Als je een onderneming hebt of binnenkort van start gaat, is de kans groot dat je een website hebt. Als dat zo is, mag een online marketingplan eigenlijk niet ontbreken! Online marketing is een breed begrip. Er zijn namelijk meerdere online marketingkanalen met ieder zijn eigen voor- en nadelen. Om een goed plan op te stellen, is het belangrijk onderscheid te maken tussen online marketing tactieken, strategieën en de doelstellingen van jouw bedrijf. In dit artikel bespreek ik zes belangrijke onderdelen van een online marketingplan, zodat je goed van start kunt gaan met je eigen plan.
1. Wie is mijn doelgroep?
Niks zo frustrerend als een marketingcampagne opzetten en uitvoeren om er vervolgens achter te komen dat de campagne niet aanslaat bij jouw doelgroep. Je kan dit voorkomen door per online kanaal en per campagne te bepalen op wie je je richt. Het achterhalen van wie online de juiste personen zijn voor jouw product of dienst is een belangrijke eerste stap. Het creëren van een Buyer Persona is een leuke manier om dit te doen. Denk eens na over vragen als wie zijn mijn klanten, wat vinden zij interessant, wat is hun levensstijl en hoe ziet hun online gedrag eruit? Je kan zelf gemakkelijk een Buyer Persona maken met behulp van deze gratis template.
Als je je doelgroep in gedachte houdt bij het bedenken, opzetten en uitvoeren van je online marketing campagnes, zorg je ervoor dat jouw campagnes relevant blijven én vergroot je de kans op een geslaagde campagne.
2. Welke online marketing kanalen zijn er?
De volgende stap is een overzicht te maken van de verschillende online marketingkanalen die je kunt inzetten. Specificeer voor elk kanaal dat je wilt gebruiken, hoeveel tijd het kost om de campagne op te zetten, uit te voeren en het uiteindelijk te evalueren. Bedenk wat je per kanaal verwacht. Wat zijn de mogelijke resultaten van deze campagne? Behaal ik deze resultaten op korte of lange termijn? Heb ik de (technische) kennis om dit zelf op te zetten en uit te voeren? En natuurlijk de belangrijkste vraag: Bereik ik mijn doelgroep via dit kanaal? Hier vind je een overzicht van veelgebruikte online marketingkanalen.
3. Selecteer je online marketingkanalen
Ga je voor het eerst van start met online marketing? Dan is het handig om te beginnen met twee online kanalen. Op die manier kun je focus houden. Gaandeweg kun je uitbreiden naar meerdere online marketing kanalen. Een goed moment om dit te doen is wanneer je positieve resultaten en constante groei ziet in de kanalen die je al gebruikt. Daarnaast is het ook belangrijk dat het onderhoud van deze kanalen iets is dat je of een medewerker goed beheerst.
De kanalen waarmee je begint zijn natuurlijk afhankelijk van jouw type business. In deze column leg ik de focus op zoekmachine marketing. Daarom zal ik zoekmachine optimalisatie (SEO) en het gebruik van Google AdWords (online adverteren) gebruiken als voorbeeld kanalen.
Een aantal voordelen van zoekmachine optimalisatie:
- SEO trekt gratis bezoekers uit jouw doelgroep naar jouw site met een hoge kans op conversie
- SEO is een cruciaal binnen een (online)marketingmix
- Het helpt mensen je website te vinden
Een aantal voordelen van online adverteren met Google Adwords:
- Online adverteren vergroot het aantal klanten en leads op de korte termijn
- SEA zorgt voor betaald zoekverkeer met potentie tot conversie
- Het leidt tot meer ‘brand awareness’, het helpt je bij het opbouwen van jouw merk
- Online adverteren biedt de mogelijkheid om contact te leggen met mensen die jouw website hebben bezocht, maar geen aankoop hebben gedaan, bijvoorbeeld door middel van een display campagne.
4. Leer van je concurrenten! Hoe gebruiken zij deze kanalen?
Jouw concurrenten bestuderen kan je veel inzichten opleveren over de online tactieken die wel of niet werken in jouw niche. Je kan meer te weten komen over Google Adwords activiteiten van belangrijke spelers in jouw markt door gebruik te maken van SpyFU. Deze tool geeft inzicht in de zoekwoorden waar zij op bieden en in grote lijnen, hoe deze biedingen eruit zien. Hierdoor krijg je inzicht in de zoekwoorden die interessant zijn voor jouw campagnes en op welke jouw doelgroep zich focust. Deze informatie pas je vervolgens ook toe bij het schrijven van advertenties.
Om te achterhalen hoe jouw concurrenten zoekmachine optimalisatie (SEO) toepassen als kanaal, is het interessant om te kijken naar de zoekwoorden die jouw concurrenten het meeste bezoek opleveren. Dit zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in de zoekwoorden die genegeerd worden door de concurrentie. Om deze analyse uit te voeren kan je gebruik maken van een tool als SEMrush. Maak gebruik van de SEO keyword Magic tool van SEMrush om inzicht te verkrijgen in zoekwoorden die interessant zijn, gefilterd op veel concurrentie en weinig concurrentie op deze termen.
5. Stel SMART doelstellingen op
Stel specifieke doelstellingen op die inzicht geven in jouw ‘performance’ , bijvoorbeeld:
- Vergroot organische verkeer met 5% binnen 2 maanden
- De conversieratio verhogen met 7% binnen 3 weken
- Vergroot aantal aanmeldingen met 12% binnen 1 maand
6. Evalueer deze kanalen (maandelijks)
Meten is weten, dus hoe kun je de resultaten van jouw campagnes zoals de conversies en het verkeer bijhouden? met hulp van Google Analytics. Het bijhouden van het aantal impressies, jouw posities in Google en ‘click through ratio’ kan met Google search console. Ik raad je aan om Google AdWords te raadplegen voor zaken als de conversieratio’s, het aantal conversies en impressies. Indien de cijfermatige onderbouwing niet voldoende is, dan is het altijd interessant om gebruik te maken van ‘heatmaps’. Een heatmap zorgt ervoor dat jij ziet hoe jouw doelgroep door jouw website navigeert. Een handige tool voor het gebruik van heatmaps is Hotjar.
Ben jij van plan om een online marketingplan op te stellen of ben je ermee bezig en loop je tegen problemen aan? Heb je een vraag met betrekking tot online marketing? Laat het me weten! Wij houden ons bij Onlinemarketingkanalen dagelijks bezig met het ondersteunen van ondernemers bij het opzetten, implementeren en evalueren van marketingplannen en alle daarbij behorende kanalen.
Heel erg behulpzaam en de stappen zijn duidelijk en goed te volgen. Bedankt !