Het begon allemaal met een goed idee. Zo’n idee waar je helemaal enthousiast over bent. Vol energie ging ik op onderzoek uit en tikte zoekwoorden in. Aan informatie was duidelijk geen gebrek. Ik surfte vol goede moed naar sites vol handige weetjes. Via die sites kwam ik terecht bij experts die duidelijk al langer met dit idee bezig waren dan ik. Sommigen hadden artikelen met die handige lijsten vol tips, die ik natuurlijk meteen opsloeg. Anderen boden ebooks aan, die mij onmisbaar leken. En natuurlijk schreef ik me in op alle interessante nieuwsbrieven die ik op mijn speurtocht tegenkwam. Je wilt per slot van rekening toch op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. En om zeker te weten dat ik echt alles had, deed ik ten slotte nog een rondje social media. Ik scrolde door facebookpagina’s, checkte de hashtags op twitter en keek nog even bij LinkedIn.
HELP!
Toen was ik klaar om te starten. En sloeg de wanhoop toe: die simpele speurtocht bleek te zijn uitgemond in een enorme informatiebrei. Mijn mailbox puilde uit met berichten van vaag bekende namen. Mijn Evernote barstte van de clips die ik tijdens het zoeken onmisbaar achtte. Er lag een stapel papier vol aantekeningen naast mijn computer. En ik had die niet te missen ebooks openstaan op mijn scherm.
Ik wist opeens niet meer waar te beginnen. Hoe overzicht aan te brengen in alles, want plots bleek lang niet alle gevonden informatie van belang. Of juist wel en moest ik mijn idee bijstellen? Ik vroeg me tegelijkertijd af wat ik nog in hemelsnaam zou kunnen toevoegen aan al die goede dingen die ik al was tegengekomen. Dus besloot ik moedeloos de boel de boel te laten. Dat goede idee was misschien toch niet zo’n goed idee.
Information overload oftwel informatiestress
Een typisch gevalletje van information overload dus. Pure informatie-stress waar we allemaal wel eens tegenaan lopen met die alsmaar groeiende hoeveelheid informatie die we tegenkomen als we even ‘googlen’. Het heeft zijn voordelen om binnen korte tijd dat te weten wat je wilt. Maar tegelijkertijd kan die overvloed ook een eerste klas productiviteitskiller zijn. Het zorgt ervoor dat je veel minder efficiënt werkt. Of afziet van je plannen. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat een teveel aan informatie het nemen van beslissingen, een innoverende manier van denken én je creativiteit belemmert.
Dood aan de overload!: een 5-stappenplan
Maar een leven zonder informatie is ondenkbaar. Je hebt als ondernemer informatie nodig om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in je vakgebied. Je wil antwoord op een vraag, inspiratie voor het uitwerken van je plannen of je licht opsteken over een bepaald onderwerp. Is er dan geen oplossing te bedenken om de enorme stroom aan informatie te beteugelen als we iets willen weten? Ja hoor, die oplossing is er. Het antwoord is: zelf de controle houden over die enorme stroom die op je afkomt. Hou bij het speuren naar meer informatie het volgende stappenplan in gedachten. Ik testte het persoonlijk uit bij het zoeken naar informatie om dit artikel te schrijven.
1) Stel doelen:
Stel je voor jezelf heel duidelijk vast wat je wilt weten. Wat is je hoofdvraag en wat zijn je eventuele subvragen?
Mijn doel was meer te weten over informatie-overload in het algemeen, de gevolgen ervan voor je werk en de mogelijke oplossingen om goed om te gaan met alle informatie die op je afkomt als je googlet.
2) Gebruik zo min mogelijk informatie
Dat klinkt gek als je goed beslagen ten ijs wil komen, maar echt: less is more! Richt je aandacht op de sites die belangrijk lijken op het gebied van je onderwerp en op enkele experts binnen dat vakgebied. Gebruik alleen deze informatiebronnen. Vaak zijn drie tot vier (nou, vooruit maximaal vijf) goede sites al meer dan voldoende.
Ik kwam in de zoekresultaten veel artikelen van twee sites over lifehacken tegen. Ik concentreerde me dus op deze sites. Eén auteur bleek gespecialiseerd in informatie-overload en ik besloot ook wat artikelen van zijn site te lezen.
3) Wees kritisch en gefocust!
Beoordeel of elk stukje informatie dat je tegenkomt ook echt van belang is voor het beantwoorden van je hoofd- en subvragen. Scan de informatie die je vindt op hun onderwerp. Als dat wat je hebt gevonden niet jouw vragen beantwoordt, klik het dan zonder pardon weg. Zoek naar de antwoorden op jouw vraag, niet meer en niet minder.
Ik kwam bij het zoeken naar ‘information overload’ veel artikelen tegen over volle mailboxen. Belangrijk natuurlijk om te weten hoe je efficient werkt zonder geleefd te worden door de ping van je mail. Maar overvolle mailboxen zijn een vorm van informatie-overload en de artikelen erover beantwoordden niet mijn algemene vragen. Ik klikte ze dus weg, al was het met enige moeite.
4) Genoeg is genoeg!
Stel een limiet aan de tijd die je wil besteden aan het zoeken naar informatie. Vaak is een half uurtje meer dan genoeg om nog net niet te verdrinken in die grote hoeveelheid inzichten en ideeën die op je afkomen. Besef tegelijkertijd dat de reden om te blijven zoeken naar meer vaak uitstelgedrag is. Want ook al heb je het gevoel lekker aan het werk te zijn, het is een goed excuus om niet de volgende stap te nemen: zelf actie ondernemen!
Ik vond uiteindelijk binnen 25 minuten vijf artikelen die elk een deel van mijn vragen beantwoordde. Ik zal eerlijk bekennen dat ik nog een paar extra artikelen las om zeker te weten dat ik niks gemist had. En ik kan je verzekeren dat dat het geval was: die extra artikelen herhaalden alleen maar wat ik al gelezen had!
5) En dan … aan de slag!
Sluit je internetverbinding af als je alle informatie bij elkaar hebt en klaar bent voor actie. Op deze manier creëer je rust om jouw plan de campagne uit te werken, te brainstormen aan de hand van wat je vond of, zoals in mijn geval, een artikel te schrijven. Je komt zo niet in de verleiding om je mail te checken of een rondje social media te doen als je vast zit. En loop je tegen nieuwe vragen aan, schrijf ze op om naderhand nog eens informatie te verzamelen en weersta de verleiding om het meteen te doen.
Het kostte me moeite om me heel strak aan het stappenplan te houden; ik kwam tijdens mijn zoektocht zo veel artikelen en blogs tegen vol interessante weetjes en feiten. Jammer alleen dat ze niet mijn vragen beantwoordden! En voor de verandering kostte het me deze keer meer tijd om het artikel te schrijven dan om alle achtergrondinformatie te vinden.
Jouw tips?
Heb jij ook af en toe last van een teveel aan informatie? Hoe ga jij er mee om? Heb je goede tips of adviezen, laat het me weten. Ik ben ervan overtuigd dat we het stappenplan verder kunnen perfectioneren!
Bronnen: lifehack.org, lifehacker.com, newInternetOrder.com