Ik ben Emma Voerman…
56 jaar en ik woon in Doorwerth. Ik ben jarenlang loopbaanbegeleider geweest en maakte tussendoor uitstapjes naar het onderwijs. Ik heb vier prachtige kinderen die allemaal het huis uit zijn. In 2017 ben ik in transitie gegaan. Ik zegde dat jaar mijn baan op, scheidde, verkocht ons huis en begon voor mezelf. Mijn hobby? Mijn werk zie ik eigenlijk als hobby. Ik hou van schrijven: het vertellen van verhalen, het maken van gedichten en het schrijven van blogs. En dat gebruik ik nu allemaal in mijn werk.
…de drijvende kracht achter Interne fan
Ik ben inspirational speaker. In mijn lezingen laat ik mijn publiek kennis maken met hun interne fan. Want als je de fantasie hebt om er een interne criticus op na te houden, dan heb je ook een interne fan. Die stem is belangrijk. Met steun van je eigen fan kun je de dingen aangaan die je vermijdt, die schaduwkanten aanpakken die we allemaal hebben.
Daarnaast coach ik coaches in het omgaan met de vermijdingsmechanismes die hun klanten hebben. Ik ben zelf expert vermijding; het feit dat ik vrouw was, heb ik 50 jaar verborgen gehouden voor mezelf!
Mijn praktijklessen
“Ik heb twee keer mijn koers gewijzigd. Ik startte aanvankelijk met coaching voor particulieren, maar dat bleek lastig te zijn. Het is veel fijner om met ondernemers te werken. Zij zijn gewend verantwoordelijkheid voor hun leven te nemen. Dus heb ik particulieren laten vallen als klant.”
“Maar ook coaching voor ondernemers start langzaam op. Ik bied een nogal high end product. En ik wil de tussenproducten die daar naar toe leiden bewust niet aanbieden. Juist in die freebies en online cursussen kun je je helemaal uitleven in ‘vermijden’. Mijn aanbod is juist om je dat af te leren.”
“Tegelijkertijd ontdekte ik dat ik een ster was op het podium. Je kunt gerust zeggen dat ik zalen platkrijg. Daar heb ik dus nu mijn hoofdproduct van gemaakt: ik werk als inspirational speaker. En nu klopt het. Alles wat ik doe aan dat podium en op dat podium klopt. Via de naamsbekendheid die ik daarmee krijg, pak ik de coaching wel weer op. Over een jaar wil ik full time spreker zijn. Ik ben op de goede weg: eind mei pitch ik voor TEDX Venlo.”
Mijn verwachtingen en ervaringen
”Ik had niet verwacht dat ik zoveel steun zou ontvangen. Ik kwam uit de wereld van ‘mensen met een baan’. En vanuit die omgeving kreeg ik niet veel support voor mijn plannen. Integendeel, ze zagen allemaal beren op de weg.”
“Dat veranderde toen ik andere ondernemers opzocht. Ik heb zulke mooie mensen ontmoet! Echt bijzonder, er is een wereld voor me open gegaan. Ik sprak mensen die mogelijkheden zien en je daadwerkelijk steunen. Ik voel me door al die steun echt gedragen. En het allermooiste is dat ik nieuwe, mooie mensen blijf tegenkomen.”
“Minder leuk is de administratie, maar die besteed ik nu uit. En marketing vind ik het lastigste van het ondernemerschap. Het heeft vrij veel tijd gekost om mijn precieze plek en kracht te ontdekken. Ik ben eindeloos bezig geweest met het bedenken van dingen voor doelgroepen en het uitproberen daarvan. Maar ik denk dat het nodig was om te komen waar ik nu ben. De focus die ik nu heb, voelt wel als een zegen. Ik weet nu exact wat ik verkoop, dat scheelt alles.”
Het financiële plaatje
“Ik startte met de overwaarde van mijn huis en leerde een nieuwe geldmindset: investeren in mezelf. De inkomsten bleven uit, maar die investeringen gaan zich dubbel en dwars uitbetalen. Ik maak nu een goede start als speaker.”
“Omdat het langer duurt om een een bestaan als spreker op te bouwen, heb ik nu wel weer tijdelijk een baan naast mijn bedrijf: ik ben terug in het onderwijs. En dat voelt goed; het voelt nu als onderdeel van mijn bedrijf. Best vreemd, want een jaar geleden zat de baan juist erg in de weg. Maar het past in mijn ontwikkeling: ik had de stappen die ik het afgelopen jaar heb genomen nooit kunnen zetten met een baan ernaast. Nu ik precies weet waar ik naar toen wil, kan die baan er weer bij.”
Mijn tip voor de Emma van een jaar geleden en andere vrouwelijke starters
“Het duurt een tijd voordat je er achter komt waar jouw kracht precies zit en wie je klant is. Wees niet bang om daarin fouten te maken. Alleen door uitproberen kun je dat ontdekken. Neem daar de tijd voor en geef niet op. Wees verder niet bang om klanten af te schrikken met wie je bent. En onthou goed: als je mensen moet overtuigen van jouw toegevoegde waarde, zijn zij niet je ideale klant!”