Natuurlijk wil je er niet over nadenken als je overloopt van creatieve plannen om voor jezelf te beginnen en je droomt van je eigen succesvolle onderneming. De realiteit van alledag laat echter zien dat een groot deel van de startende ondernemingen het niet haalt. Veel nieuwe producten en diensten die worden uitgedacht, hoe baanbrekend en innovatief ook, zijn niet succesvol. En dat ligt lang niet altijd aan de kwaliteiten van de ondernemer die enthousiast is, vol passie en creativiteit hard werkt en volhoudt ondanks de hobbels op het ondernemerspad. Waar gaat het dan mis? En wat kan je er aan doen om de kans dat je droom in duigen valt te verkleinen? De Amerikaan Eric Ries bedacht een nieuwe manier om te ondernemen: de lean startup-methode.
Ondernemers steken vaak veel tijd in het ontwikkelen van producten of diensten waarvan zij denken dat mensen die graag zouden willen hebben. Ze zijn een tijdlang bezig hun product of dienst te perfectioneren zonder hun idee voor te leggen aan een mogelijke klant. En als dan het moment aanbreekt het perfecte product of de perfecte dienst aan de man te brengen, blijkt dat de groep mensen voor wie alles bedoeld was, geen interesse heeft. De wanhoop slaat toe: al die tijd en energie voor niks, investeringen die niet terugverdiend kunnen worden. De enige oplossing lijkt dan de stekker uit de onderneming te trekken en met iets anders te beginnen.
Falen is leren is groeien
Het overkwam ook Eric Ries. Hij stak eind jaren ’90 zijn ziel en zaligheid in zijn onderneming en ondanks dat, redde hij het niet. Deze ervaring en de andere die hij daarna opdeed bij het opstarten van nieuwe ondernemingen leerde hem dat een succesvolle ‘startup’ niet het gevolg is van goede ondernemersgenen of op het juiste moment op de juiste plek zijn. In tegendeel. Je kan succes afdwingen door je product of je dienst op een heel andere, maar eigenlijk zo voor de hand liggende manier, te ontwikkelen: kijkend naar wat jouw doelgroep wil.
Lean startup- methode: testen en feedback is het devies!
Feedback van je mogelijke klanten is volgens Ries een het belangrijkste onderdeel bij het starten en het ontwikkelen van je onderneming. Om succesvol te kunnen zijn, moet je jouw doelgroep iets aanbieden dat voor hen van waarde is. Alles wat je doet binnen je onderneming, moet bijdragen aan die waarde die jouw product of dienst heeft voor jouw klanten. Inspanningen die dat niet doen, zijn een verspilling van je tijd, energie en zelfs van je geld. Door producten of diensten te ontwikkelen die voldoen aan de verwachtingen van de eerste klanten, kun je de risico’s die je loopt in de startfase van je bedrijf verminderen, dure productlanceringen overbodig maken, eventuele grote investeringen omzeilen en falen voorkomen.
Lean startup in een notendop
Hoe gaat dat dan in de praktijk? Volgens de methode van Ries kan je als ondernemer het beste beginnen met het ontwikkelen van een simpele dienst of een eenvoudig product, de zogenoemde ‘minimal viable product (MVP)’. Deze MVP breng je zo gauw mogelijk onder de aandacht van je potentiele klanten met eigenlijk maar één belangrijk doel: meer te weten te komen over de markt, je product/dienst en je klanten. Met andere woorden, je gebruikt je MVP om feedback van de gebruikers te verzamelen: je krijgt zo niet alleen een idee over hoeveel mensen er in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn, maar ook wat ze er van vinden, wat ze eraan missen en wat ze overbodig vinden. Met deze reacties in je achterhoofd, ga je verder met het ontwikkelen van je dienst of product om het vervolgens opnieuw uit te testen en de feedback te gebruiken bij het perfectioneren van wat je aanbiedt.
Dit kringetje van ‘ontwikkelen-meten-leren’ helpt je niet alleen bij het snel en goed starten van je eigen onderneming, maar ook bij het verder uitbouwen ervan. De lean startup-methode is er op gericht continu te blijven leren. Een bijkomend voordeel van dit kringetje is dat hoe meer je test en weet, hoe beter je op de veranderingen in de vraag van je doelgroep kan inspringen. Je krijgt door te meten bijvoorbeeld ideeën om nieuwe diensten of producten te ontwikkelen of je merkt dat een andere doelgroep geïnteresseerd zou zijn in een product als je het wat aanpast.
De voordelen van een Lean Startup
Het grote voordeel van de lean startup-methode is de minimale tijdsverspilling. In plaats van een tijd lang aan je diensten of producten te schaven en te verbeteren voor een in jouw ogen perfect resultaat, ontwikkel je in korte tijd een dienst of product dat goed bij de wensen en verwachtingen van je klanten aansluit. Bijkomend voordeel is dat je op deze manier financieel gezien geen grote risico’s loopt. Je kunt zelfs op vrij korte termijn je eerste inkomsten krijgen, waardoor je minder afhankelijk kan zijn van externe investeerders.
Het boek van Ries over zijn Lean Startup methode is onder meer bij bol.com te krijgen