Je zou het bestaan ervan bijna vergeten in het digitale tijdperk waarin we leven: het goede oude drukwerk. Waar je ooit als ondernemer bij marketing bijna automatisch dacht aan visitekaartjes, briefpapier en een mooie brochure of flyer, gaan tegenwoordig je eerste gedachten uit naar je online aanwezigheid via je website en je social media. Maar is het een verstandige keus om je alleen op online marketing te richten?
Online marketing: niet altijd makkelijk
Natuurlijk scheelt het dat je in die startfase van je onderneming niet die extra kosten hebt om je boodschap te laten drukken en te verspreiden. Wat dat betreft biedt online marketing fantastische gratis en goedkope alternatieven. Maar het nadeel van al die boodschappen die je online verspreidt is dat ze vluchtig zijn en niet lang blijven ‘hangen’. De lezers van internetinformatie lezen niet aandachtig maar scannen gauw de informatie op een beeldscherm. Daarnaast zijn er zoveel berichten die via internet om de aandacht vragen, dat je als ondernemer heel erg je best moet doen om op te vallen.
Visitekaartjes en flyers
Juist door al die digitale boodschappen biedt offline marketing je tegenwoordig een mooie kans om de aandacht te trekken. Dat mooie visitekaartje dat je uitdeelt op een business meeting of de flyer die je uitdeelt op een beurs geeft je de mogelijkheid om op te vallen bij je potentiële klanten of samenwerkingspartners. Dat ‘ouderwetse’ drukwerk zorgt ervoor dat je een goede indruk kunt achterlaten. Je kunt je profileren met iets wat helemaal bij de identiteit van jouw onderneming past. En het wekt vertrouwen, mits kwalitatief goed verzorgd natuurlijk.
Tastbaar
Daarnaast hebben mensen graag iets ’tastbaars’ in hun handen en de neiging om kaartjes, brochures en flyers te bewaren. Die rondslingerende folder of brochure over jouw onderneming en je diensten of producten maakt dat je waarschijnlijk vaker en langer onder ogen komt dan na een vluchtig bezoek aan je site. Gedrukte informatie wordt bovendien aandachtiger gelezen en beter onthouden dan de informatie die je via internet verspreidt. Een goede reden om ervoor te kiezen je brochures en je flyers te printen bij reclameland.
Online vs offline?
Is online marketing dan niet verstandig? Integendeel, het biedt absoluut mooie kansen. Het is echter niet de vraag of je moet kiezen tussen òf online òf off line activiteiten. Zoek juist naar een mooie combinatie van allebei! Het is van belang om een goede balans te vinden tussen welke informatie je digitaal aanbiedt en welke informatie afgedrukt op papier. Je off line marketingactiviteiten kunnen je online activiteiten versterken en omgekeerd!