Waarom Gemma?
omdat Gemma een bijzondere manier bedacht om speciale momenten vast te leggen.
Paradepaardje
Milestone™ Cards
Typisch Gemma
Creatief Bijzondere gebeurtenissen Amsterdam AWARD WINNING Internationaal Fotokaarten
Een idee wordt geboren…
‘Het idee voor de fotokaarten ontstond toen mijn oudste zoontje Mikkel zich voor het eerst omrolde. Dat is een enorme happening, je baby kan ineens iets wat hij of zij daarvoor niet kon. Ik wilde het moment bewaren, onthouden, vastleggen. Tegenwoordig maak je zo ontzettend veel foto’s dat alleen een fotootje voor mijn gevoel niet genoeg was. Dus schreef ik met de hand een kaartje met zijn naam, de datum en de tekst: ‘vandaag rolde ik voor het eerst om’. Dat was het begin van het idee voor de Milestone™ Baby Cards.’
…en groeit in no time uit tot iets groots!
‘Wij maken sets fotokaarten. Dat zijn kaarten waarmee je bijzondere momenten vastlegt op de foto. Toen ik in 2012 met de Milestone Baby Cards startte, was het het eerste product in zijn soort. De term fotokaarten hebben we zelf in het leven geroepen. Ik moest aan iedereen uitleggen wat het idee was, hoe je het moest gebruiken. Inmiddels zijn we gekopieerd door talloze anderen. Dat geeft een dubbel gevoel. Aan de ene kant is het een teken dat het idee dus geland is, dat mensen het omarmen. Aan de andere kant is het soms wel moeilijk om al die versies te zien die af en toe bijna onder de scanner lijken te zijn gelegd. Gelukkig hebben we inmiddels een wereldwijd merk opgebouwd en liggen we in 35 landen bij alle goede winkels. Van high end boetieks, goede boekhandels en ketens tot Harrods in Londen en Barneys in New York.’
Ontwikkeling, distributeurs en nieuwe kansen
‘Afgelopen juni zijn er twee partners toegetreden waardoor we nu met een team van 7 man (vrouw 🙂 )vanuit Amsterdam aan het bedrijf en het merk bouwen. We zijn eigenlijk continu op 3 vlakken bezig. Ten eerste: productontwikkeling. Ten tweede: aansluiten van distributeurs in nieuwe markten. Ten derde: met bestaande distributeurs het merk bouwen in hun markt. Daarnaast zijn we momenteel druk bezig met Azië. Eind vorig jaar waren we één van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. Daarmee krijgen we actieve steun van KLM, ING, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en MKB Nederland om een specifieke markt te veroveren. Voor ons is dat Japan omdat we daar veel kansen zien.’
Doelen en borrelende plannen
‘We streven er naar om over 5 jaar een household brand in alle goede, mooie winkels te zijn in al onze focusmarkten waaronder de VS en Japan. We willen onze productlijn dan dusdanig uitgebreid hebben zodat je alle belangrijke momenten in je leven vast kunt leggen. Qua design heb je ruime keuze, dus iedereen kan de stijl kiezen die het meest aanspreekt. We hebben nog behoorlijk wat plannen. En dan hebben we het nog niet eens over de online-mogelijkheden.’
Ondernemerschapservaring
‘Het ondernemen met de Milestone Cards is totaal anders dan het ondernemen als creatieveling en copywriter in de reclamebusiness. Ik vind werkelijk ieder aspect leuk en boeiend. Van het vaststellen van de prijs, de beurzen en merkstrategie tot de contacten met de distributeurs en de productontwikkeling. Verder is vooral ook de samenwerking met mijn partners – waardoor alles nog tien keer sneller gaat dan het al ging – enorm leuk en leerzaam. En met stip op 1: groei. Groeien is gewoon te gek.’
‘Het klinkt misschien gek, maar ik had niet echt verwachtingen over het ondernemerschap toen ik begon. Ik had geen idee waar ik in stapte en wat er allemaal op mijn pad zou komen. Ik heb meer de neiging om mijn visie na te streven en in te spelen op wat gaandeweg gebeurt, op wat je ziet en leert. Het gaat allemaal zo snel dat je ook geen tijd hebt om vanuit verwachtingen te werken. Je kan beter vanuit doelstellingen werken. Het enige wat ik wel vanaf het begin heel duidelijk voor ogen had is dat ik er alleen mee door wilde gaan als het potentie had. En dan bedoel ik grote potentie. Wereldwijd en een groot marktaandeel. Als ik in het eerste half jaar had gemerkt dat dat er niet in zat, zou ik gestopt zijn.’
Kicken
‘Het is wel een enorme kick om te zien dat er op iets dat ik heb bedacht wereldwijd positief wordt gereageerd. We krijgen mails van ouders over de hele wereld die ons bedanken voor dit product. Ze worden er echt gelukkig van. En ik ben trots als ik op Instagram de hashtag milestonecards zoek. Al die babietjes met onze kaarten. De liefde straalt ervan af. Als ondernemer ben ik trots op onze professionaliteit en onze enorme groei in amper 3 jaar. En natuurlijk op de awards die we gewonnen hebben.’
Gouden tip
‘Wees zelf je eerste believer. Ik moest zelfs aan mensen die heel dichtbij me staan, uitleggen wat ik van plan was. En ook uit die hoek kreeg ik niet altijd de meest positieve feedback. Maakt niet uit. Je moet het toch zelf doen. Ga, hou je hoofd erbij maar volg je buikgevoel. Werk hard, niemand gaat je iets cadeau doen. Kijk niet naar anderen voor hulp en sturing. Neem controle, neem verantwoordelijkheid. En als de tijd rijp is: durf ook te laten gaan. Zoek partners waar je op kunt vertrouwen en mee kunt bouwen. Neem risico’s. En have fun!’