Enveloppen. De kans is groot dat je als ondernemer alleen aan het bestaan ervan denkt op het moment dat je iets wilt versturen. Je gaat naar de kantoorboekhandel of het warenhuis. Je loopt naar de afdeling schrijfwaren en papierwerk. Je denkt even na of je ze met of zonder venstertje wilt. Mischien heb je zelfs de keus tussen een gomrand of een strip om je enveloppen dicht te plakken. Je betaalt het pakje enveloppen en gaat weer naar huis om dat wat je per post wilt versturen, te verzenden. Waarom zou je te veel van je kostbare tijd besteden aan iets dat waarschijnlijk binnen no time in de prullenbak van de ontvanger ligt, nadat de inhoud eruit is gehaald.
Enveloppen: huisstijl
Een gemiste kans! Een hagelwitte envelop is anoniem en roept geen gevoel op. Enveloppen kunnen daarentegen een belangrijk deel van je huisstijl uitmaken. Ze zorgen ervoor dat de ontvanger van jouw post in één oogopslag ziet dat de post van jou afkomstig is. Je logo in een hoek, je bedrijfsnaam als afzender in jouw kleuren, het draagt allemaal bij aan het onder de aandacht brengen van jouw onderneming, hoe kortstondig ook.
Speciale marketingacties
Behalve het versterken van je huisstijl, kunnen bedrukte enveloppen ook een onderdeel worden van een aparte marketingactie zoals bijvoorbeeld een direct mailing, een promotie-campagne of het versturen van een aanbieding aan je klanten. Natuurlijk vormen deze enveloppen ook onderdeel van je huisstijl en zal het ontwerp en de lay-out ervan moeten aansluiten bij de visuele identiteit van je bedrijf. Op die manier weet ontvanger meteen dat de envelop van jou afkomstig is, maar is bij het bekijken van de envelop ook meteen duidelijk dat het om een aparte actie gaat. Je slaat zo twee vliegen in één klap: je hebt even je bedrijf onder de aandacht gebracht en tegelijkertijd de nieuwsgierigheid geprikkeld!
Anonieme, witte huis-, tuin- en keukenenveloppen gebruiken is dus gewoon zonde. Bij online drukkerijen als Reclameland kun je bekijken wat de mogelijkheden zijn en eventueel advies vragen over wat het beste bij jou past.