Is het grote concept- en merkdenken alleen weggelegd voor grote merken? Welnee! Wat Conimex, Cup a Soup, Heineken, Prénatal en Rituals hebben bereikt, kan jij ook. Hoe? Volg al mijn columns en je maakt van jouw bedrijf en product een merk waar niemand meer omheen kan. Stap voor stap neem ik jou mee in het grote marketingdenken. Je zult zien dat het alleen een kwestie is van aan de juiste marketingknoppen draaien!
Positioneren
Waar begint het mee? Met die eerste stap: de positionering van jouw bedrijf en product. Met positioneren probeer je een product of dienst bewust een plaats te geven in het hoofd van jouw koper. Zo’n plekje krijg je door voor een verhaal te zorgen dat zich onderscheidt van jouw concurrenten. Het moet opvallen tussen de andere verhalen en aanslaan bij je doelgroep.
Hoe doe je dat, positioneren?
Maar hoe doe je dat dan? Je hebt de keus uit de volgende drie positioneringsstrategieën:
1. Jij gaat met jouw bedrijf of product inspelen op de behoefte van klanten. Zoals Heineken doet met Extra Vers. Want we hebben toch allemaal behoefte aan een vers koud biertje?
2. Jij bent onderscheidend op de manier waarop je iets doet met jouw bedrijf of product. Deze positioneringsstrategie zie je bijvoorbeeld veel bij trainers of coaches. Als je een uniek trainingsprogramma hebt ontwikkeld of op een bijzondere manier met je cliënten omgaat, dan zou dit een goede strategie kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld Toon van Eneco; het systeem Toon is bijzonder en uniek!
3. Jij kiest voor een specifieke doelgroep. Je geeft bijvoorbeeld yogales aan bejaarden. Of helpt scholieren bij het maken van een studiekeuze. Een bekend voorbeeld van kiezen voor een specifieke doelgroep is Tele2 die zich volledig richt op de jeugd.
Kies!
Een keuze tussen deze drie strategieën kun je pas echt maken, als je weet wat er bijzonder is aan jouw product of dienst en als je weet op welke klanten jij je wilt richten. Denk daar eens rustig over na en laat me weten voor welke strategie je uiteindelijk kiest!
De volgende keer
In mijn volgende column ga ik het hebben over de doelgroepbepalingen van B2B en B2C naar B2B2C. Wat dat allemaal inhoudt, vertel ik je dan!
Fiorienne heel interessant bedankt
Hee Ronald, wat leuk! Jij hier op Vrouwen Ondernemen? 😉
Goede middag
Een prachtig initiatief. Zelf heb ik een kunstgalerie met hoofdzakelijk kunstenaars die ook een museum al hebben bezocht.
Om deze kwaliteit binnen te krijgen hier heb ik 25 jaar over gedaan.
En nu? Ik merk dat heel veel mensen schrik hebben om naar een galerie te gaan.
Ha Evelyn, wat zonde zeg! Kunst is juist hip! Kijk naar de idyllische plaatsjes, Hattem en Ootmarsum waar zoveel toeristen op de kunstateliers afkomen. Waar heb jij jouw galerie? Ik kijk graag met jou mee hoe we meer mensen kunnen trekken.
Groet Fiorienne