Waarom Femke?
omdat Femke met het meubel- en woonaccessoiremerk FEST Amsterdam in korte tijd het gat tussen massaproductie en duur design heeft weten te vullen.
Paradepaardje
FEST Amsterdam
Typisch Femke
Amsterdamse Pijp Inspiratie Lennart en Buster TIJDLOOS Antiekmarktjes Ontwerpen Interieur reizen
Gat tussen Ikea en design
‘Toen ik mijn eigen huis ging inrichten, kwam ik erachter dat er weinig aanbod was tussen de massaproductie van Ikea of de voor mij onbetaalbare spullen van designwinkels. Een reden voor mij om samen met mijn broer Steven in dat gat te springen. Ik had al wat ervaring opgedaan met ondernemen met mijn online kunstgalerie die ik tijdens mijn studie Kunstgeschiedenis had. Die heel erg leuke tijd die ik daarmee heb gehad, was ook ontzettend leerzaam. En die ervaring, inclusief het jezelf soms tegenkomen, in combinatie met wat naïef maar avontuurlijk lef helpt als je zo’n spron in het diepe waagt. En met succes: veel mensen zijn op zoek naar de betaalbare alternatieven die wij bieden!’
Meubelen, woonaccessoires en kunstgeschiedenis
‘Onder de naam FEST Amsterdam brengen we een betaalbare collectie meubelen en woonaccessoires met Scandinavische invloeden en Dutch Design. Twee keer per jaar brengen we een collectie uit. Daarvoor kopen we al reizend kant-en-klare producten in, maar we ontwerpen ook zelf en werken samen met designers. Veel mensen kijken gek op als ik vertel dat ik kunstgeschiedenis heb gestudeerd, maar ik heb veel profijt van mijn studie in mijn werk voor FEST Amsterdam. Het heeft mij vooral geleerd goed te kijken naar dingen. Vind ik iets wel of niet mooi? Waarom vind ik dat? Ik heb een geschiedenis van vormen, kleuren en composities in mijn hoofd, de studie heeft echt mijn blik gevormd.’
Najaarscollectie en beurzen
‘Op het ogenblik ben ik druk bezig met onze najaarscollectie en onze presentatie op de Maison&Objet in september. Dat is dé beurs in onze branche in Parijs. Het is de perfecte plek om FEST Amsterdam op een internationaal podium te presenteren en international inkopers en pers te ontmoeten. We hebben vorig jaar al meegedaan en dit wordt de tweede keer.’
Toekomstplannen
‘We streven ernaar eind 2018 van FEST Amsterdam een internationaal bekend design merk te hebben gemaakt met een geheel zelf ontworpen ‘Festive home interior collectie to love & use’. We hebben dan hopelijk verkooppunten over de hele wereld en een totale home&living collectie. Misschien hebben we zelfs wel een aantal FEST Amsterdam winkels!’
Overwinningen…
‘Ik dacht altijd dat het allermoeilijkst van ondernemen was het juiste product te hebben en je doelgroep te bereiken. Maar wat die twee aspecten betreft zijn we geslaagd! Waar ik ook trots op ben is het winnen van de publieks- en juryprijs in The Next Women-pitchcompetite vorig jaar. Ik moest mijn bedrijf presenteren voor een zaal van 300 zakenvrouwen! Het was natuurlijk eng maar ik heb er zo ontzettend veel aan gehad en van geleerd! En natuurlijk ben ik heel erg blij met het openen van onze pilot store aan de Roelof Hartstraat in Amsterdam!’
…en uitdagingen
‘Op het moment sta ik voor een nieuwe uitdaging als ondernemer: het snelle groeien van FEST Amsterdam in goede banen leiden. In de tijd van mijn online kunstgalerie heb ik geleerd waar ik goed in ben en vooral ook waar ik niet goed in ben. En dat probeer ik nu op te vangen door juiste mensen om me heen te verzamelen. Ik heb nu zeven dames in dienst waarvan vier fulltime. Naast ondernemer zijn wordt nu dus ook van me wordt verwacht dat ik manager ben. En ik begrijp helemaal dat daar niet voor niks hele opleidingen voor zijn!’
Ondernemersgeluk
‘Ondernemen is verder echt keihard werken, lange dagen maken en vaak ook in het weekend nog aan de slag zijn. Je moet offers brengen, doorgaan en doorbijten, ook en misschien juist wel vooral bij tegenslag! Daarom is het superbelangrijk dat je echt iets doet wat je gelukkig maakt, want dan maakt dat harde werken allemaal niks uit! En het ondernemen heeft ook heel veel leuke kanten, die je er ‘bijna gratis’ bij krijgt. Ik ontmoet zoveel leuke mensen, ik reis veel voor mijn werk en er zijn zoveel kansen! Daarnaast prijs ik mezelf gelukkig, want ik ontwerp nu samen met designers eigen collecties en dat vind ik echt het allerleukste om te doen!’
Gouden tip
‘Doe iets wat je echt het leukste van alles vindt. Het voelt dan niet als werken en dan ben je bereid offers te brengen en tot het gaatje te gaan. Stel daarnaast een goede strategie op, waarbij je ook bedenkt en formuleert wat je precies doet, waarom je dat doet en hoe je dat doet. Probeer jouw bedrijfsidee in 3 minuten te kunnen pitchen en te verkopen! Dat is superlastig en kost veel tijd, maar het levert je zoveel op in de toekomst. Het zorgt ervoor dat je voor jezelf een heel duidelijk beeld hebt van waar je mee bezig bent en waar je naar toe wil. Op die manier is het ook makkelijker anderen te overtuigen en bij je plannen te betrekken.’