Waarom Gloria?
Omdat Gloria en haar Life Impact Company met enorme impact een bijdrage levert aan een wederkerige samenleving waar iedereen aan kan meewerken en meetelt
Paradepaardje:
Life Impact Company
Typisch Gloria:
beeldhouwer ratio én intuïtie STRATEGISCH DENKER geboren in Peru, getogen in Twente Utrecht 16 jaar met haar man samen VERBINDER transformatie
“Mijn werk bij de Rijksoverheid was geweldig. Innoveren en organisatieproblemen oplossen. Trainingen verzorgen en mensen coachen. Verandertrajecten begeleiden. Maar als die onvermijdelijke compromissen werden gesloten, had ik altijd het gevoel dat we een grotere impact hadden kunnen hebben als er meer ruimte was geweest. Dat vond ik jammer en bedacht dat ik dat met een eigen bedrijf waarschijnlijk wèl kon bereiken.”
Gloria van Ewijk besloot daarom één dag per week minder te werken en die tijd te gebruiken voor haar onderneming. In 2011 won zij de FD Career Challenge en dat was een kentering in haar ondernemerschap.
Gloria: “De prijs bestond uit een tweejarige Executive MBA opleiding aan de Nijenrode Universiteit. Achteraf gezien was ik er tot het winnen van de Challenge emotioneel niet klaar voor om voluit voor het ondernemerschap te gaan. Maar dat veranderde tijdens die opleiding. Ik besefte dat ik al veel ervaring had en over behoorlijk veel kennis beschikte die nog eens verstevigd werd door wat ik leerde. De grote lijnen van de sociale onderneming die ik voor ogen had werden steeds duidelijker tijdens die twee jaar. Ik schreef mijn scriptie over de prijsstrategie voor sociale ondernemers en wist hoe ik het financieel rond zou kunnen krijgen. In het tweede jaar van mijn MBA werkte ik nog een paar maanden twee dagen per week bij de provincie Utrecht en al drie dagen voor mezelf. Toen de MBA was afgerond hakte ik de knoop definitief door en ging fulltime ondernemen.”
Samenleving voor iedereen
Met haar Life Impact Company streeft Gloria ernaar het maximale uit mensen te halen en haar bijdrage te leveren aan een wederkerige samenleving, waaraan iedereen kan meedoen en waarin iedereen meetelt. “Dat is geen doel waar je deadlines en targetcijfers voor vaststelt. Het is het gevolg van een transformatie, een verandering die we teweeg willen brengen in de samenleving: meer verbondenheid, verantwoordelijkheid en respect voor elkaar.”
Twee pijlers
Zowel de sociale als de commerciële pijler van haar bedrijf zijn gericht op het mogelijk maken van die verandering. “Ik ben een ervaren trainer en gecertificeerd coach. Binnen het commerciële deel van mijn bedrijf train en coach ik leidinggevenden en ondernemers op het gebied van personal branding, leiderschap en ondernemerschap. Bedrijven die vanuit een sociale missie en visie willen bijdragen, waardengedreven willen werken aan een verbonden samenleving, adviseer ik over een impact business model en de verdienmodellen die zij kunnen gebruiken.”
“De sociale pijler is de werkvorm van mijn bedrijf: het is een erkende leerwerkplek voor HBO-, WO-, maar vooral MBO- studenten. Ik begeleid hen tijdens hun (afstudeer)stage in de backoffice van mijn bedrijf. De ervaring die zij tijdens hun stage opdoen, helpt hen om met meer succes de arbeidsmarkt op te gaan.”
Stichting Shosholoza
“Daarnaast zijn we nu bezig Stichting Shosholoza op te richten. De missie van Life is ook de basis voor Shosholoza, ‘Ga voorwaarts’ in het Afrikaans. De stichting biedt impact programma’s voor MBO niveau 4 studenten en nieuwkomers om goed voorbereid, kwalitatief goede stages te kunnen doen.”
