Zichtbaarheid is een ding. En ik vind het ook een vreselijk woord. Maar goed, soms moet je vreselijke woorden gebruiken om de zaak helder te krijgen.
Als ondernemer wil je gezien worden. Maar het liefste laat je alleen de zonkant zien. En dat werkt perfectionisme in de hand. Want als je alleen jouw mooie kant wil laten zien, moet je je uiterste best doen om zo goed mogelijk voor de dag te komen.
Dat maakt dat je jezelf vragen gaat stellen.
Heb ik wel genoeg kennis?
Help ik mijn klanten wel echt? Halen ze wel resultaten?
Zijn er niet te veel anderen die doen wat ik doen?
Zit iemand wel te wachten op mijn nieuwe product?
Is mijn ideale klant nog wel mijn ideale klant?
Dit zijn allemaal afleiders. Dingen die je bezig houden om niet bezig te zijn met waar het echt om draait in jouw zichtbaarheid. Je denkt dat zichtbaarheid vanzelf volgt als je een perfecte Instagramfeed hebt of een blog volgens de juiste structuur hebt geschreven. Dan weten klanten jou moeiteloos te vinden. Dan groeit jouw omzet exponentieel.
Ik kan je alvast verklappen: dat gebeurt niet.
Als je nu niet zichtbaar bent op de manier zoals je zou willen. Dan lukt het ook niet door je focussen op die afleiders. Dan raak je alleen nog maar meer gefrustreerd.
Wat wel helpt is je te concentreren op jouw boodschap.
Wat is het nu dat jij werkelijk wilt delen?
Welke verandering wil jij zien in de wereld?
Welke ideeën heb jij die niemand anders heeft?
En ik weet dat jij een boodschap hebt. Als jij je blijft richten op de zonkant, komt de boodschap niet over. Kijk eens in de schaduwkant. Wat wil jij wel delen maar mag niet van jezelf? Waar wil jij je dolgraag over uitspreken maar vind je ook heel eng? Als je bereid bent daar naar te kijken, word je vanzelf zichtbaar.