Waarom Dyann?
Omdat Dyann met Dorpsbrouwerij de Pimpelmeesch laat zien dat je ook door kleinschalig denken snel groot kan worden.
Paradepaardje:
Doprsbrouwerij De Pimpelmeesch
Typisch Dyann:
Freelance Management support 22.000 afgebikte IJsselsteentjes Noord-Brabant CHAAM Koken voor vrienden en familie Brouwer/echtgenoot Ad Chaam Keukentafel Sales & Marketing
Van reorganisatie naar…sabbatical?
‘Ik kom oorspronkelijk uit de medische wereld en had uitsluitend ervaring met de verkoop en de implementatie van medische appartatuur, toen ik door omstandigheden op de directiestoel geplaatst werd van een metaalbewerkingsfabriek. De jaarrekening liet een fiks verlies zien en een grootscheepse organisatie was beslist noodzakelijk. Ik had totaal geen ervaring met de ontwikkeling of productie van de machines, laat staan dat ik wist hoe je zo’n ingenieursbureau en metaalfabriek moest opschonen. Dwars tegen alle vooroordelen, tegenwerking en financiële onmogelijkheden in is die reorganisatie toch geslaagd. De kers op de taart was dat onze grootste klant uit de VS zonder blikken of blozen mijn aandelen overnam toen ik vond dat mijn job er op zat. Een sabbatical leek me erg aanlokkelijk om wat te doen aan de kaalslag die 20 jaar hard werken en veel internationaal reizen in je leven en lijf veroorzaakt. Maar dat liep even anders.’
Van hobby naar professionele brouwerij
‘Mijn echtgenoot Ad is chemisch analist van origine en brouwde met twee vrienden jarenlang in huiselijke kring een klein assortiment speciale bieren. Hun ‘Stoute dames’ en naderhand ook de Chaamse bieren sloegen aan. De vraag nam toe en het idee om een professionele brouwerij in te richten groeide. Net op het moment dat ik het wat rustiger aan wilde doen, kreeg hij de kans die droom in ons dorp Chaam te verwezenlijken. Maar het brouwen van speciale bieren is iets heel anders dan het opzetten van een professionele onderneming. Dus nam ik dat deel voor mijn rekening. Wat uitgroeide tot de verantwoording voor de adminstratie en het financiële gedeelte van onze Dorpsbrouwerij De Pimpelmeesch en uiteraard de verkoop en promotie van onze producten. Van mijn jaartje sabbatical is niet veel terecht gekomen, maar dat is een beetje de ‘story of my life’: ik rol al mijn hele werkzame leven van de ene toevalligheid in de andere.’
Transparant bierbrouwen …
‘We brouwen op het ogenblik naast onze Chaamse speciaalbieren, Baroniebieren en seizoensbieren ook bieren in opdracht voor bierondernemingen die zelf geen ketels hebben. Daarnaast brouwen we exclusieve bieren in opdracht, waarbij specifieke ingrediënten een belangrijke rol spelen. En omdat we ons enthousiasme over ons werk graag delen, organiseren we rondleidingen en proeverijen om mensen zo letterlijk een kijkje in onze bierkeuken te geven. De bezoekers worden door brouwer Ad zelf tussen de ketels ontvangen om met eigen ogen te zien hoe het brouwproces in zijn werk gaat. Diverse horeca-ondernmers uit de buurt, de VVV’s en ook evenementenbureau’s bieden programma’s aan waarin een bezoekje aan onze brouwerij is opgenomen.’
…en regionale samenwerking
‘Regionale producten staan inmiddels hoog in het vaandel van zowat ieder zichzelf respecterende regio. En omdat we samen sterker staan, werken we veel samen met andere regionale producenten. Zo wordt de honing van Bijenboerderij Strijbeek verwerkt in ons Chaams Winterbier, de wijnboer van Wijngaard Dassemus maakt van ons bierbeslag whiskey en kaasboerderij Mathijsen in Udenhout maakt boerenkaas met onze Chaamse Tripel. Het Bierbostel, een restproduct van het brouwproces, wordt door de Chaamse bakker verwerkt in ‘pimpemeeschlbroodjes’ en door de kaasmakerij De Schaepsdyck in schapenkaas. Door als bedrijf transparant te zijn en vooral door de samenwerking te zoeken oogsten we veel waardering.’
Stormvlucht
‘We hadden nooit gedacht dat onze Dorpsbrouwerij De Pimpelmeesch zo’n vlucht zou nemen. Het was de bedoeling dat Ad nog voor 50% zijn baan als chemicus zou aanhouden, maar na ruim een half jaar zelf brouwen kon hij het besluit nemen om full time brouwer te worden. De huidige locatie bleek ook al gauw te klein te zijn en we onderzoeken momenteel mogelijkheden voor het uitbreiden van de opslag en de productie. En we moeten nadenken over een nieuwe uitbreiding in capaciteit. De eerste uitbreiding bracht al zoveel extra werk mee, dat we besloten het bottelen en etiketteren niet meer handmatig te doen maar te automatiseren. En die uitbreiding in ons machinepark(je) neemt ook de nodige vierkante meters in beslag.’
‘Ik ben trots dat we bij de Pimpelmeesch met relatief “lage” investeringen zo’n rendement halen. En met rendement bedoel ik niet persé een financieel rendement, maar vooral de waardering van consument en bezoeker. In de brouwerijwereld zijn wij een kleine speler, maar hier in de regio groeit onze naamsbekendheid en we staan op provinciaal niveau in de schijnwerpers.’
Toekomstplannen
‘Denkend aan de toekomst, zie ik een (nog steeds) mico-brouwerij waarbij alle activiteiten onder één dak gebracht zijn. De hoge kwaliteit van onze producten blijft belangrijker dan een grote productiekwantiteit. De omzet is zodanig dat er niet alleen een marktconform salaris voor de brouwer gegeneerd kan worden, maar ook een ROI conform investeringsplan mogelijk is. Onze huidige Unique Selling Points, transparantie en samenwerking, komen nog nadrukkelijker tot uitdrukking. En niet alleen in de uitvoering van de brouwwerkzaamheden, maar ook in het gebouw waar we dan vertoeven.’
Gouden tip
‘Zoek én vind de balans tussen zakelijkheid en emotie. Een goed ontwikkeld inlevingsvermogen is een fantastisch instrument, maar leg daar dan wel de feiten naast om tot een goed besluit te komen. Ga met werknemers, klanten en leveranciers om zoals je zelf wilt worden behandeld. Ontwikkel een pantser voor negativisme en verwacht geen vriendschap of wijn drinkende collegialiteit van medewerkers. Pas als je het niet verwacht, blijkt het er vaak toch te zijn in de vorm van respect.’