Facturen versturen op je eigen briefpapier. Heel wat ondernemers zien er vanaf nu zij de mogelijkheid hebben ook digitaal te kunnen factureren. Maar er is ook een grote groep die om allerlei redenen gehecht is aan het versturen van hun facturen per post.
Voor- en nadelen
Maar wat zijn de voor- en nadelen? Hoe belangrijk is het om je eigen briefpapier te drukken? We zetten een aantal voor- en nadelen voor je op een rijtje.
Voordelen
– Je eigen briefpapier drukken in jouw huistijl geeft jouw ondernemig, net als bijvoorbeeld het drukken van visitekaartjes, een professionele uitstraling. Het versterkt jouw identieit als bedrijf zijnde en zorgt ervoor dat jouw klanten regelmatig jouw logo onder ogen krijgen.
– Het printen van een factuur en het versturen ervan geeft sommige ondernemers een goed gevoel: het feit dat zij zwart-op-wit het bedrag zien staan dat tegenover de geleverde diensten of producten staat geeft een grotere voldoening
– Jouw klanten ontvangen waarschijnlijk dagelijks een grote hoeveelheid berichten in hun mailbox. Jouw mail met factuur is gewoon één van de velen. De factuur die je per post verstuurt zal meer opvallen.
– Een ‘echte’ factuur is waarschijnlijker duidelijker aanwezig op het bureau van je klant. Het is niet wetenschappelijk bewezen, maar de kans is groot dat hij of zij daardoor vaker denkt aan het betalen van jouw factuur.
Nadelen
– De kans bestaat dat je factuur kwijtraakt in de post of niet aankomt op het kantoor van je klant.
– Digitale facturering is minder belastend voor het milieu dan briefpapier
– Je kunt de papieren facturering minder makkelijk aan een boekhoudsysteem koppelen, waardoor ook het overzicht wat betreft het versturen van eventuele herinneringen minder makkelijk is.