“Ik merkte tijdens de stagebegeleiding van de MBO-studenten dat zij te maken krijgen met uitdagingen zoals omgaan met vooroordelen, een gebrek aan zelfvertrouwen en onvoldoende kennis van bijvoorbeeld communicatie en marketing. Ik besefte tegelijkertijd dat je echt impact hebt als je hen op hun 18e al kennis en ervaring kunt meegeven waar ze mee vooruit komen. Zo is het idee ontstaan om het jaarprogramma ‘van MBO naar MBA’ te ontwikkelen en zo MBO-toppers een kans te bieden op een tranformerende ervaring. Een onderdeel daarvan is een uitwisselingstraject in Zuid-Afrika, waar zij zich richten op leiderschapsontwikkeling. Daar leren de studenten hoe ze om kunnen gaan met vooroordelen, maar ook hoe zij hun eigen weg kunnen gaan en bijvoorbeeld een eigen onderneming op een manier kunnen neerzetten die bij hen past.”
Refugee Challenge Month
“Daarnaast hebben we binnen de Stichting Shosholoza de Refugee Challenge Month ontwikkeld. Nieuwkomers in Nederland moeten wennen aan onze bedrijfscultuur en alle ongeschreven regels en gewoontes. Om hen ervaring op te laten doen, creëren we samen met werkgevers meewerkstageplekken. Werknemers binnen het bedrijf worden tijdens de Challenge als buddy gekoppeld aan een nieuwkomer en samen vervullen zij wekelijks een opdracht. Het is leuk als iemand na afloop kan doorstromen, maar voor ons is het belangrijkste dat werkgevers en nieuwkomers elkaar leren kennen en ervaring opdoen.”
Transformatie
“Ik streef naar organische groei. Dat gaat misschien langzamer, maar het geeft mij de mogelijkheid om in te spelen op kansen. Op die manier is er ook meer bezieling in mijn bedrijf. Life Impact Company staat echt voor ’transformatie’. Bij het trainen, coachen en begeleiden gaat het mij niet zozeer om kennis rationeel over te brengen. Het is een transformatieproces waar je doorheen moet, waarbij het niet gaat om ‘anders te worden’, maar om juist weer of meer jezelf te worden. Het proces waar mensen doorheen gaan, verloopt op deze manier langzamer maar gaat wel dieper en brengt vaak echte veranderingen teweeg. Ik vind het ontzettend mooi dat ik hen daarin mag begeleiden. De weg tijdens de coach- en trainingstrajecten is niet makkelijk, maar het is alle moeite waard. Het is mooi om aan het eind van de rit naar het totaalplaatje te kijken. Je ziet mensen groeien, je ziet het in hun ogen en het raakt me echt wanneer ze me vertellen wat ik voor hen betekend heb.”
Ervaringen als ondernemer
“Ik heb moeten wennen aan de andere betekenis die geld krijgt als je ondernemer wordt. Ik ben me bewuster geworden van de waarde van geld. Voorheen werd ik maandelijks uitbetaald. Dat geld was helemaal van mij en kon ik uitgeven aan wat ik wilde. Het geld dat ik nu verdien is niet van mij. Ik moet het afdragen aan de belastingdienst, facturen betalen en ik doe nieuwe investeringen. Geld is een recycleproces geworden: ik investeer in mijn bedrijf of in mezelf om te zorgen dat we blijven innoveren en professionaliseren. In het begin was het best moeilijk om daar een goede weg in te vinden en de juiste keuzes te maken.”
“Daarnaast is mijn ervaring dat ondernemerschap niet per se gelijk staat aan meer vrijheid. Integendeel, tijd is een beperkt iets geworden en ik moet keuzes maken in hoe ik het besteed. Ik kan bijvoorbeeld niet meer klanten begeleiden dan ik tijd heb. Daarnaast is Life Impact Company altijd op de achtergrond aanwezig in mijn leven. Ook op mijn vrije avonden en in de weekenden. Begrijp me niet verkeerd, ik ervaar dat niet als een negatief aspect van het ondernemerschap. Het is gewoon een andere manier van omgaan met tijd en werk in vergelijking met werken in loondienst.”
Gouden tip!
“Gewoon beginnen en doen! Ik ben wel een voorstander van een gefaseerde aanpak: naast je baan met kleine stappen beginnen. Zeker als je straks van je onderneming wilt leven is dat belangrijk. Zorg dat je bedrijf bij jou, je talenten en je kwaliteiten past. Bereid je voor en denk goed na over alle onderdelen van je bedrijf zoals marketing, je prijsstrategie en business model. En volg opleidingen, haal certificaten. Je hebt die kennis echt nodig om beter te zijn dan de rest in jouw vakgebied. Anders blijf je te afhankelijk van ‘gratis’ in de hoop dat uiteindelijk iemand gaat betalen voor wat jij te bieden hebt.”