Waarom Fabienne?
Omdat Fabienne 7,5 jaar geleden haar eigen accessoire label Fab. opzette en in no time uitgroeide van een paar leren items naar een heel uitgebreide, steeds weer wisselende collectie die in 12 landen verkocht worden.
Paradepaardje
Fab.
Typisch Fabienne
Reizen Mode Amsterdam Ondernemersbloed BALI Internationaal Kleurrijk Ontwerper
Inspiratiebron: Bali
‘Na mijn studie Communicatiewetenschap besloot ik niet meteen een baan te zoeken, maar eerst een half jaar te gaan reizen. Zo kwam ik terecht op Bali waar ik zag wat mensen allemaal van leer konden maken. Terug thuis volgde ik toch het geeikte pad en zocht een baan bij een reclamebureau. Die vond ik vrij snel, maar door deze baan ik wist ook vrij snel dat ik voor mezelf wilde beginnen. Ik had enorm veel energie en ideeën om zelf iets te creëren, wilde reizen en onafhankelijk zijn. Ik besloot er gewoon voor te gaan, zegde mijn baan op en heb eigenlijk direct het vliegtuig gepakt, terug naar Bali.’
Eerste Fab.samples
‘Op Bali heb ik mijn eerste samples laten maken: één tas en één portemonnee. Fantastisch om je creatieve idee zo in het echt terug te zien. Ik vond het toen al leuk om met felle kleurtjes te spelen en dat is nu echt een Fab.kenmerk geworden. Ik ben met mijn samples op mijn fietsje langs mijn favoriete winkels in Amsterdam gegaan om mijn accesoires te verkopen. En dat lukte! Een inkoopster van de Bijenkorf spotte vervolgens mijn Fab.tas en toen ging het opeens razendsnel.’
Uitgebreide collectie
‘Wat toen klein begon, is nu uitgegroeid tot een uitgebreide collectie die elk seizoen verandert. Ik verkoop met Fab. leren accessoires zoals tassen, portemonnees, clutches, schoenen en riemen. We hebben inmiddels verder uitgebreid met een beauty lijn, een eigen parfum, een schoollijn, telefoon-accessoires, zonnebrillen en meer. De collectie van Fab. is dus heel breed en is opvallend vanwege de vele kleuren die we gebruiken in onze ontwerpen. Fab. heeft een eigen stijl in design en is vrouwelijk maar ook stoer. We onderscheiden ons van anderen door onze prijs/kwaliteitverhouding: mooie leren tassen die met zorg en oog voor detail worden gemaakt en tegelijkertijd modebewust en betaalbaar zijn voor elke vrouw die ieder seizoen graag een nieuwe tas wil.’
High end producten
‘Op dit moment ben ik druk bezig met onze nieuwe high end lijn FABIENNE CHAPOT. Deze lijn is gemaakt van prachtig slangenleer en zal exclusiever zijn en daardoor ook iets hoger in prijs. Het ontwerpen van allerlei collecties loopt daarnaast gewoon door. En we zijn met een hoop spannende samenwerkingen bezig waar ik helaas nog niet zoveel over kan zeggen. We zitten niet stil, er zijn nog zoveel plannen en ideeën om uit te werken.’
Groeien, groeien, groeien
‘Eigenlijk groeit Fab. vanaf het begin behoorlijk hard. We hebben zo’n 350 verkooppunten in Nederland en verkopen onze collecties nu in 12 landen. Ik wil dat het merk in die landen nog sterker wordt. Ik hoop over vijf jaar op internationaal niveau nog meer te zijn gegroeid, in nog meer landen te verkopen. Ik zou heel graag Amerika veroveren! Verder wil ik op productniveau uitbreiden. Er liggen hele mooie plannen voor nog meer lijnen klaar!”
Ondernemersavontuur
”Ik vind ondernemen fantastisch. Ook met de hobbels die erbij horen. Ik had bijvoorbeeld niet verwacht dat ik in korte tijd zo snel zou groeien. Door de groei kom je steeds weer voor nieuwe situaties te staan, waar je meteen op moet inspelen, snel beslissingen moet nemen. Ondernemen is hard werken en er horen slapeloze nachten bij, maar het feit dat je zelf alles kunt bepalen vind ik heerlijk. Ik vind het spannend om af en toe risico’s te nemen. Dit leven past bij mij: creatief bezig zijn, veel reizen en commercieel nadenken. Ik heb altijd gehoopt die drie dingen samen te kunnen combineren in mijn werk en dat is gelukt. Mijn ‘werk’ voelt niet als ‘werk’ omdat het van mezelf is. Dat betekent ook dat je het altijd weer mee naar huis neemt, je bent nooit echt ‘vrij’. Maar de beloning is enorm, het vieren van je successen voelt zo goed.’
Iets uit niets
‘Ik ben trots op het feit dat ik van ‘niets’ ‘iets’ hebben kunnen maken. Er is geen investeerder aan te pas gekomen. Ik heb al mijn winst steeds weer door geinvesteerd in Fab. en daarmee ben ik gekomen waar ik nu ben. Met 12 man personeel en distributie in 12 landen. Wie had dat in 2006 toen ik mijn baan opzegde, kunnen bedenken!’
Gouden tip
‘Je weet pas of iets werkt door het gewoon te doen. Niet bang zijn! Bedenk wat je worst case scenario zou kunnen zijn: wat is het ergste dat je zou kunnen overkomen? Hoe erg is dat? En mochten je plannen mislukken, ook geen man overboord, je hebt het in ieder geval geprobeerd! Met hard werken, een positieve instelling en de gunfactor kun je heel ver komen!’