestart ben. Dat komt omdat de kern van mijn ondernemerschap, mijn dienstverlening, eerder niet concreet genoeg was. Ik merkte dat tijdens netwerkgesprekken. Ik had geen heldere pitch. Mijn verhaal miste structuur en was te abstract en onvolledig. En een onduidelijke dienstverlening is lastig in de markt te zetten. Ik heb ervaren hoe belangrijk het is, maar ook hoe moeilijk, om die kern van je dienstverlening te definiëren.”
“Voor mij was de vraag: “Waarom ben je eigenlijk ondernemer geworden” cruciaal. Die vraag is één van de concrete vragen die iedere ondernemer zich regelmatig opnieuw zou moeten stellen. Daarmee krijg je inzicht in je dienstverlening en sta je stil bij eventuele veranderingen waardoor je je koers of strategie misschien beter kunt wijzigen. Door deze vraag kwam ik erachter hoe zeer het me aan het hart gaat dat de bedrijfsresultaten van ambitieuze ZZP-ers en MKB-ers die barsten van het talent en keihard werken in hun bedrijf, vaak niet in verhouding staan tot de tijds- en energieinvestering.
Mijn tip voor de Ingrid van een jaar geleden en andere vrouwelijke starters:
Je kunt pas je onderneming opbouwen als je de kern van je bedrijf helder hebt. Daarbij is het ontzettend belangrijk dat je jezelf de juiste vragen stelt om inzicht te krijgen in jezelf als ondernemer, jouw ondernemerschap en in je dienstverlening. En dat is best een uitdaging. Want als je jezelf algemene vragen stelt, krijg je algemene antwoorden. En het gaat juist om details.
Stel jezelf daarom zoveel mogelijk concrete vragen waarmee je concrete antwoorden krijgt. Dan kun je een verdiepingsslag maken. Je hebt de kern te pakken als je je bedrijf kunt introduceren met de zin “Ik ben (naam) en ik help (doelgroep) van (probleem/ongewenste situatie) naar (gewenste situatie) zodat (overstijgend doel/resultaat).
Het zou mij veel tijd hebben gescheeld als ik eerder had geweten hoe tot die basis te komen. Ik weet dat er veel ondernemers zijn waarvan hun bedrijf niet loopt zoals ze zouden willen. Juist doordat ik er zelf één van was kan ik ervoor zorgen dat andere ondernemers sneller de basis van hun bedrijf hebben staan. Ondernemerschap is in feite een mix van persoonlijkheid, werk/levens-ervaring en kwaliteiten. Daarom hoop ik dat jij jouw voordeel kunt doen met de antwoorden op de volgende vragen:
- Waarom ben je ondernemer? Of waarom wil je ondernemer worden?
- Wat is je werkachtergrond, wat heb je daarin ervaren? Kun je een overeenkomst herleiden?
- Waarin geloof je? Wat is je overtuiging in je ondernemerschap?
- Hoe zit je als persoon in elkaar? Wat zijn je goede en minder goede eigenschappen?
- Wat is je talent? Wat doe jij moeiteloos? Waar bewonderen anderen je om?
- Wie wil je helpen? Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Beschrijf dit zo gedetailleerd mogelijk
- Waarmee wil je ze helpen? Welke problemen ervaren zij? Waar liggen zij ’s nachts wakker van?
- Wat is jouw werkwijze? Wat is jouw visie/denkmodel achter jouw dienst?
- Wat is jouw onderscheidend vermogen? Waarom moeten ze voor jou kiezen?
- Wat levert jouw dienst je klant op? Wat is het uiteindelijke resultaat?
Vanaf de zijlijn heb ik het proces van Ingrid gevolgd en wat mooi om te zien dat uiteindelijk al haar kwaliteiten zo goed uit de verf komen en samenvallen!