Netwerken is een manier om contacten te leggen en te onderhouden, zodat het je helpt een bepaald doel te bereiken en/of kennis en informatie te delen. Een netwerk is een meerzijdige communicatie, het is namelijk de bedoeling dat zowel jij als anderen er iets aan hebben. Het gaat om geven en nemen. Dus niet alleen jij moet iets aan je netwerk hebben, ook is het de bedoeling dat je mensen van jouw netwerk helpt om aan informatie, tips of nieuwe contacten te komen.

Netwerken, hoe doe je dat?

Als je weet wat je wilt bereiken, is het makkelijker om te netwerken. Dus stel eerst voor jezelf doelen op, zodat je weet in welke richting je contacten zoekt en duidelijk je vragen kunt formuleren. Wil je iets te weten komen, jezelf presenteren met een specifiek persoon in contact komen of je klantenkring uitbreiden?

Breng je netwerk in kaart. In principe is iedereen die je op een positieve manier kent, je netwerk. Je netwerk is vaak groter dan je denkt en al jouw contacten hebben ook weer een netwerk waar je wellicht gebruik van kan maken. Probeer je netwerk te categoriseren, bijvoorbeeld naar werk, studie of sport. Het belangrijkste is waarschijnlijk wel het onderhouden van je netwerk. Contacten onderhouden, betekent tijd en energie in elkaar steken en er niet direct wat voor terug hoeven krijgen.

Je bent dagelijks ongemerkt aan het netwerken, maar soms is het nodig om direct je netwerk te benaderen met een specifieke vraag. Schroom niet en durf erop af te stappen. Je wilt niet altijd mensen lastig vallen, maar vaak blijkt dat mensen je graag met plezier helpen.

Offline netwerken…

Offline netwerken en online netwerken zijn twee verschillende manieren om hetzelfde doel te bereiken, namelijk het vergroten van je netwerk. Offline netwerken kost meer tijd, omdat je (vaak in de avonduren) fysiek deelneemt aan netwerkbijeenkomsten. Een voordeel is wel dat je meer tijd kunt besteden aan het netwerken op zich. Je kunt meer persoonlijke aandacht geven aan de aanwezigen en je gaat vaak wat meer de diepte in.

Er zijn diverse offline netwerkbijeenkomsten, bijvoorbeeld georganiseerd door de Kamer van Koophandel (vaak specifiek gericht op starters) of de Juniorkamer (JCI). Deze organisatie richt zich op ondernemers jonger dan 40 jaar en kent ook een grote maatschappelijke betrokkenheid, door bijvoorbeeld evenementen te organiseren waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Een netwerk speciaal voor vrouwen is bijvoorbeeld Zaak & Vrouw, die events organiseert voor vrouwelijke ondernemers. Tijdens zo’n event zijn er verschillende sprekers over relevante onderwerpen en is er ook veel ruimte voor ontspanning en om in gesprek raken met elkaar.

…en online netwerken

Online netwerken heeft een enorme vlucht genomen. Er zijn de laatste jaren veel ‘communities’ gelanceerd, waar je je kunt aanmelden en kunt mee discussiëren over allerlei onderwerpen. Er zijn communities met een zakelijke invalshoek en sites die zich vooral richten op het vergroten van je privé netwerk. In het artikel over social communities lees je er meer over.

Tips om meer uit het netwerken te halen

– Wees open en oprecht, mensen prikken door je heen als je dat niet bent.
– Bewaar visitekaartjes zorgvuldig en voorzie ze eventueel van extra persoonlijke info.
– Denk mee met je contacten. Als je geeft, krijg je vaak ook iets terug.
– Bedank mensen die iets voor je hebben gedaan.
– Denk aan de lange termijn. Iemand kan nu geen toegevoegde waarde bieden, maar misschien wel in de toekomst.