Waarom Elnaz?
omdat zij met Venkel ervoor zorgt dat je ondanks een druk leven heel gezond én erg lekker kunt eten
Paradepaardje:
Venkel
Typisch Elnaz:
lekker eten Albert Cuijpstraat IRAN geen ‘geitenwollensokken-type’ maar trendsetter Reclame en TV-wereld VERS EN LOCAL puur natuur smaakervaring
Soms loop je al heel lang rond met een idee. Het sluimert onder de oppervlakte totdat er iets gebeurt of gezegd wordt waardoor je weet dat het tijd is om er iets mee te doen. Zo ging dat ook bij Elnaz. In 2003 schreef ze haar eerste ideetjes op een kladblaadje, maar een opmerking in 2011 zorgde ervoor dat ze toen pas haar leven omgooide. In 2013 kwam haar idee echt tot leven: Venkel ging open, de eerste biologische saladebar in Amsterdam.
Lekker en gezond eten, waarom niet ook in Amsterdam?
“Wie weet heeft het te maken met mijn Iraanse afkomst, maar ik houd ontzettend van eten. In mijn studententijd merkte ik dat ik niet meer kon eten wat ik wilde, m’n lichaam reageerde anders. Ik paste mijn voedingspatroon aan en ging gezonder eten. Maar ik merkte dat er weinig keuze en aanbod was als het ging om gezonde voeding. Ik had het idee dat andere steden zoals Londen of Berlijn daarin veel verder waren dan wij. Dat moesten wij toch ook kunnen in Amsterdam? Een plek waar je maaltijden kan halen met verse groente en fruit, even wat anders dan je standaard sandwich of pizza. Snel en makkelijk, meenemen of even snel opeten, want in het Amsterdamse hebben we natuurlijk nergens tijd voor, hahaha. Die ideeën voor een saladebar schreef ik op. Dat was in 2003.”
Sluimerend idee
“Ik was destijds nog met m’n studie bezig, ging reizen, begon aan een carrière in de tv- en reclamewereld en voor ik het wist waren we 10 jaar verder. Ik bleef wel met het idee rondlopen, benieuwd of het er zou komen. M’n vrienden werden het een beetje beu en riepen op een gegeven moment ’Of je gaat het zelf doen of je houdt er over op!’. Dus heb ik mijn baan bij een reclamebureau opgezegd en ben ik vanuit het niets begonnen. Ik denk dat ik zelf wat tijd nodig had. Om wat levenservaring op te doen misschien en werkervaring. En ik denk dat de markt ook even tijd nodig had. In 2003 werd ik nog gezien als een geiten-wollensokken-typje, in 2013 was ik opeens een eye-opener en een trendsetter.”
Grondige voorbereiding
“Ik ben niet meteen met Venkel gestart. Ik heb eerst veel research gedaan, zelf veel uitgeprobeerd, ben in de leer geweest bij een kok, heb bijbaantjes genomen als serveerster, maakte van huis uit salades voor mijn yogaschool, stond op foodmarktjes met een standje en deed zo horeca-ervaring op. Pas toen ik een duidelijk plan had, financiering kreeg van de bank en investeerders en een mooie locatie vond, ben ik ‘echt’ begonnen. Sinds november 2013 run ik de biologische saladebar Venkel, samen met een enorm toegewijd topteam van meiden, die dagelijks met heel veel liefde van allerlei seizoensgroenten heerlijke maaltijdsalades maken.”
Altijd verse biologische maaltijdsalades
“ ‘Vers’ daar draait het om. We krijgen de groenten dagelijks vers aangeleverd. Vers zijn ook onze maaltijden; we bereiden die pas bij bestelling van de klant. Een kipfilet of zalmfilet gaat bij ons pas op de grill als je bestelt, zodat je het warm op je salade krijgt. Dat is een totaal andere beleving dan koude kipfilet uit de koelkast. Het maakt het zo ook mogelijk om lauwwarme salades te bereiden. En dat heeft bij veel klanten ‘salade’ als maaltijd toegankelijker gemaakt. Ook in herfst en winter, wanneer je misschien niet snel aan een salade als maaltijd denkt.”
Smaakervaring
“We focussen ons erg op smaak bij het bedenken van nieuwe recepten: elke hap moet een bijzondere smaakervaring zijn. Zodat iemand die het proeft, zich het maanden later nog herinnert. We gaan door totdat we het echt bijzonder vinden en dat kan makkelijk een paar weken duren. We maken veel zelf, van onze amandelmelk tot aan onze currypasta’s, en werken zo min mogelijk met voorbereide producten. Daarom weten we zeker dat er geen rare en onnodige ingrediënten in onze maaltijden zitten. Die zorgvuldigheid en liefde die we hebben voor wat we maken, maakt een groot verschil.”
Een topteam!
“Ik ben er trots op dat we een stabiele en gezonde onderneming hebben, een hele fijne sfeer, betrokken en gemotiveerdere werknemers. Dat maakt Venkel tot wat het is. Omdat onze meiden alles zelf doen, van wassen en snijden tot koken en het verder bereiden, bezitten zij veel kennis over de ingrediënten en natuurlijk over de smaken. Ze kunnen daardoor onze klanten heel goed adviseren. En die weten dat te waarderen. Ze vinden het fijn bij ons te eten, hebben vertrouwen in ons en komen terug.”
Meer dan één Venkel
“Klanten laten weten dat ze ons missen in Amsterdam Oost of West. Dus daar gaan we mee aan de slag. Voor de eerstvolgende vestiging van Venkel ga ik partneren met één van de meiden die er al sinds dag is. Die volgende stap zetten we samen. Ik hoop dat er over een jaar of 5 meerdere Venkels in Amsterdam zijn, dat we onze filosofie van gezond en lekker eten kunnen uitbreiden. We doen dat nu al met onze toetjes, hapjes en drankjes, maar er is nog zoveel terrein te winnen. Een leerschool voor gezonde voeding in het dagelijkse leven bijvoorbeeld, met al die kennis die we in huis hebben.”
Venkel is als een kindje
“Het ondernemerschap is leuk maar ook zwaar. Vrijheid, eigen baas, zelf bepalen wanneer je wat doet en hoe….allemaal heerlijk! Keerzijde is dat non-stop verantwoordelijkheidsgevoel dat je niet kunt uitzetten, ook niet tijdens een vakantie of een intiem moment met je partner. Je onderneming is vergelijkbaar met je kind, je denkt er constant aan, je wilt het verzorgen, wilt dat het groeit. Er is ongelooflijk veel waar je aan moet denken en waar je beslissingen over moet nemen. Ook als je het even niet weet en iedereen toch antwoorden van je verwacht. Er zijn momenten waarin je het even niet meer trekt. Geef juist dan niet op! Tel tot tien, ga schreeuwen in het bos, of iets wat voor jou werkt, maar geef niet op! Uiteindelijk vind je er wel iets op. En dan heb je het wel weer geklaard.”
Gouden tip
“Iets wat me opvalt is dat er vaak een verschil wordt gemaakt tussen vrouwelijke en mannelijk ondernemers met daarbij de suggestie dat het verschil – wat er uiteraard van nature is – in deze grote mannenwereld misschien niet in ons voordeel werkt. Maar daar ben ik het niet mee eens: wij hebben een voordeel! We kunnen juist onze vrouwelijkheid en charmes in de strijd gooien! We hebben het toch, dus maak er dan maar zoveel gebruik van. Verleiden en charmeren hoort ook bij het ondernemen. Uit alles wat je kan en hebt je voordeel halen, dat is ondernemen!”