Ik ben Dana Franssen…
moeder, echtgenoot en ondernemer. Van oorsprong ben ik kindertherapeut en ik had een eigen praktijk in Amsterdam. Tot ik opeens een te gek idee kreeg voor een nieuw mode-accessoire en uiteindelijk besloot een nieuw pad in te slaan. Nu ben ik Creative Director van mijn nieuwe brand Bootiez.
…de drijvende kracht achter Bootiez
hèt merk voor nieuwe, trendy schoenaccessoires waarmee je je schoenen elke dag een nieuwe look kan geven.
Mijn verwachtingen en ervaringen
“Het opzetten van Bootiez is heel anders gegaan dan ik van tevoren had gedacht. Ik had een leuk idee en ging daar gewoon mee aan de slag. Als kindertherapeut had ik mijn eigen goedlopende praktijk en ik verwachtte dat dat ook meteen bij mijn nieuw bedrijf zo zou zijn. Maar zo werkt het helaas niet. Er komt nog zo veel meer kijken bij ondernemen! Ik had nooit verwacht zoveel tijd in zoveel verschillende aspecten van mijn bedrijf te moeten steken.”
“Niet dat het erg is: het kennis maken met die nieuwe aspecten die bij het runnen van een bedrijf horen, vind ik erg leuk. Net zoals de creatieve kant: het bedenken van nieuwe ideeën en nieuwe stylen en producten is echt waar ik voor ga. De administratie is niet mijn sterkste punt en ik denk dat bepaalde aspecten van ondernemen altijd wel een uitdaging zullen blijven.”
Mijn praktijklessen
“Een leuk idee hebben is heel gaaf. De weg van idee tot product is echter lang, maar ook interessant. Ik heb een heleboel moeten ontdekken en leren voordat ik kleine stapjes vooruit kon zetten. Ik dacht met mijn idee vrouwen te raken die behoefte hebben hun eigen stijl en creativiteit te laten zien. Het bleek echter veel ingewikkelder te zijn. Design, sourcing, productie, marketing en PR, IT en verkoop: er kwamen allemaal nieuwe uitdagingen op mijn pad. Ik heb er enorm van geleerd!”
“Tegenwoordig is het, zeker in de modeindustrie, ontzettend belangrijk om naamsbekendheid te creëren en online goed zichtbaar te zijn op Facebook en Instagram. Heel leuk om te doen, maar het vergt veel tijd en kennis. Ik had niet gedacht daar zoveel aandacht aan te moeten besteden.”
“En ik heb ervaren dat het best lastig is de juiste personen te vinden om mee samen te werken. Ik heb een paar keer minder goede keuzes gemaakt, waardoor ik veel geld kwijt geraakt ben en me gefrustreerd voelde. Uiteindelijk kwam ik gelukkig wel bij de juiste mensen terecht en heb ik nu prettige en leerzame samenwerkingen. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om goed op je eigen grenzen letten en te onthouden dat jíj aan het stuur van je bedrijf zit.”
Het financiële plaatje
“Een goed businessplan hebben is belangrijk. Bestudeer alle aspecten van je bedrijf zo goed mogelijk en bepaal wat je wilt. Het is handig om iemand te vinden die je hierbij helpt en advies geeft. Je kan jezelf namelijk een beetje kwijtraken in het schrijven van het plan en dat wil je natuurlijk niet.”
Mijn tip voor de Dana van een jaar geleden en andere vrouwelijke starters
“Geloof in jezelf en laat anderen je niet van je koers afbrengen. Vind goede, betrouwbare mensen die weten wat ze doen, ervaring hebben en je in de beginfase kunnen helpen en adviseren. Dat maakt het opzetten van je bedrijf waarschijnlijk makkelijker en minder frustrerend. En wees vooral niet bang jezelf te zijn en jezelf te laten zien. Mensen willen het verhaal achter jouw bedrijf leren kennen, dat is namelijk wat het zo interessant maakt. Het is JOUW bedrijf, JOUW droom – ga er gewoon voor!”