Het voelt misschien niet zo als je start met ondernemen. Je neemt beslissingen over de basis van je bedrijf en denkt dat je daarmee ‘voorgoed’ iets van je to-do-lijstje kunt afstrepen. Maar niks is minder waar! Je onderneming zal veranderen in de loop van de tijd. Je ontwikkelt nieuwe plannen, je krijgt te maken met nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied en als het goed is, groeit je bedrijf in mindere of meerdere mate.
Herinrichten of verhuizen
En dan komt er misschien dat moment dat je je realiseert dat je werkplek niet helemaal meer past bij alles waar je mee bezig bent. Het is te klein geworden en je moet op zoek naar een nieuw kantoor. Of je beseft dat het herinrichten van je kantoor een oplossing zou kunnen zijn om meer ruimte te creëren. Een kantooropslag huren is niet het probleem. Een plek om je kantoorspullen goed en veilig op te slaan om de verhuizingsperiode te overbruggen is vaak zo gevonden. Het is ook een veilige manier om te voorkomen dat je meubilair in de weg staat als werklui beginnen met hun klussen om je kantoorinrichting te verbeteren of misschien zelfs schade oplopen door een vallende hamer of emmer verf.
Groestuip: opnieuw dezelfde vragen
Maar, zoals het gaat bij verhuizingen, is het de rest van de verandering die zorgt voor een periode met extra stress. Je moet opnieuw beslissingen nemen: blijf je zitten waar je zit en verbouw je je plek of ga je op zoek naar iets nieuws? Wie ga je inschakelen voor hulp en voor welke offerte kies je uiteindelijk? Waar moet je aan denken als je van adres verandert? Welke vergunningen moet je aanpassen of opnieuw aanvragen? Welke kantoorspullen moeten blijven en wat heb je niet meer nodig? Hoe zorg je ervoor dat je je dagelijkse werkzaamheden toch zo goed mogelijk kunt blijven uitvoeren? En natuurlijk is het verstandig om stil te staan bij de mate waarin je verwacht de komende jaren te groeien. Je wilt per slot van rekening niet binnen korte tijd alweer voor de keuze staan om je kantoor te verhuizen of opnieuw te veranderen. Kortom, je wordt weer geconfronteerd met het nemen van beslissingen die je al eens maakte toen je net startte met je bedrijf. En die je ergens in de toekomst vast nog eens zal moet maken.