Toen ik in 2013 begon als ondernemer worstelde ik vaak met het schrijven van content. Ik hield van schrijven. Ik deed het al sinds mijn 7e in dagboeken en ook in mijn werk schreef ik regelmatig zakelijke teksten. Het content maken voor mijn eigen bedrijf zou me gemakkelijk af moeten gaan.
Dat was gedeeltelijk waar. Het ging goed als ik gewoon schreef over wat mij bezig hield en wat ik daarvan graag wilde delen. Zo’n idee plopte dan in mijn hoofd als ik onder de douche stond en vervolgens schreef ik het op en deelde het in een nieuwsbrief.
Content maken als ‘must’
Het ging niet goed als ik ging nadenken. En ja, dat moet je weleens als ondernemer. Zeker toen ik eind 2015 besloot dat ik online wilde ondernemen. Dan is content maken een must. Ik had nog steeds die ideeën als ik onder de douche stond. Maar de realiteit was dat ik daar mijn social media kanalen niet mee kon vullen.
Ik ging steeds meer tegen content maken aankijken als marketingtool. Dat zag ik ook overal om me heen. Dus in plaats van het delen van mijn ingevingen, ging ik nu bedenken wat ik moest delen. Wat mijn volgers zouden willen horen. Ik ging ineens denken dat al mijn verhalen er niet toe deden, dat ik vooral praktische tips moest delen. Voor het gemak ging ik maar quotes van anderen delen, dan hoefde ik zelf niets te bedenken. Mijn blogberichten moesten ook ineens overal aan voldoen. Ze moesten een bepaalde opbouw hebben en een bepaalde titel. Het kostte me veel energie en de lol was ervan af. Terwijl ik juist zo van schrijven hield.
Inspireren zonder inspirerend te willen zijn
Ik houd van schrijven. Schrijven als vorm van creatieve expressie. Uiting geven aan wat er in mij leeft. Mijn eigenheid laten zien. Inspireren met mijn woorden, zonder dat ik inspirerend wil zijn. Ik weet dat veel ondernemers dit willen en zoeken.
Content maken is iets wat wordt gezien als onderdeel van marketing en daar gaat het mis. Je benadert content dan met je hoofd, net zoals het doen van de boekhouding. Dat werkt niet voor het maken van content. Daar is iets anders voor nodig: luisteren.
Schrijven is luisteren
Schrijven is luisteren. Luisteren naar de onuitputtelijke creatieve stroom die door jou heen stroomt. Gaan zitten en woorden geven aan wat jouw eigen wijsheid je influistert. Niet uren tobben wat je nu weer in die nieuwsbrief zet. Niet telkens zoeken naar templates voor verhalen in de hoop dat het een verhaal oplevert wat raak is. In verbinding zijn met je eigen wijsheid. Dan is geen enkel template relevant en maak je je helemaal geen zorgen meer over de opbouw van jouw verhaal. Dan stromen de woorden en zit je nooit meer zonder inspiratie.
Luister. Schrijf. Inspireer.