Het is voor veel startende ondernemers die hobbel die ze liever overslaan: het schrijven van een ondernemingsplan. Maar eigenlijk zou iedere starter er de tijd voor moeten uittrekken om er een te schrijven: bedrijven met een goed plan draaien meer omzet dan bedrijven die er geen hebben. Schrijf een plan, ook als je geen financiers moet overtuigen om te investeren in je plannen!
Het schrijven van een ondernemingsplan doe je namelijk vooral voor jezelf. Het dwingt je om goed na te denken over wat je met je bedrijf wil bereiken, om doelen te stellen zodat je van tijd tot tijd kunt controleren of je nog steeds goed op weg bent. Een plan helpt je om onderdelen van je bedrijf uit te werken en te checken of je aan alles hebt gedacht. Kortom: een ondernemingsplan zorgt voor focus, richting en daardoor voor meer omzet.
Onderdeel van je strategie!
Toch gebruikt slechts een klein van de Nederlandse bedrijven een goed ondernemingsplan. Veel ondernemers leggen hun ondernemingsplan na het schrijven in een la en kijken er niet meer naar om. Maar door het plan echt een onderdeel van je bedrijfsstrategie te laten worden, gaat het continu voor meer omzet zorgen. Je weet wat jouw sterke punten zijn, je kent je markt en je concurrenten. Door de focus realiseer je meer omzet en inkomen, omdat je weet welke activiteiten rendabel zijn.
Tips om je ondernemingsplan deel van je strategie te laten zijn
- Schrijf in je eigen stijl. ‘Ondernemingsplan’ klinkt als iets dat saai is om te lezen, maar dat hoeft niet per se. Schrijf het plan in jouw eigen schrijfstijl, niet te ingewikkeld en zorg dat het plezier uitdraagt. Zo is het uitnodigender om het regelmatig erbij te pakken en het na te lezen.
- Maak een actie- en/of stappenplan. Je ondernemingsplan is een goede basis voor concrete stappen. Maak een overzicht en voeg dit toe aan je plan. Hierdoor kun je makkelijk bijhouden of je ook vooruit gaat.
- Check je vooruitgang. Maak regelmatig tijd vrij om na te gaan hoe je ervoor staat, of je bedrijf loopt zoals je voor ogen had en waar je moet bijsturen. Zorg dat je deze focustijd in je agenda vastlegt.
- Gebruik onderdelen uit je ondernemingsplan om meer informatie bij klanten of concurrenten te achterhalen. “Knip het plan in stukken” en plan elk onderdeel bijvoorbeeld per kwartaal in om na te gaan of er iets in de omstandigheden is veranderd. Spreek met klanten om te zien of er veranderingen in hun behoeftes zijn en spar met collega-ondernemers over (delen van) het plan.
- Laat onderdelen van je ondernemingsplan terugkomen in de dagelijkse uitingen. Je kunt hierbij denken aan het opnemen van delen van missie of visie op je briefpapier of in je e-mails. Hierdoor krijgt het ondernemingsplan nog meer vat op de dagelijkse gang van zaken.
Het zijn allemaal punten die zonder al te veel moeite door te voeren zijn. En dat is belangrijk bij het runnen van je bedrijf: je behaalt op een makkelijke manier concurrentievoordeel, omdat jij wel focus en richting weet te creëren!
Wij voor jou!
Zie je op tegen het schrijven van een ondernemingsplan? Weet je niet goed waar te beginnen of welke stappen te zetten? Wij zijn er voor jou! In het ReadyToGrow-programma van onze Big 5 krijg je hulp van een speciaal voor jou samengesteld team van experts. Zij helpen je met de verschillende onderdelen van je ondernemingsplan en het nemen van de eerste acties!